Стоян Желев, председател на ААП: Българинът харесва високите технологии, но е безразличен към екологията

- Г-н Желев, какво могат да очакват посетителите на автосалона и защо той си заслужава да бъде видян?

- Тази година за първи път провеждаме автомобилното изложение през есента, след изложението във Франкфурт. Поради това можем да покажем много повече новости - над 100! Освен атрактивните експонати, посетителите ще открият три автомобилни марки, които досега не са участвали на изложения в България. Всички зали на Интер Експо Център са пълни, щандовете са изключително атрактивни, мисля че си струва да се посети!

- В какво състояние се намира пазарът на нови автомобили в България и каква е прогнозата ви за неговото развитие?

- За първите девет месеца на тази година по данни на ААП в България са продадени около 21 000 нови автомобила. Това е малко повече от същия период на миналата година, но пък през 2008 г. за първите 9 месеца са били продадени 42 000 автомобила, или точно 2 пъти повече! Това дава ясна картина за състоянието на пазара на нови автомобили в България. Ние сме със сигурност на последно място по продажби на глава от населението е ЕС, както и спрямо общата численост на автомобилния парк.

- Какво е състоянието на автомобилния парк на България?

- За съжаление през последните години структурата на автомобилния парк значително се е влошила. Ако през 2010 г. автомобилите на възраст до 5 г. са съставлявали 8,4% от българския автопарк, то през 2014 г. те съставляват едва 3,3%, или около 2,5 пъти по-малка част! Обратна е тенденцията при автомобилите на възраст над 20 години. През 2010 г. те са били 27% от регистрираните автомобили, а през 2014 г. те са вече близо 40%! Това е ръст от около 43% на дела на най-старите автомобили и то само за 4 години. Най-точната дума за състоянието на автомобилния парк на България днес е разруха, пълна разруха.

- А откъде са цифрите, които цитирате?

- Данните са с източник МВР. В началото на 2014 г. на интернет страницата си министерството започна да публикува обобщени данни за регистрираните МПС. Макар и непълни, те даваха представа за процесите и тенденциите на българския автомобилен пазар, както и за състоянието на автомобилния парк. За съжаление тази добра практика скоропостижно бе прекратена въпреки вписаните нормативни изисквания да се публикуват. Сега можете да намерите само тотално обезличени цифри по областни дирекции, но без автомобилни марки, без категории МПС и на практика само се създава видимост, без да има каквато и да е полза. За сравнение, в съседна Румъния можете с едно кликване да изтеглите подробен списък с всички новорегистрирани автомобили предния ден в цялата страна и то по марки, категории, модели, обем и вид двигател, вид скоростна кутия, брой врати, брой места, година на производство и много други детайли автомобил по автомобил. Не съм вярвал, че ще си мечтая в България да направим нещо като румънците и да виждам, че са десетки години преди нас! Искрено се надявам в МВР да преосмислят подхода си към публично достъпната информация.

- Цени ли българинът екологичността, сигурността и високите технологии в новите коли?

- По мои наблюдения българинът харесва високите технологии, но е почти напълно безразличен към екологията. Ако не беше така, всеки видимо неизправен и пушещ автомобил по пътищата щеше незабавно да е докладван на телефон 112. По отношение на сигурността и безопасността - за съжаление много българи правят недопустими компромиси - карат с износени гуми, неизправни спирачки, и като цяло не се грижат достатъчно за техническото състояние на автомобилите си.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили