Румен Петков: Този формат на управление няма да издържи

Чайковски е насилен да изпие чаша с отрова Платонична връзка с аристократка позволява на композитора да живее охолно

20 хил. лв. откраднаха от каса на хотел в Сапарева баня

Учителка постави световен рекорд за правене на глинени купички

Изправят на съд двама извършители на данъчно престъпление Щетите за държавната хазна са за близо половин милион лева

Тръгва нова процедура за избор на шеф на СГС

Изпращат пенсиите след 8-ми май

Предупредиха евреите в Германия да не ходят с кипа

Пожар изпепели гаражи и офис на ДПС в родното село на Карадайъ

Вижте някои от обясненията за фантастичната форма на Кейт след раждането

Екоминистерството: Спазвайте противопожарните правила в защитените територии

Апелативният съд в Търново гледал за година 88 дела за предсрочно освобождаване на затворници Пандисчия мотивирал иска си за свобода с Удостоверение от курс за умение за мислене

Война на световете Подиграва ли се поетът Петър Чухов с литературната памет на Вапцаров?

49 филма ще бъдат представени на кинофестивала „Златна липа“

Мая Манолова: Високите сметки за март кредитират безлихвено “Топлофикация София”

Северна комбинация от лукс, мощ и икономичност

Скандинавският слон влезе с ниския си разход в стъкларския магазин на малките коли

Хибридът Volvo XC 90 разполага с 407 конски сили и реално харчи 4,7 л бензин на 100 км

Това беше най-бавното ми пътуване с автомобил. След близо три часа пъплене по 150-километровата дистанция от шоурума на “Мото-Пфое” в столичния квартал “Люлин” през центъра на София, Бистрица, Белчин баня, Дупница и по магистралата обратно, бордовият компютър отчете среден разход на гориво 4,7л/100 км.

Ще попитате: Какво пък толкова?

Ще отговоря: Толкова икономичен може да бъде един мощен, тежък и луксозен SUV автомобил с места за седем пътници. Тези 4,7 л консумация на 100 км са постигнати не с малка кола като Ford Fiesta, а с най-голямото Volvo. Дългият почти 5 м и широк 2 м модел ХС90 е модерен пътуващ дворец с тегло над 2,2 тона и задвижване на четирите колела. Да го наредиш по икономичност до градските минита е като да вкараш слон в стъкларски магазин. Точно това успяхме да направим със съдействието на пътуващите с мен двама колеги и с помощта на шведските инженери, разбира се. Защото конструкторите са създали автомобил, който съчетава трудните за комбиниране качества като икономичност и бързина, гарнирани с най-високи технологии.

Белият слон, пардон – бялото Volvo XC 90, ни очаква кротко пред зарядната си станция в автокомплекса, вързано с кабела за електрическата мрежа. Виждаме означениетоТ8 върху задния капак, но това не е знак за 8 цилиндъра под предния. Шведският производител залага на 4 и доказва, че повече не са нужни за постигането на добри скоростни качества. Нашето XC 90 е Plug-In хибрид с двулитров бензинов мотор с компресор и турбо, допълнен от електрически двигател. Първият е разположен на предния мост и върти предните колела със запаса си от 320 конски сили, а вторият е на задната ос и задвижва нея с ресурс от 87 конски сили. Общата системна мощност на автомобила наброява 407 коня, които препускат и си почиват по време на движение в различен състав и конфигурации в зависимост от зададения от водача режим на шофиране. По данни на производителя заредената батерия с капацитет 9,2 кВт/ч осигурява енергия за изминаване на 43 км само на ток, без да се изгаря капчица бензин, а за първите 100 км средният разход възлиза само на 2,1 л. Звучи утопично и затова чевръсто яхваме белия слон, за да започнем операцията по вкарването му в стъкларския магазин и да проверим дали наистина се отнася така скъпернически към горивото както малките коли.

С отварянето на шофьорската врата, човек попада в спокойния скандинавски свят. Всичко е красиво, хармонично, изчистено. Ненатрапчивият лукс те обгръща приятно и създава релаксираща атмосфера, в която се откъсваш от външната среда. Кокпитът граничи с пуризъм и по него могат да се преброят само 8 бутона. Повече не са необходими, защото на централната конзола се намира вертикално разположен 9-инчов тъчскрийн, откъдето се управляват различните системи на борда. Работата с него е лесна като с таблет и се свиква бързо, дори да сте натура, която не е дочула последния писък на технологиите за мобилна комуникация и свързаност. Този екран изобразява важните данни при шофиране и погледът ни често е насочен към него, тъй като целта е да проверим колко икономичен е хибридът в действителност.

Автомобилът стартира в електрически режим напълно безшумно, а готовността му да потегли личи от активираните контролни уреди зад волана. Чрез кристалния скоростен лост се задейства автоматичната трансмисия с 8 предавки и Volvo XC 90 потегля тихо напред. Тръгваме в изцяло електрическия режим, предназначен за градски условия и по-ниска скорост. Автомобилът се промъква деликатно през столичния трафик на ток, а бензиновият мотор се включва само веднъж за кратко на стръмна улица. Изобщо не сме го чули в купето, а разбираме за това от показателите на дисплея. С крайно внимателно отношение към педала на газта прекосяваме София и изминаваме над 30 км на ток. При изкачването към Бистрица е неизбежно в задвижването да се активира отново, но по-трайно бензиновият двигател. Ако решите да катерите бързо в завоите, енергията в батерията се топи бързо като сладолед в шведска сауна, а разходът на гориво скача като скиор за северната комбинация. Затова продължаваме бавно и с трепет очакваме спускането, когато автомобилът сам си произвежда енергия. Електрониката виртуозно дирижира процеса по акумулиране и изразходване на ток и синхронизира работата между двата мотора, като дава предимство на пълненето на батерията или използването на енергията за задвижване според един от петте възможни режима – от най-икономичен до спортен.

В името на експеримента не позволихме на скоростта да надвиши 120 км/ч по магистралата, изобщо не включихме спортния профил и не пришпорихме всичките 407 коня, които спринтират за 5,6 секунди до 100 км/ч и постигат максимална скорост 230 км/ч. Направихме по-трудното и накрая се прибрахме в София с ток в батерията за още 5 км и забележителното постижение на екрана за средния разход – 4,7 л на 100 км! Операцията по вкарването на шведския слон в стъкларския магазин излезе успешна, но с цената на доста търпение и време. Към педала на газта се отнасяхме гальовно, като към новородено бебе и не се възползвахме от повечето екстри и удобства. Така свалихме консумацията на гориво до нивото на малка кола, а всъщност Volvo XC 90 е един пълноразмерен премиум SUV с произлизащия от това комфорт, задвижване 4х4, товарен обем до 1900 л и възможност за превоз на 7 пътници.

Комфорт, но и безопасност

Целта на шведите: Нито един загинал от 2020 г.

Безопасността винаги е била приоритет на Volvo и шведите работят по амбициозната цел от 2020 г. да няма загинали пътници в автомобилите на марката. Неслучайно XC 90 показа най-добрите показатели в тестовете за сигурност Euro NCAP. Моделът е оборудван не само с глезотии като кристалния скоростен лост, панорамен покрив и разкошен кожен салон с вентилирани и масажиращи седалки, но и с най-модерните технологии за предпазване от инциденти. Сред тях са системи за предотвратяване на сблъсъци, преобръщане и излизане от пътя, адаптивен круиз контрол, разпознаване на знаците, следване на автомобила отпред в задръствания, автоматично паркиране и много други. Водачът може и да наблюдава колата “отгоре” чрез четири камери.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.