На 19 февруари 2020 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за сряда, 19.02.2020

Двама са под наблюдение за симптоми на коронавирус във Велико Търново

„Ковид-19“ най-опасен за възрастни и болни Изводите са от мащабно проучване на над 44 000 случая

Евродепутатът Ангел Джамбазки, пред “Труд”: „Да, България“ са в съюз с крайнолеви срещу България

Ретроградният Меркурий вади недостатъците на политиците

Купуваш винетка, за да отидеш на работа Шосетата до Банкя, Бистрица, Панчарево и Железница са с такса

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 19 февруари 2020

Засякоха контейнер с радиоактивен товар във Варна

Катастрофира кола на съдебната власт с Ветко и Маринела Арабаджиеви

Депутат напира за поста на Меркел Норберт Рьотген влиза в битката за лидер на ХДС

Отхвърлиха жалбата срещу строежа на детската болница

Красимир Ангарски: Не е правилно да забавяме пътя към чакалнята на еврозоната

Бюлетините като тото фишове – мисия невъзможна

Русия обсъжда доживотен имунитет за президенти Предложението е на работна група в Думата

Костен протеин превръща обикновени панкреасни клетки във фабрики за инсулин

Протеин, който помага на костите да се възстановяват е в състояние да накара панкреасни клетки да произвеждат инсулин, пише New Scietist. Откритието може да помогне на хора с диабет тип 1 да произвеждат собствен инсулин, вместо да го получават с всекидневни инжекции.

При диабет тип 1 бета-клетките в панкреаса, които отделят инсулин – хормонът, поддържащ нивата на глюкоза в кръвта в безопасна концентрация, са разрушени от имунната система. В резултат хората, страдащи от болестта трябва да приемат всеки ден инсулин под формата на инжекции.

Изследователи са открили обаче, че другите клетки в панкреаса могат да бъдат трансформирани в произвеждащи инсулин клетки под въздействието на фактор на растежа, наречен BMP-7. “Окуражени сме от простотата на откритието ни,” казва Хуан Домингез-Бендала, от Института за изследване на диабета в Маями, щата Флорида.

Домингез-Бендала, който ръководи екип заедно с колега си Рикардо Пастори, е установил, че ВМР-7 кара панкреасните клетки да произвеждат изненадващо големи количества инсулин, докато го е използвал като контрола при друг експеримент. Заинтригувани, учените са добавили фактор на растежа към смес от панкреасни клетки, които обикновено не отделят инсулин. Оформили са се струпвания от клетки, които са произвеждали големи количества инсулин. При това, количеството се е увеличавало при наличие на глюкоза – точно както се случва при здрави хора. Когато екипът е трансплантирал клетките в болна от диабет мишка, чиито бета-клетки са били разрушени по изкуствен път с химикал, клетките са реагирали като здрави бета-клетки.

Изследователите се надяват, че ще могат да инжектират ВМР-7 директно в панкреаса заедно с малки количества имуноподтискащи лекарства, които да спират разрушаването на новите „фабрики“ за инсулин от имунната система. Друга възможност е да се създават нови бета-клетки от панкреасни клетки на донори и да се трансплантират в болни от диабет пациенти заедно с вещества, които да спират реакцията на имунната система.