Тръмп: Действията на Русия и Иран в Сирия са срам

Kорнелия Нинова: Борисов да не се крие зад полите на Гинка и Теменужка Гинка да дойде в парламента и да обясни как стана собственик на ЧЕЗ, поиска лидерът на БСП

ЕС реже парите за земеделие и Кохезионната политика

Туск за Брекзит: Позицията на Великобритания е чиста илюзия

Десетки убити и ранени при атентат с две коли бомби в Могадишу

Белград ще ползва опита на София при изграждане на метрото

Омбудсманът Мая Манолова: Ще наблюдавам с повишено внимание сделката за ЧЕЗ

Пенев внесе молба за касиране на изборите за президент на БФС

Пътят Асеновград–Пловдив става магистрален през лятото

Холандия призна Арменския геноцид и разсърди Турция

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в събота, 24 февруари 2018

БАН ще отговори официално на критиките към доклада за „Белене”

Тръмп призна: Плешив съм, крия се с прическата

Губернаторът на щата Флорида иска въоръжен полицай във всяко общинско училище

Кашата с касата се забърка здраво До понеделник смятат дълговете към чужди фондове, данните на шефа на НЗОК не били верни

Жена ремонтира и шофира първата кола

Автомобилът навърши 130 години

Жалко за човека, тази налудничава идея ще го съсипе и разори”, шушукат съседите на Карл Бенц, когато през лятото на 1886 г. той извежда жена си Берта на разходка по улиците на Манхайм по случай нейния рожден ден с един тропащ и димящ моторизиран файтон. Въпросната “налудничава идея” на германския изобретател дава на човечеството най-масовото средство за придвижване. Инженер Бенц влиза в историята като бащата на автомобила, който тези дни навърши 130 години. За рождена дата се приема 29 януари 1886 година – денят, когато компанията “Бенц & ко” получава патент № 37 435 за моторизираната си триколка с едноцилиндров двигател с мощност 0,9 конски сили. Тази преустроена каляска е регистрирана в патентното ведомство в Берлин като “превозно средство с газов двигател” и документът се смята за “свидетелството за раждане” на първия автомобил.

По онова време обаче целокупното население гледа с ужас на “налудничавата идея” на механик Бенц да замени конете в каруцата с шумното и миризливо изобретение, което нарича двигател. Един от собствените му синове възкликва: “По-добре да си стоя вкъщи, отколкото да се придвижвам с тази смърдяща кутия.” Децата на конструктора и съпругата му Берта играят съществена роля при създаването и популяризирането на автомобила, понеже той получава забрана да излиза по улиците и да плаши народа с техническото си чудо. Затова на седалката се настанява фрау Бенц, която смело продава бижутата си, за да финансира “налудничавата идея” на своя изправен пред разорение мъж. Преданата дама е шофьорът в първото дълго автомобилно пътуване по 106-километровата отсечка от Манхайм до Пфорцхайм, където отива тайно от съпруга си да навести своята майка и да популяризира изобретението. Придружават я синовете Ойген и Рихард. Те слизат и бутат по стръмните участъци немощното си превозно средство. Пътешествието започва и завършва по тъмно, като минава през различни перипетии, в които женската практичност на находчивата Берта дава допълнителен тласък за развитието на автомобила. Аптеката в попътното градче Вислох се превръща в първата бензиностанция, тъй като оттам шофьорката купува средството за почистване лигроин, с което пълни пресъхналия резервоар. Обущарница и ковачница стават първите автосервизи. Там по идея на Берта обущарят облицова с кожа изтърканите спирачни накладки, а ковачът опъва разтегнатата верига. Когато се запушил един от маркучите за подаване на гориво, дамата сама го прочистила с фибата си, а с ластика от жартиера изолирала оголен проводник. Накрая фрау Бенц информирала съпруга си с телеграма, че е пристигнала. И после лично му казала какво да промени, за да се движи изобретението му по-добре.

Хроника

От паромобила до автомобила

1771 г.

Французинът Никола-Жозеф Кюно монтира парен котел на тежка дървена каруца за превоз на бойни оръдия. Краткото съществуване на това иновативно транспортно средство, може би първия камион в света, завършва с челен сблъсък в стена при спускане заради липса на ефективни спирачки – първата автокатастрофа в човешката история.

1803 г.

Британският инженер Ричард Тревитик създава първия локомотив с парен двигател.

1830 г.

Във Великобритания се разпространяват превозни средства с парен двигател, които тогава масово се наричат локомотиви.

1863 г.

На дървена каруца са монтирани газов двигател и кормило – това се смята за първото превозно средство с мотор с вътрешно горене.

1870 г.

Конструкторът Зигфрид Маркус създава самоходка с двутактов двигател, а по-късно и с четиритактов.

1876 г.

Изобретателят Николаус Ото патентова четиритактовия двигател, който е наречен на негово име – отомотор.

1879 г.

Карл Бенц разработва едноцилиндров бензинов двутактов двигател.

1883 г.

Основана е фирмата Benz & Co от Карл Бенц. Неговите съвременници и конкуренти Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах изработват мотор, който работи с бензин и газ.

1885 г.

Карл Бенц тества за първи път моторизираната си триколка по улиците на Манхайм.

1886 г.

Карл Бенц получава патент за превозно средство с газов двигател с водно охлаждане. В същата година американският предприемач Уилям Дюрант купува фабрика за каляски и учредява компания, от която през 1908 г. произлиза световният гигант General Motors.

1897 г.

Германският инженер Рудолф Дизел създава първия дизелов двигател. През същата година в Берлин се организира първото международно автомобилно изложение, в което участват осем производители.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.