Дойдох, видях, мирисах, изядох

Може ли звукът от шумящите вълни да промени вкуса на морската храна, или да харесваме повече уискито, ако го пием до камина с дърва, или пък формата на шоколада да подобри неговия вкус, а защо не цветът на чинията да промени усещането за сладост? Отговорите са “да”. Твърди го една от най-новите науки - неврогастрономията. Тя изучава връзките между храната и нашите възприятия и чувства.

Ако се окажете в Ибиза и имате 3 свободни часа и излишни 1500 евро, можете да се опитате да си запазите място в най-скъпия ресторант в света, или поне така твърди Си Ен Ен. Става дума за Sublimotion. Главният готвач Пако Ронсеро две години разработва идеята си да комбинира храната с въздействието върху възприятията. С помощта на специална технология от “Самсунг” той създава ресторанта с места за 12 души, за които се грижат 24 готвачи. Менюто е 20-степенно и докато бива консумирано, клиентите са изложени на аудиовизуално пътешествие от дъното на океана до безкрая на Космоса, като целта е подвеждане на ума за различно възприемане на храната.

Първият мултисензорен ресторант в света е “Ултравиолет” в Шанхай - отвори през май 2012 г. Също предлага 20-степенно меню, като привилегировани са едва 10 души едновременно. Нужно е да си направите резервация 90 дни по-рано. Освен това няма начин сами да стигнете до заведението. Всяка група клиенти бива вземана от определено място в Шанхай и извозвана до ресторанта. На пръв поглед стените са напълно голи, но само докато започне “прожекцията” на 360 градуса. Освен светлини и звуци, шоуто е и с промяна на ароматите. Главен готвач е французинът Пол Пере, а тази година “Ултравиолет” бе поставен на 24-то място в класацията на 50-те най-добри ресторанта в света.

Пътешествие в историята, събуждане на носталгия, провокиране на паметта и други странни изживявания предлага The Fat Duck в австралийския град Мелбърн. Там се вихри собственикът - шеф Хестън Блументал. Ексцентричният британец обещава странно пътешествие, при което, докато консумирате морски дарове върху “пясък”, слушате шума на морето. Блументал изхожда от логиката, че храненето е единствената дейност, в която участват и 5-те сетива - зрение, осезание, слух, обоняние, вкус. Затова в неговите заведения тя се поднася с изключителни ефекти, а ястията понякога звучат налудничаво, като например сладолед от сьомга.

El Celler de Can Roca на братята Рока в испанския гард Жирона и тази година бе определен за ресторант №1 в света. Освен като един от пионерите на молекулярната гастрономия, фамилията експериментира смело и в преките въздействия. Клиентите могат да се насладят на El Somni, 12-степенно мултисензорно меню, комбинирано с различни мултимедийни изкуства в една от залите на ресторанта в определени дни.

В чикагския ресторант Alinea например са си поставили за цел да накарат клиентите да се усмихват, като провокират у тях спомени от детството. Затова там предлагат ядливи балони. В ресторант Opaque в Сан Франциско има друга провокация - консумация в пълна тъмнина. Целта е да се усилят сетивата за аромата и текстурата на храната. В Eat в Бруклин е забранено да се говори в неделя вечер и затова 4-степенното меню се сервира и консумира в тишина, като изключим умишлено засиления шум от тракането на посудата в кухнята. Шеф готвачът Николас Науман е прекарал известно време в будистки храм в Индия и може би това обяснява правилата в ресторанта му. Има заведения, в които храната променя цвета си, съдържа хелий или се използват пиротехнически ефекти в нея. Разбира се, това безспорно привлича клиенти, но тепърва може да се използва и със здравословна цел, особено в битката с вредните хранителни навици. Защото е категорично, че апетитът ни пряко и мигновено е зависим точно от това, което приемаме с 5-те сетива. Затова и според специалистите все повече ресторанти ще се обърнат в работата си към неврогастрономията.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Гурме