Хора от две оряховски села излязоха да си ремонтират пътя

Учени изчислиха каква е безопасната доза алкохол

Тръмп избра ветеран от флота за шеф на Националния център за борба с тероризма

Катастрофа блокира движението на „Тракия“

Илияна Йотова: Липсата на реформи в Дъблин означава сериозна опасност за нашата страна

Екатерина Захариева: Шенгенското пространство не работи от няколко години Трябва да опазим външните си граници, а не да се ограждаме отвътре, заяви вицепремиерът

Със 115 души са намалели безработните в община Свищов за месец

Проф. Урсула Мюнх: Спорът за бежанците може да застраши управляващата коалиция в Германия

Осъдени за купуване на гласове в Свищов жалят наказанията си Тримата давали по 30 лв. срещу гласуване за определена политическа партия

Красимир Балъков: Характерите на футболистите, Пенев и късметът направиха 94-а успешна

Музика, литература, игри, занаяти и кулинария в Деня на испанския език пред Институт “Сервантес”

Почина барабанистът на Pantera Вини Пол

Преслава подкара „Ферари“ за 300 000 лева Бременната певица се похвали в социалните мрежи

Ферибот с близо 100 пътници на борда катастрофира в Гърция

Лидерът на социалдемократическата партия в Румъния няма да подаде оставка

Най-малките летища, автор Норман Фостър

За сър Норман Фостър казват, че е архитект, изкушен от новите технологии, въпреки че е на 80 г. Британецът, който е получил всички най-големи награди в своята област, го доказва с последните си проекти определено хвърляйки ръкавица на по-младите колеги. Той е създавал великолепни сгради, но също е проектирал коли без водач, материали, които съхраняват енергия, и др. с идеята, че бъдещето се гради веднага.

Затова какво по-логично именно “Фостър и партнърс” да проектират първите в света най-малки летища – за дронове. Предвижда се те да заработят до 2020 г. в африканската страна Руанда. Създадени във взаимодействие с Федералното политехническо училище в Лозана и Импириъл колидж в Лондон, летищата ще имат ясно изразена социална функция. Мисията им ще е да пренасят медицински консумативи, лекарства, ваксини, резервни части и други до труднодостъпни места в Африка. Защото нормалните пътища на континента са твърде малко, а голяма част от населението живее в затънтени места.

Предвижда се всяко летище да оперира с по два вида дронове – тези от Червената линия ще носят товари до 10 кг на разстояние до 50 км, а тези от Синята – до 100 кг на до 100 км. Летищата ще са и складове за материалите, пощенски служби, ще имат и други социални функции. Реализацията на проекта ще покрие 44% от населението на Руанда, а при успех идеята може да бъде разширена и за други страни в Африка.

И понеже говорим за стремежа на Фостър към иновации, не бива да пропускаме ежегодната награда, която ателието дава за постижения в съхраняването на енергия. Тази година призът е за сградата, в която е централата на фирма Cavigelli Ingenieure AG в Иланц, Швейцария. Благодарение на фотоволтаична система и смарт дизайн и технологии, включително изолация, дебела 50 см, сградата произвежда 238% годишно от енергията, необходима й за осветление и отопление. Това позволява не само задоволяване на собствените нужди, но и продажба на евтина енергия.

Сливането с местния стил безспорно е една от отличителните черти на творенията на Фостър, а последният му реализиран проект затвърждава това. Става дума за новата изба за световноизвестния производител на вино “Шато Марго” край Бордо. Тя вече заработи, а дизайнът е дело на “Фостър и партнърс”. На пръв поглед нищо особено, но точно в това е изключителното постижение. С висока енергийна ефективност и съобразено с най-новите технологии зданието, пък и навесът до него, са изработени така, че да изглеждат като от времето на откриването на избата през 1816 г. През 2007 г. Норман Фостър представи лично в София проекта си “Черноморски градини”, който предвиждаше построяването на екоселище в местността Карадере.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.