90 години от рождението на Любомир Левчев

Любомир Левчев. Худ. Дора Бонева, 1997 г.

По Via Dolorosa на поетическото изкуство

Поет, мемоарист, есеист, автор на повече от 70 книги

“Стоя като йероглиф с протегната ръка” - това написа преди години Любомир Левчев. Това е метафора на неразбрания човек, философски вик на страдащия интелектуалец, опъната човешка струна, трептяща за обич и хармония в един егоистичен свят, където единственото убежище остава творчеството.

На 27 април 2025 г. се навършиха 90 години от рождението на писателя Любомир Левчев - един от най-стойностните, цитирани и обожавани творци у нас - поет, мемоарист, есеист, автор на повече от 70 книги, част от които са преведени и издадени в 40 държави.

Неговите провиденчески думи, стихове, песни, мемоарни платна са запечатани в културата памет на народа ни, защото те трасираха пътя през възходите и паденията на едно сложно развитие, включвайки противоречивата епоха на социализма, смяната на идеологиите, прекрояването на Европа, изчезването на едни идеали и морални ценности, последвани от появата на нови. През 90-те Любомир Левчев беше между “Осанна!” и “Разпни го!”, но никога на напусна Храма на поезията. Той беше личност, която приемаше обругаването, отричането на създаденото от него с достойнство, с иронична усмивка, осъзнавайки с огромния си опит, че бутафорията на кипящото време е пореден флирт с историята на човечеството. Тогава той “потъна в мистичната планина”, за да потърси пречистване на душата си, да проникне в орфическите тайнства и мъдростта на древните философи, но и като импулс да пише още по-всеотдайно, да реализира “приключението да откриеш себе си”. Цялостната му визия за България и света продължава да бъде актуална, нещо повече - визионерството му се оказа правдиво, точно, жестоко с трагизма си.

Любомир Левчев и Владимир Висоцки, София, 1975 г.

През 90-те се роди знаковото му стихотворение “Аз, който не избягах от Помпей”.

Тази творба е еманация на всемирното усещане, че всеки човек е значеща част от митологичния код, а промяната в етажите на властовата пирамида е просто епизод, пласт от пепел. Единствено изкуството надживява суетата на деня, надживява смъртта:
 
Смениха Бог. Проучиха Вулкана.
Градът развратен станал е музей.
И само аз при себе си останах - 
аз, който не избягах от Помпей.
 (Любомир Левчев) 

По повод юбилейната година на Любомир Левчев издателство “Български писател” подготви поетичен сборник с най-доброто от дълголетното му творчество, озаглавен “Аз, който не избягах от Помпей”. Книгата е спечелила проект на Министерство на културата и ще излезе от печат през месец юни. Основният раздел носи заглавието “90 стиховидения” и проследява различни тематични, идейни, естетически и интимни сфери - от първата стихосбирка “Звездите са мои” (1957) до последната, излязла приживе на поета, “Носачи на мълнии” (2019). В края на томчето са включени оценки на водещи български критици, както и на световни писатели като Петър Увалиев, Уилям Сароян, Ален Боске, Фернандо Риело.

През 1983 г. Любомир Левчев изнесе серия от лекции по поетическо изкуство в Софийския университет. Бях сред стотиците студенти, нетърпеливи да научат поне малко от тайните на това древно изкуство. Ето какво ни каза Поета: “В изкуството, особено в поезията трябва сам да вземеш от учителя, а не да чакаш той да ти даде.

Тази способност да вземеш е първата проява на таланта. Поезията се учи главно от поезията. Тя съдържа в себе си всичко, което може да се каже за нея и е своеобразна изповед, нежна, безмилостна, самоубийствена. Но не всяка изповед е поезия. И тук започва онази тъй наподобяваща обожанието магия на изкуството, за която Пикасо казваше, че е стопроцентова истина и същевременно двестапроцентова измислица...”.

Ако се опитваме с няколко думи да охарактиризираме оригиналния поетическия почерк на Любомир Левчев, няма да успеем. Той се проектира като конгломерат от езикови и стилистични знаци, чийто генезис е претопен в многообразните атрибути на модерната поезия. В нея ни изненадва играта с думите, самоиронията, авантюристичният дух, алтернативната диалогичност, катарзисът... Поетът не постулира каквато и да е йерархия на ценностите, а се доверява на онази универсалност на “третото” си око: “Всичко навлиза във мен. Само аз бавно излизам от себе си / като кораб от пристанище”.

Габриел Гарсия Маркес и Любомир Левчев, София, 1982 г.

Той е транслатор на дуендето в нашата литература, прокламира модерния орфизъм, разбиран не като обезсмъртяване чрез мистериозни обреди, нито като практикуване на физическо и религиозно безсмъртие, но най-вече като пребиваване в космическото асиметрично време, което се движи по законите на поетическата рефлексия - в една цикличност на екстаз и скръб, равновесие и падение, гибел и възраждане. Мемоарната му хроника “Панихида за мъртвото време” представлява един генериран от поетическа рефлексия метатекст, разполагащ огромно разнообразие от теми и проблеми: пътуването и мистиката, илюзиите и смъртта, свободата и равенството, идеалът, войните и революциите, идолите, героите и властта, любовта, самотата и интуицията, триадата идея - идеология - политика, народът, Човекът-Бог и изкуството...

Като един магьосник той съумя да изведе метафоричната съблазън извън литературността, където всеки би разчел произволно посланията му. Левчев беше самотник в джунглата от хора, но дори там беше щастливият “берач на диви думи”:

Хиляди читатели у нас цитират пулсиращи афоризми от книгите му: “Извикай ми една ничия мечта. / Готов съм да умра за нея” или “Защото пръв се става, / а последен се остава...”.

През 2017 г. в стихотворението “Смяна на времето”, посветено на Петьо Блъсков, поетът постави следната поанта: “Светът произвежда все повече смърт. / А животът бяга от себе си, скътал последна надежда”. Накъде да бягаме ние днес, когато Европа отново се лута и ври в казана на военните намерения? Левчев обичаше да цитира Ванга: “Пази се! Парите сменят своето место...”.

Доста преди да се заговори за България в Европейския съюз, един интелектуалец написа: “Кръвта на България руква и потъва в кръвта на Европа. Историята на живота и смъртта повтаря до безкрайност един урок, който ние никога не научаваме”.

Този рицар на духа съзря най-важното за твореца изобщо: “Човек е интелектуалец за себе си, въпреки себе си, против себе си, неизбежно”. Той стоеше прав пред съвестта си и подписва знаците по своята Via Dolorosa само с едно име: Любомир Левчев...

Най-четени