Пълни трибуни за битката за Пловдив

Събуждането на гиганта Серия А

На 18 август 2018 да почерпят

Григор Димитров загуби доиграването на мача от трети кръг срещу Новак Джокович в Синсинати

МВнР: Няма данни за пострадали български граждани при тежкото наводнение в Южна Индия

СПИН мори мъжете 6 пъти повече от жените у нас Новорегистрирани са 139 представители на силния пол срещу 22 на нежния

Бербатов е сензационна опция за „Юнайтед“

Мотоциклетист е с опасност за живота след катастрофа във Варна

„Лудогорец“ губи вратар за дербито

Германия отваря вратите за чужденци Бежанците не отговарят на нуждите на Берлин

Труд Уикенд – един вестник за два дни

Пиян пациент опря ножица в гърлото на медицинска сестра в Търново Ръководството на областната болница сезира прокуратурата

САЩ изтеглят 200 милиона долара от стабилизационния фонд за Сирия

Ангела Меркел очаква сложни разговори с руския президент утре в Берлин

Оръжеен бос фалирал „Олимпик“ В Испания развивали дейност без лиценз

Приятно ми е, Мартин. Астън Мартин.

Животът на автомобилната компания е като на Агент 007 – винаги виси на косъм

Без него не минава нито един трейлър на новия филм за Джеймс Бонд. Специално заради него много хора ще идат в киносалоните. Без него нямаше да е възможно спасяването на Англия, кралицата и човечеството.

Тук не става въпрос за актьора Даниел Крейг, който отново громи злите сили като Агент 007 в нашумелия блокбастър „Спектър”, а за служебния му автомобил. Сребристият Aston Martin DB10 е главен герой в зрелищно преследване из тесните улички на Рим, където здраво върти гуми и фръцка красивата си задница с ефектни LED светлини под носа на злодея мистър Хинкс.

Джеймс Бонд и Aston Martin са неразделни като небето и облаците – дори в даден епизод да не са заедно, в следващия ще бъдат. През 1964 г. Шон Конъри бръмчи с Aston Martin DB5 в „Голдфингър” и оттогава тази марка е емблема за автомобила на тайния агент. Нищо че в някои от 24-те филма той кара и други „бегачки” като Lotus, Bentley, Jaguar, BMW. Красивите жени на Бонд не се повтарят, но основният му автомобилен доставчик е един и същ. Агент и кола са сраснати в симбиоза и се хранят взаимно, а Aston Martin се превърна в най-известния автомобил в киното.

Ако попитате зрителите в салоните – (почти) всички са чували за тази марка. Но не всички могат да назоват конкретен модел или да кажат нещо повече от всеизвестното – бутикова компания за ограничен брой бързи, луксозни и скъпи коли. Но не всичко, което блести, е злато – това важи и за лъскавата фасада на Aston Martin. Култовият производител от години е „на червено”, през 2014-а загубите се утроиха до 72 милиона лири и неотдавна бяха съкратени 300 от общо 2100 служители. Въпреки това фирмата се бори да оцелее със стръвта на последния мохикан, защото това е единственият самостоятелен луксозен бранд, който съществува извън рамките на големите автоконцерни. А без такъв гигант зад гърба бляскавата емблема с разперени криле на Aston Martin се покрива с патина. През миналата година продажбите намаляха от 3700 на 3500 коли – наполовина по-малко от предкризисната 2007 г.

Не за първи път в историята Aston Martin изпада в премеждия от финансово естество. Славната марка от малкото английско градче Гейдън е тесен специалист по оцеляване в тежки ситуации. Седем пъти фирмата е стигала до фалит. За да го избегнат сега, основните акционери (един италиански и два кувейтски фонда) наляха 500 милиона лири свеж капитал за конструирането на три нови модела (включително джип) и така до 2023-та годишното производство трябва да скочи до 15 000 коли.

Това ще бъде истински подвиг с оглед сегашното състояние на пазара и на компанията, която е създадена преди 102 години в един гараж в лондонския квартал Кенсингтън от състезателя Лайънъл Мартин и инженера Робърт Бамфорд. Те сглобяват първия си автомобил през 1914 г. и той получава името Aston Martin. Кръстен е на единия основател Лайънъл Мартин и на хълмистата област Астън Хил, където той участвал в автомобилни гонки по баирите. До Втората световна война Aston Martin оцелява с парите на милионерското синче с американски паспорт граф Луи Сборовски, който се изживява като акционер и пилот. Но след като той загива в състезание, Лайнъл Мартин стига до банкрут и продава предприятието през 1925 г. От тогава до днес фирмата е имала 11 собственици, всички от които са вдигали бялото знаме. През 1945 г. компанията е в ръцете на бизнесмена Дан Браун. Той я издържа с парите от търговията си със земеделски машини и оттогава моделите започват да носят неговите инициали – DB. Също както Aston Martin DB5 – първата „звезда” във филмите за Агент 007.

Но мистър Браун не е фокусник и не смогва да кърпи всички дупки в касата. През 70-те години компанията едва не изчезва, собствениците се сменят един след друг. Лъч на надежда проблясва през 1986 г., когато Ford придобива акциите и ги контролира до 2007 г., като лансира важни модели като Virage (1989 г.) и Vanquish (1991 г.), който помага на Пиърс Броснън в ролята на Бонд да спаси света в „Не умирай днес”. С такива шофьори и Aston Martin няма да умре.

АКТУАЛНАТА ГАМА – Страхотен дизайн, стара техника

Повечето купувачи си избират колата по външния вид. По този показател Aston Martin трупа точки, защото актуалната гама изглежда страхотно. Впечатляващият дизайн обаче прикрива поостаряла техника.

Най-малкият от предлаганите автомобили – Vantage, вече е на 10 години. По-големият DB9 се произвежда от 2004-та, като през 2012-а претърпя фейслифт с подобрения на дизайна, двигателя и скоростните характеристики. Купето с четири врати Rapide е „само” на 5 годинки, а най-младият модел е втората генерация Vanquish на 3 г. Aston Martin разполага само с два избора за двигател – 4,7-литров V8 и 6,0-литров V12, които са лакоми, шумни и работят с излизащата от мода технология с атмосферно пълнене.

Най-евтиният Aston струва 105 000 евро

Икономическата криза принуди Aston Martin да намали и без това ограничените си производствени капацитети до 3500 коли годишно. Най-евтиният модел Vantage струва минимум 105 000 евро и при поръчка на нов автомобил се чака около 12 месеца. В реални условия по-малкият двигател V8 гълта 20 л бензин на 100 км, а при здраво натискане на газта и повече. 12-цилиндровият мотор е още по-жаден.

За намаляване на разхода на гориво през 2014 г. в Aston Martin започна да се монтира като допълнителна опция 8-степенна автоматична трансмисия. Дотогава механичните и автоматични скоростни кутии бяха с 6 предавки.

ТОПМОДЕЛЪТ ЗА 2,5 МЛН. ЕВРО изригва с 800 конски сили

На женевското изложение през пролетта Aston Martin отново показа мускули и амбиции да се надбягва с най-бързите коли на планетата с хиперавтомобила Vulcan. От него ще бъдат произведени само две дузини, или общо 24 броя, всеки с цена минимум 2,5 милиона евро и предназначен за експлоатация само на писта.

Vulcan се задвижва от нов 7,0-литров мотор V12, който изпраща към задните колела мощността на 800 коня. Автомобилът тежи само 1350 кг, тъй като рамата е от алуминий, а каросерията – от карбон. Частните купувачи, които платят космическата цена, преминават специален курс на обучение, за да се справят с чудовищната мощ на машината и шеметното ускорение.

Любима марка на артисти и футболисти

В цялата си над 100-годишна история Aston Martin е произвел само 21 000 автомобила. Много от тях са собственост на известни личности, като преобладават артистите и футболистите. Списъкът със знаменити шофьори на Aston Martin започва с изпълнителите на ролята на Джеймс Бонд. Даниел Крейг препуска извън кадър с 12-цилиндров роудстър Vantage с 510 конски сили. Предшественикът му Пиърс Броснън има цяла колекция от няколко модела. Чарли Шийн и Хю Грант също вдигат обороти и адреналин с Aston Martin.

От футболистите като запален почитател на марката се откроява доскорошният капитан на „Ливърпул” и английския национален отбор Стивън Джерард, който притежава DB9. Същата кола кара и тенис звездата Рафаел Надал.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.