Европейски коли завземат автосалона в Детройт

Крепостта на американското автомобилостроене Детройт падна във владение на европейските премиум производители. Моторният град е домакин на първото световно изложение на годината, но този път на американска земя най-интересните новости пристигат от Стария континент. В дома на „голямата тройка“ General Motors-Ford-Chrysler най-безцеремонно се настаниха BMW, Mercedes, Audi, Porsche и Volvo.

Голямата звезда на шоуто в прекия и преносния смисъл е новата Е класа на Mercedes. Бизнес лимузината прилича по дизайн на S класата и носи на борда ултрамодерната електроника на флагмана на марката. Стереокамера заедно с ултразвукова и радарна система позволяват на автомобила да се движи полуавтономно и да спира автоматично при опасност. Водачът вече гледа не аналогови, а изцяло дигитални контролни уреди. Основните функции се управляват от два тъчпада на волана като при смартфон и така шофьорът може да командва климатизацията, навигацията, аудиото и др., без да сваля ръце от кормилото.

Разкривайки новото спортно купе М2, баварските автомобилни заводи BMW отново вдигат докрай оборотите в Детройт. Зад сърдитата предница на мускулестия „атлет“ ръмжи трилитров редови „шестак“ с 370 коня, който спринтира за 4,3 секунди до 100 км/ч и постига 250 км/ч. Такива бързи и яростни машини са точно по американския вкус и неслучайно BMW представи точно в Щатите върховото изпълнение на X4 в модификация М40i с 360 коня.

За американците с тежък десен крак Porsche разкри топмоделите на серията 911. Шестцилиндровият битурбо мотор на 911 Turbo впряга 540 коня, а „ескадронът“ в 911 Turbo S наброява 580 коня. По-далече от мириса на поевтинелия бензин Audi изненада с концептуалния кросоувър H-tron на водород, чиято горивна клетка с капацитет 110 киловата изпраща произведената енергия към два електродвигателя на предната и задната ос. За такъв тип задвижване ускорението е удивително - под 7 секунди до 100 км/ч, а пробегът с едно зареждане е впечатляващ - 600 км.

Сред най-важните премиери в Детройт на останалите марки се нареждат най-голямата шведска лимузина Volvo S90, фейслифтът на Ford Fusion (американското Mondeo), купето Infiniti Q60, дългият 5,2 м Genesis 90 (първият самостоятелен модел на луксозната марка на Hyundai) и хибридният концепт VW Tuguan GTE (предшественик на бъдещия Tiguan).

Големите звезди на американската сцена ще блеснат скоро с подробно представяне на страниците на „Труд“.

Plug-In хибриди изместват електромобилите

Изцяло електрическите коли са малцинство на изложението в Детройт. За тяхна сметка се лансират повече Plug-In хибриди. Те съчетават двигател с вътрешно горене (най-често бензинов) и електромотор, чиито батерии се зареждат с ток от контакта в гаража или на паркомястото. Засега тези модели изглеждат най-рационалният вариант за екологично придвижване. Plug-In хибридите като премиерните Volvo S90, Ford Fusion и VW Tiguan GTE изминават малка дистанция от порядъка на 30-60 км изцяло в електрически режим, без да замърсяват въздуха, а бензиновият мотор удължава пробега им до 400-500 км.

Едно семейство язди 500 коня

Любимият автомобил на американския народ е серията F-150 на Ford. От четири десетилетия пикапът е най-купуваният модел в САЩ. Миналата година от него отново бяха продадени над 750 000 броя. На откритото в понеделник изложение в Детройт бе представена специалната версия с двойна кабина F-150 Raptor Supercrew. Вече цялото семейство ще се настани удобно в луксозния интериор и ще язди на асфалта и извън него 500-те коня на 3,6-литровия EcoBoost двигател V6.

Американските производители „изгърмяха патроните“ миналата година, когато представиха много нови джипове и пикапи. Сега по-скромното щатско присъствие на големи машини в Детройт включва освен бестселъра на Ford и офроудъра GMC Acadia.

Коментари

Задължително поле