Най-скъпата кола преди войната

Достолепен „старец“ на 80-годишна възраст е готов за лъвски скок в рекордите на Гинес. Славният ветеран Mercedes 540 K Special Roadster ще бъде продаден на търг в Щатите през последния уикенд на месеца, а прогнозната му цена е над 10 милиона евро. Никога досега не са плащани толкова много пари за кола отпреди Втората световна война, а за подобна сума днес могат да се купят поне 100 броя S класи.

Съществуват основателни причини за високата стойност на сглобения през 1937 г. модел. По времето на своето производство той е бил абсолютният връх на автомобилостроенето. Най-доброто, което може да се купи с много, ама наистина много пари. Като нов величественият Benz е струвал 28 000 марки, които днес се равняват на повече от 200 000 евро. Това е кола за супербогаташи и кинозвезди, в такава се е возил филмовият магнат Джак Уорнър, съосновател на „Уорнър брадърс“. От завода в германския град Зинделфинген са излезли само 419 броя Mercedes 540 K, от които едва 58 роудстъра като червения „красавец“ на снимките. Всеки екземпляр е изработен по поръчка и затова няма един с един еднакви. Това важи за цялата серия на модела, която се състои от двуместно кабрио, четириместно купе и седемместна лимузина. Специални бронирани автомобили са превозвали държавната върхушка на Третия райх. Създателят на Гестапо и главнокомандващ военновъздушните сили маршал Херманг Гьоринг си поръчва своя Benz в любимия небесносин металик цвят (като бойните самолети), а върху вратите му е изрисуван семейният герб на фамилията. Неговата кола има крайно любопитна история и става известна като „синята гъска“. Друг брониран Mercedes 540 K е подарен от Адолф Хитлер на националсоциалиста Анте Павелич, който е провъзгласен за първи държавен глава на независимата хърватска държава през 1941 г., но след края на войната автомобилът е плячкосан от югославския диктатор Йосип Броз Тито. Накратко - по онова време този модел е нещо като предшественик на любимата лимузина на държавните ръководители по-късно Mercedes Pullman.

Обявеният за продажба на търг кабриолет не е возил канцлери и президенти, но притежава най-високо котиращото се сред колекционерите оборудване. Задвижва се от огромен осемцилиндров редови двигател с обем 5,4 л, който произвежда мощност от 115 конски сили. Шофьорът може допълнително да включи компресор, който за кратко време вдига ресурса до 180 конски сили и максималната скорост достига 170 км/ч. За края на 30-те години това е наистина зашеметяващо темпо. Тягата се изпраща към задните колела през 5-степенна трансмисия със синхронизатор на последните три предавки. Хидравлични спирачки с вакуумен усилвател помагат на водача да укроти беснеещите коне в мотора. Някога това е бил господарят на всички пътища подобно на Bugatti Veyron днес - красив, бърз, скъп. И се превръща в съкровище, когато е добре запазен като екземпляра, който скоро ще има нов собственик. За този автомобил се знае точно къде е прекарал всеки ден от 80-годишното си съществуване. През 1937 г. е продаден в САЩ на запаления по високите скорости Реджиналд Синклер, съосновател на една от най-големите компании за изделия от стъкло и керамика Corning Glas. В ранчото си в Колорадо той събира най-добрите коли на своето време като Mercedes 300 SL Gullwin, Aston Martin DB4 и Bentley S3 Continental. В средата на 50-те години Синклер се разделя с червения роудстър, който оттогава до днес има само трима собственици. Последният го купува преди четвърт век и го реставрира перфектно.

Звучи невероятно, но е факт, че тази кола мечта изобщо не е карана. Километражът показва изминати 10 277 мили, което се равнява на 16 500 км. Излиза, че на година са изминавани средно по 206 километра, колкото един таксиметров шофьор в София навърта за половин смяна. Такъв автомобил се появява изключително рядко на пазара и затова цената му е осемцифрена сума в евро. Това е от най-ранните екземпляри Mercedes 540 K, един от общо двата продадени в САЩ, а от цялата продукция на модела са оцелели едва шест броя. Подобна визитка е отличен трамплин за скок с рекордите на Гинес. Досега над 10 милиона евро са плащани само за четири ферарита и един състезателен Mercedes от 50-те и 60-те години.

Коментари

Задължително поле