Министър Ангелкова: Българският туризъм трябва да е национална кауза

Евтим Костадинов, баща на арестувания зам.-шеф на фонд „Земеделие“: Синът ми не познава Миню Стайков

Как се храни Йоланда Хадид Майката на Джиджи и Бела Хадид изглежда супер на 55 години

Как хакването на НАП предизвиква семеeн скандал?

СОС разглежда нов механизъм за съкращаване времето на реакция при замърсяване на въздуха

Проф. Михаил Константинов: Проникнато е в сървър, не в архива на НАП

Росен Бъчваров: Правим приложение на НАП, с което всеки да провери дали има злоупотреба с данните му

Менда Стоянова: Няма по-подходящ момент за плащане на изтребителите Ф-16

1700 са жертвите на ебола за година В Конго започнаха масови ваксинации

Отхвърлиха иск на Петко Стрелеца от Лясковец за 1 млн. лева срещу държавата Петко Петков, който уби командос и рани колегите му, се почувствал заплашен, че ще го вкарат в лудница

Сделката за F-16 влиза в парламента

Мъж се самозапали пред японското посолство в Сеул

Тръмп съобщи, че САЩ са свалили ирански дрон в Ормузкия проток

„Левски“ строи два изкуствени терена

На 19 юли 2019 да почерпят

Юрист, дипломат и ценител на музиката брани правата на потребителите

Шефът на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов съветва българите да отстояват правата си

“Всички ние сме потребители” – с тази фраза на Джон Кенеди шефът на българската Комисия за защита на потребителите Димитър Маргаритов посреща провокативен въпрос на “Труд” патил ли си е от нелоялни търговци в магазините. Всъщност думите на Кенеди са от реч, произнесена на 15 март 1962 г., в която за пръв път американският президент поставя въпроса за защита правата на потребителите.

Маргаритов не крие, че и той е бил жертва на търговски хитрини. Веднага си спомня случаи, при които цената на стоката на щанда е една, а на касата се оказва съвсем различна, очаквано – по-висока. “И аз като повечето българи мога да кажа, че съм имал един недостатък – виждаме и осъзнаваме, че към нас е насочена дадена нелоялна практика, и сме на път да позволим да бъдем измамени, като не реагираме. Сега, когато поглеждам нещата от ракурса на комисията, която оглавявам и която е призвана да защитава потребителите, си давам сметка колко е важно да реагираме, за да защитим правата си.

Ще се изненадате, но законът гарантира на потребителите доста добра защита, текстовете в него поставят потребителя в по-привилегировано положение спрямо търговеца”, добавя Маргаритов. Той е убеден, че ако българинът започне по-целенасочено да защитава правата си като потребител, това ще повлияе благоприятно и на търговците, които все по-трудно биха се решавали да прилагат различни трикове.

Затова съветът на шефа на КЗП към потребителите е да не си мълчат, а на момента да реагират срещу опитите за измама още в магазина. Ако няма резултат, да изпратят своите жалби и сигнали до Комисията за защита на потребителите и, разбира се, да пазят касовите си бележки от покупките.

“Важно е да има справедливост, защото когато се случват нелоялни практики, справедливостта е накърнена и това създава убеждението у някои, че могат да продължават да бъдат некоректни”, заключава Маргаритов. Всъщност приятелите и учителите му казват за него, че има силно развито чувство за справедливост. Вероятно това е и причината защитникът на потребителите да избере да учи право в Софийския университет “Свети Климент Охридски”.

Той споделя, че винаги е забелязвал, когато е нарушено равновесието при общуването между хора или хора и институции, и добавя, че в никакъв случай не трябва да се допуска необосновано засягане на интересите на едната страна за сметка на другата. “Това разбиране го прилагам сега в работата си и в целия си съзнателен живот”, казва Маргаритов.

Макар няколко пъти да е имал шанс да работи за по-дълго в Словения, Германия и Италия, като е подпомагал консулските ни служби в тези страни в качеството си на служител на Министерството на външните работи, той е категоричен, че никога не би напуснал завинаги страната ни.

“В по-северните, в по-подредените държави в Европа прави впечатление, че има абсолютно ясно съзнание за създадена система от правила, които гарантират развитието на обществото. Хората там ги следват и затова нямат някакви очаквания за сътресения. А дори и да има такива моментни кризи, обществото ги възприема като нещо временно и хората знаят, че няма начин нещата да не се оправят, след като са си подредили градинката и продължават напред”, добавя Маргаритов. Той обаче посочва, че няма как българинът да не усети в тези държави по-дистанцираните отношения в личен план между хората.“Сякаш всеки си има тесен периметър на комуникация и не желае да го разширява”, казва той.

Оказва се, че защитникът на потребителите, макар и юрист по образование и с дипломатически опит, е изкушен и от музиката. “В детските си години съм се занимавал с музика, завършил съм музикална гимназия. Обичам да слушам класическа музика – както безспорно утвърдените класици, така и предкласиците.

Мога спокойно да кажа, че приемам Бах за стожер, защото сигурно ще ви изненадам, но творчеството му е основа за всичко, което и днес се случва в поп музиката”, казва той. От съвременната музика харесва рокендрол, електронна музика. Съприкосновението с музиката според Маргаритов дава на всеки човек един по-различен поглед, позволява му да е по-креативен и творчески настроен, казва той.

“За мен това е важно, защото поначало обичам иновативния подход в работата, не съм привърженик, дори ме дразни един принцип, който от време на време се среща в администрацията: “Ами правим го това, защото сме го правили досега.” Това не е аргумент за случване на каквото и да било и се опитвам и мисля, че успявам да променям нещата”, добавя той.

Самият Маргаритов дава пример и от сегашната си дейност и посочва, че комисията в момента за първи път активно осъзнава функцията си да излъчва послания към потребителите и да разяснява чрез информационни кампании и популяризиране на добри практики техните права.

“Също имаме послания и към търговците, както се казваше в онзи анекдот, то е ясно, че ако се гоним, ще се хванем, но важното е те да знаят, че по-коректното и лоялно поведение от тяхна страна към потребителите, освен че ще им спести глоби, ще им донесе повече редовни клиенти”, казва Маргаритов.

Шефът на комисията благодари на родителите си, че са го възпитали да вярва в доброто и да мисли позитивно. “Сега се старая да възпитавам и сина си в позитивно мислене. Убеден съм, че това светоусещане е наистина правилното, то впрочем е господстващо в повечето развити държави. Когато доминира позитивното мислене, прогресът е по-голям”, заключава шефът на Комисията за защита на потребителите.

Голямата му страст се оказват високите скорости и автомобилните спортове, почитател е на Формула 1. Той не крие, че като дете е мечтаел и професионално да седне зад волана на свръхбързите коли. “Смятам, че съм енергична натура, не обичам да стоя на едно място. Както в личния, така и в деловия живот адреналинът трябва да е на високо ниво, за да може да се чувствам пълноценен в това, което правя. Понякога с моя син караме картинг по пистите из София”, разказва той. Наред с това Маргаритов се оказва и добър скиор и сега чака с нетърпение идването на снега.

Друга негова страст е историята. И до днес той благодари на учителката си по този предмет за това, че е разкрила пред него Българското възраждане и “събуждането” на българите не само като народ, но и в културен план.

Съвсем не на последно място приятелите на Димитър Маргаритов са категорични, че има отлично чувство за хумор. Любимият му виц напоследък е: „Купих си книга за „Фън шуй“ и след като я прочетох, вече не зная къде да я сложа…”
Маргаритов казва, че без шега и хумор няма удоволствие от общуването.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.