Северна комбинация от лукс, мощ и икономичност

Скандинавският слон влезе с ниския си разход в стъкларския магазин на малките коли

Хибридът Volvo XC 90 разполага с 407 конски сили и реално харчи 4,7 л бензин на 100 км

Това беше най-бавното ми пътуване с автомобил. След близо три часа пъплене по 150-километровата дистанция от шоурума на “Мото-Пфое” в столичния квартал “Люлин” през центъра на София, Бистрица, Белчин баня, Дупница и по магистралата обратно, бордовият компютър отчете среден разход на гориво 4,7л/100 км.

Ще попитате: Какво пък толкова?

Ще отговоря: Толкова икономичен може да бъде един мощен, тежък и луксозен SUV автомобил с места за седем пътници. Тези 4,7 л консумация на 100 км са постигнати не с малка кола като Ford Fiesta, а с най-голямото Volvo. Дългият почти 5 м и широк 2 м модел ХС90 е модерен пътуващ дворец с тегло над 2,2 тона и задвижване на четирите колела. Да го наредиш по икономичност до градските минита е като да вкараш слон в стъкларски магазин. Точно това успяхме да направим със съдействието на пътуващите с мен двама колеги и с помощта на шведските инженери, разбира се. Защото конструкторите са създали автомобил, който съчетава трудните за комбиниране качества като икономичност и бързина, гарнирани с най-високи технологии.

Белият слон, пардон - бялото Volvo XC 90, ни очаква кротко пред зарядната си станция в автокомплекса, вързано с кабела за електрическата мрежа. Виждаме означениетоТ8 върху задния капак, но това не е знак за 8 цилиндъра под предния. Шведският производител залага на 4 и доказва, че повече не са нужни за постигането на добри скоростни качества. Нашето XC 90 е Plug-In хибрид с двулитров бензинов мотор с компресор и турбо, допълнен от електрически двигател. Първият е разположен на предния мост и върти предните колела със запаса си от 320 конски сили, а вторият е на задната ос и задвижва нея с ресурс от 87 конски сили. Общата системна мощност на автомобила наброява 407 коня, които препускат и си почиват по време на движение в различен състав и конфигурации в зависимост от зададения от водача режим на шофиране. По данни на производителя заредената батерия с капацитет 9,2 кВт/ч осигурява енергия за изминаване на 43 км само на ток, без да се изгаря капчица бензин, а за първите 100 км средният разход възлиза само на 2,1 л. Звучи утопично и затова чевръсто яхваме белия слон, за да започнем операцията по вкарването му в стъкларския магазин и да проверим дали наистина се отнася така скъпернически към горивото както малките коли.

С отварянето на шофьорската врата, човек попада в спокойния скандинавски свят. Всичко е красиво, хармонично, изчистено. Ненатрапчивият лукс те обгръща приятно и създава релаксираща атмосфера, в която се откъсваш от външната среда. Кокпитът граничи с пуризъм и по него могат да се преброят само 8 бутона. Повече не са необходими, защото на централната конзола се намира вертикално разположен 9-инчов тъчскрийн, откъдето се управляват различните системи на борда. Работата с него е лесна като с таблет и се свиква бързо, дори да сте натура, която не е дочула последния писък на технологиите за мобилна комуникация и свързаност. Този екран изобразява важните данни при шофиране и погледът ни често е насочен към него, тъй като целта е да проверим колко икономичен е хибридът в действителност.

Автомобилът стартира в електрически режим напълно безшумно, а готовността му да потегли личи от активираните контролни уреди зад волана. Чрез кристалния скоростен лост се задейства автоматичната трансмисия с 8 предавки и Volvo XC 90 потегля тихо напред. Тръгваме в изцяло електрическия режим, предназначен за градски условия и по-ниска скорост. Автомобилът се промъква деликатно през столичния трафик на ток, а бензиновият мотор се включва само веднъж за кратко на стръмна улица. Изобщо не сме го чули в купето, а разбираме за това от показателите на дисплея. С крайно внимателно отношение към педала на газта прекосяваме София и изминаваме над 30 км на ток. При изкачването към Бистрица е неизбежно в задвижването да се активира отново, но по-трайно бензиновият двигател. Ако решите да катерите бързо в завоите, енергията в батерията се топи бързо като сладолед в шведска сауна, а разходът на гориво скача като скиор за северната комбинация. Затова продължаваме бавно и с трепет очакваме спускането, когато автомобилът сам си произвежда енергия. Електрониката виртуозно дирижира процеса по акумулиране и изразходване на ток и синхронизира работата между двата мотора, като дава предимство на пълненето на батерията или използването на енергията за задвижване според един от петте възможни режима - от най-икономичен до спортен.

В името на експеримента не позволихме на скоростта да надвиши 120 км/ч по магистралата, изобщо не включихме спортния профил и не пришпорихме всичките 407 коня, които спринтират за 5,6 секунди до 100 км/ч и постигат максимална скорост 230 км/ч. Направихме по-трудното и накрая се прибрахме в София с ток в батерията за още 5 км и забележителното постижение на екрана за средния разход - 4,7 л на 100 км! Операцията по вкарването на шведския слон в стъкларския магазин излезе успешна, но с цената на доста търпение и време. Към педала на газта се отнасяхме гальовно, като към новородено бебе и не се възползвахме от повечето екстри и удобства. Така свалихме консумацията на гориво до нивото на малка кола, а всъщност Volvo XC 90 е един пълноразмерен премиум SUV с произлизащия от това комфорт, задвижване 4х4, товарен обем до 1900 л и възможност за превоз на 7 пътници.

Комфорт, но и безопасност

Целта на шведите: Нито един загинал от 2020 г.

Безопасността винаги е била приоритет на Volvo и шведите работят по амбициозната цел от 2020 г. да няма загинали пътници в автомобилите на марката. Неслучайно XC 90 показа най-добрите показатели в тестовете за сигурност Euro NCAP. Моделът е оборудван не само с глезотии като кристалния скоростен лост, панорамен покрив и разкошен кожен салон с вентилирани и масажиращи седалки, но и с най-модерните технологии за предпазване от инциденти. Сред тях са системи за предотвратяване на сблъсъци, преобръщане и излизане от пътя, адаптивен круиз контрол, разпознаване на знаците, следване на автомобила отпред в задръствания, автоматично паркиране и много други. Водачът може и да наблюдава колата “отгоре” чрез четири камери.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили