Ако зодиите бяха препинателни знаци

Eнергийни напитки или кафе? Масираната реклама дава повод за основателна тревога

На 27 май 2018 да почерпят

Велик Бейл и комични вратарски грешки – “Реал” отново е футболният крал на Европа (СНИМКИ и ВИДЕО) Кралският клуб спечели финала срещу "Ливърпул" с 3:1

Най-високият човек в историята

Съюзът на колекционерите в България: Сбогом, Маестро Светлин Русев!

Нападение срещу център на “Белите каски” в Сирия, петима спасители са убити

Швеция тества електрически път Участъкът от 2 км е първият по рода си в света

ОПЕК и Русия се договарят да увеличат добива на петрол

Израелски военен, ранен на Западния бряг, почина в болница

Вирусът Нипа – новата Ебола СЗО го постави в Топ 10 на най-опасните патогени

Шофьорът на камиона, в който бяха открити 191 кг хероин, остава в ареста

Съобщенията от институциите да са само на роден език, предлагат патриотите

30 годишен бургазлия се хвърли от 7 етаж

Акция „Бира за смет“ чисти плажа Срещу 100 кенчета кехлибарена течност доброволци събраха 2 тона боклук

Стефан Цанков, председател на Агенцията за метрологичен и технически надзор: Вкарваме в регистър 1,5 млн. рискови съоръжения

– Господин Цанков, готов ли е онлайн регистърът на асансьорите?

– На финалната права сме и съвсем скоро ще направим официално представяне. Има първа стъпка на заработване, следва попълване на информация и реалното вкарване на всички съоръжения.

– Какви съоръжения ще се регистрират?

– Ще осигурим информация за всички съоръжения с повишена опасност на територията на България – лифтове, асансьори, повдигателни съоръжения тип “паяк”, газови инсталации, котли, отоплителни инсталации, съдове под налягане. Всичко, което причинява смърт много по-често от останалите съоръжения, ще има единен номер за цялата страна, който ще важи за целия му живот на експлоатация до бракуването му. Оценяваме ги на приблизително 1 500 000 съоръжения в страната. Никой не може да каже колко са асансьорите. По груби сметки са 120 000. Всяко лицензирано лице води регистър, но колко е достоверна тази информация, е трудно да се прецени.

– Кой ще поставя регистрационните номера на опасните съоръжения?

– Фирмите, извършващи технически надзор, и инспекторите на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) в зависимост от съоръжението. Няма да има единен срок за вписването на номерата в регистъра, но той ще бъде в рамките на няколко месеца. След като той изтече, ще спираме нерегистрираните съоръжения. Това ще става и с помощта на гражданите.

– По какъв начин хората ще се възползват от информацията в регистъра?

– Всеки гражданин ще има достъп до него. С вкарването на само един номер и през телефон дори хората ще могат да проверят дали съоръжението, в което се возят, е изправно. Номерът ще бъде на видно място в съоръженията и всеки, който ги ползва, ще може да го види. Например в асансьорната кабина или на станцията на лифта. А ако човек види съоръжение без номер, ще може да подава сигнал и ние ще го спираме. По този начин ще решаваме и проблемите с фиктивните проверки и нерегистрираните съоръжения. А също и с регистрацията на съоръжения близнаци – когато под един номер се водят няколко съоръжения.

– Значи има и дублирани регистрации? С каква цел се правят?

– Откриваме фрапантни нарушения на законодателството. Последният тежък случай е при проверка на “паяк” в Поморие. Съоръжението се оказа нерегистрирано. Но на следващия ден се получиха пълен комплект документи, че е регистрирано преди месец. Това много ни озадачи и след проверка на фирмата, която го е регистрирала, се оказа, че има не един, а седем регистъра – 1 официален и 6 неофициални. В тях е пълно с празни дати за минали периоди. Така, когато установим някъде нерегистрирано съоръжение, могат да ни манипулират с регистрация със стара дата, за да не можем да налагаме наказателни действия. Това не е единичен случай. Друг проблем е фактът, че бракувано например във Видин съоръжение няма проблем да бъде пуснато отново в експлоатация, да кажем, в Бургас.

– Откривали ли сте наскоро умишлено повредени асансьори, за каквито случаи се говореше в средата на лятото?

– Повредите, които засякохме, касаят безопасността и живота на хората. От началото на годината имахме 6 такива случая в няколко града. През последните 3-4 месеца не сме попадали на такова нещо. Достатъчно са проблемите и без намеса на хора или поради бездействието им, за да се разправяме и с умишлени действия. Асансьорният сектор по наши преценки е 75% сив сектор. С всичко, което правим, се получава едно рязко изсветляване, което води до честна конкуренция. Няма безопасност при сив сектор.

– След промените в Закона за водите контролът върху язовирите беше прехвърлен към ДАМТН. Колко язовира ще контролирате и има ли все още безстопанствени съоръжения?

– Агенцията ще започне да упражнява контрол върху язовирите от началото на 2016 г. По едни данни те са над 3000, а по други – над 5000. Около 100-120 са тези, на които все още се изяснява собствеността. Започваме изграждането на регистъра, в който ще влязат всички язовири. Надявам се техният брой да не надхвърли 3000. Няма как да извършваме надзор, ако не знаем над какво.

– С какъв ресурс агенцията ще контролира всички тези язовири и по какъв начин ще накарате собствениците им да се погрижат за тях?

– Предвидили сме 120 експерти хидроинженери да бъдат ангажирани в новата ни дирекция “Язовири и язовирни стени”. Основната ни задача е да осигурим всички технически съоръжения да работят. Това дава възможност на колегите от Министерството на околната среда и водите да могат да управляват водите. Ние ще им даваме инструментариума за изпускане на необходимите количества, защото в момента това не може да се случи, тъй като по данни от колегите от другите отговорни ведомства много от изпусквателните системи на съоръженията не работят.

– През август имаше масирани проверки за качеството на горивата. Какви нарушения хванахте?

– Откриваме 3 основни групи нарушения. Първата е за нарушения на дестилационните характеристики. Това са технологични нарушения от незнание, немарливост на самите оператори или на фирмите, които транспортират. Те смесват горивата едно с друго, въпреки че нямат никаква икономическа изгода от това нещо. Смесването влияе единствено на двигателите. Това е най-масовата група нарушения. Тези характеристики не се следят в Европейския съюз, може би защото там нямат този проблем.

Втората група нарушения е по отношение на съдържанието на биодобавки. Има европейско изискване за минимално съдържание на биодобавки в горивата.
Третата група е тази на откритите горива с високо съдържание на сяра. Това отчасти влияе върху двигателите, но основно замърсява природата. Освен това е тежък проблем за фиска.

– Какъв е делът на горивата с лошо качество?

– Отклоненията по тези три основни групи се срещат средно при около 7% от горивата.

– Наскоро стана ясно, че се разработва лаборатория за изпитване и контрол на нов софтуер, който ще подпомага контрола при горивата от НАП, митниците, ДАМТН и Българския институт по метрология (БИМ). За какво по-конкретно става дума?

– Когато не следим т. нар. механични броячи на колонките, е възможно информацията, която получават в НАП, да бъде манипулирана. Откриваме проблемни софтуери, но когато вържем системата на НАП с тази на механичните броячи на колонките, рискът ще се минимизира. Предложението е всички структури, които се занимават с горивата, да работят в единна система, така че да нямаме пробиви. Другата идея е с колегите от БИМ да разработим лаборатория за анализ на софтуерните средства за измерване. Така ще хващаме дописаните редове, които мултиплицират данни, т. е. 60 литра да се отчитат като 80 литра например. Смятам, че ако се приеме предложението ни, тези системи мотат да заработят в рамките на 6 месеца.

– Смятате, че така измамите ще намалеят?

– Методът на работа, по който работим като контролни органи в момента, за съжаление е доста изостанал в сравнение с опитите за измами, които се правят. Те вече се случват основно със софтуер. Точно затова искаме да “заковем” най-важната част – ако говорим за колонките, това са механичните броячи. В момента НАП следи електронната глава на колонката, фискалната система и нивомера. Проблемът е, че ако те не бъдат вързани с най-надеждната част от цялата система за зареждане с горивата – механичният брояч, се появява риск за манипулиране на количества. Така например в резервоар от 60 литра “влизат” 80 литра. Ние сме залети с такива сигнали. Всеки ден имаме жалби, правим проверка и след това пак има жалби. Информацията, която имаме, е, че тези системи се включват и изключват. И когато отидем на проверка, те работят точно, а когато си тръгнем, се случват някакви неща.

Нашият гост:

Инж. Стефан Цанков е роден на 20 март 1977 г. в Пловдив. Завършва топлотехника в родния си град. Магистър по икономическа евроинтеграция от Фламандския университет в Брюксел. От 2013 г. е председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Преди това е бил зам.-кмет от ГЕРБ на община Марица.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.