На 26 май 2018 да почерпят

Плътско познание с Джилиън Андерсън

НАСА ще строи завод за ракети на Луната

Макрон пред Путин: Дълбоко вярвам, че историята и съдбата на Русия са в Европа

Матю Нимиц: Няма окончателно решение по спора за името на Македония

Кучето Ричи, което откри хероин за 12 млн. лв. Пратката пътувала от Турция за Белгия в ТИР, натоварен с чували теракол

И Зоран Заев беше при папа Франциск (ВИДЕО)

Рахой няма да свиква предсрочни парламентарни избори в Испания

Българин откупи картина за милиони и я върна у нас

25 лева за ден плаж в Гърция Копърки подбиват цените, возят без документи

Китай: От търговска война със САЩ няма да има печеливши

Вижте акцентите от броя на “Труд” в събота, 26 май 2018

Съдът остави в ареста шефа на КАТ-Благоевград, другият излезе срещу 7000 лева

Нинова в Галиче: Дайте пример на цяла България – изгонете мутрите от властта!

За втора вечер абитуриентите в Благоевград показаха стил и красота на червения килим

Екоексперт: Водим чужденци в Перник, за да помиришат замърсяването

„За нас, еколозите, Перник се превърна почти в град с туристическо значение. Винаги когато в България ни идват колеги от Европа, ги водим там, за да видят и помиришат замърсяването. То наистина може да бъде усетено не само с лигавиците, но и да се види много ясно“, разказа на форума на „Труд“ Генади Кондарев от екологичното сдружение „За Земята. Той подчерта, че в Перник и без лаборатория може да се установи кой е източникът на замърсяването – битовото отопление.

„Много от проблемите се подминават и не се назовават. А решението е властите да концентрират вниманието си върху трите от най-големите източници на атмосферно замърсяване“, посочи Кондарев. Това са битовото отопление, транспортът и големите горивни инсталации. Те нарушават законодателството, не спазват зададените норми и не пречистват достатъчно емисиите, които излъчват. Или декларират само на хартия, че се случва такова пречистване.

Във втория град с най-мръсен въздух у нас Пловдив (след Перник) около 60% от атмосферното замърсяване се дължи на битовото отопление. „Затова трябва да се въведе т. нар. директива за печките, която вече е на 7 г. Уви, едва напоследък масово се говори, че трябва да се направят промени в горивните инсталации, а хората и бизнесът да се подготвят. Само че почти никой не знае какво е това „механизъм за чисто горене на печките“ и къде се поставя то“, посочи Кондарев. Той предложи вместо масово да се обявяват търгове за купуването на 5 или 10 екоавтобуса, да се създават програми, с които да се помага на българите да сменят печките си.

Друга мярка може да е в буферните паркинги до метрото, в които живеещите в близост до София хора оставят колите си, престоят да е с цената на 3 или 4 билета за градския транспорт. „Така хората ще се стимулират да пътуват по няколко души в една кола, което ще намали вредните вещества във въздуха“, добави Кондарев. Още: трябва да се дадат повече правомощия на МВР, за да може то да санкционира собствениците на прекалено остарели автомобили. В Полша, която служи за пример за ефективна битка със замърсения въздух, дори общинските полицаи имат възможност да реагират, когато получат сигнал, че от комин излиза черен и съмнителен пушек. „У нас такъв сигнал бе проверен чак след разговор с кмета на София“, завърши Кондарев.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.