Временният шеф на Центъра за градска мобилност Румяна Милова пред „Труд“: Пътуването с карта излиза под 50 ст. в посока

По-скъпите билети от 1,60 лв. не засягат редовните пътници

- Г-жо Милова, на 1 юни предстои да влязат в сила новите цени на билетите за градския транспорт от 1 на 1,60 лв. и на талоните за 10 пътувания - от 8 на 12 лв. Едновременно с това Центърът за градска мобилност пуска и три нови абонаментни карти. Разкажете за тях.

- Една от новите карти, които ще въведем, е тридневната електронна абонаментна карта. Тя струва 10 лв. и включва пътуване с всички линии на градския транспорт. Цената й е същата и за персонализираните, и за неперсонализираните карти.

Другият нов абонаментен документ е месечен - за метро и една линия на наземния градския транспорт. Това е картата „Метро плюс“. Тя е предназначена за улеснение на гражданите, които трябва да използват обществен превоз, за да стигнат до метростанция. Нейната цена е 43 лв.

Третата не е нова, но става на нова цена. Това е годишната абонаментна карта. Досега персонализираният абонаментен документ за цяла година струваше 500 лв. Сега от 1 юни става 365 лв. Неперсонализираната карта - тази, която се използва от повече хора в семейството, остава на старата си цена - 600 лв. Еднодневният документ за всички линии на градския транспорт и за метрото продължава да се предлага на 4 лв.

В сила остават тарифите на старите абонаментни превозни документи. Сега срещу 50 лв. хората могат да ползват за 1 месец всички линии на градския транспорт и метро с персонализирана карта. Без снимка и име картата струва 60 лв. Персонализираната само за една линия на наземния транспорт е 23 лв. месечно, а неперсонализираната 28. Има и карта за ползване на метро - тя струва 35 лв. на месец, ако е на 1 човек, и 42 лв., ако е без снимка и име. Предлагат се три и шестмесечни абонаментни документи.

- В икономическата рамка на ЦГМ бе представена и карта, предназначена за туристи и гости на столицата. Разяснете тя какво включва и кога ще е достъпна?

- Да, има такава. Това е картата „София“. Цената й е 20 лв. за три дни. Тя също включва пътуване с всички линии на градския транспорт и придвижване с метро. Тя е за хора, които идват да разглеждат столицата ни и нейните забележителности. Затова в нея са включени и входовете на някои музеи в София.

Този абонаментен документ също беше гласуван от Столичния общински съвет, но той ще влезе в сила през октомври.

- Обяснете защо хората трябва да се възползват от тези карти.

- Защото е по-изгодно. С карти пътуването излиза под 50 ст. Като всички запазват цените си - както редовните, така и тези за пенсионери, ученици, студенти и хора с увреждания, които пътуват с големи отстъпки. За тях пътуването с карта излиза под 20 ст.

И със старите карти, които са на старите цени, и с новите цената на едно пътуване пада значително под 1,60 лв. Например с годишния абонаментен документ - ако разделим сумата от 365 лв. на броя дни през годината, излиза, че независимо от това колко пъти на ден използвате градски транспорт, цената на ден е 1 лв. Тоест ако пътувате два или три пъти, ще стане още по-евтино.

Няма промяна за хората, които и досега са пътували с абонаментни карти. Те продължават да се движат според същите тарифи. Увеличаването на цената на билетите ще засегне само около 15% от използващите градски транспорт. Такъв е процентът на хората, които се возят с еднократни билетчета. Може би е време да помислят кой от вариантите на картите, които предлагаме, е най-изгоден за тях. Искаме да ги стимулираме да ползват карта, а не билет. Полезно е и за нас, и за тях. Те ще пътуват на ниски цени с карта - със сигурност ще е под 1,60 лв. Няма да се притесняват дали ще намерят билет в превозното средство, дали ще стигнат до водача и ще успеят да си купят билет, преди да се е качила контролата. А ние ще сме доволни, че те редовно ползват градския транспорт.

Целта ни е хартиените билети от 1,60 лв. да се използват инцидентно от хора, които не са успели да заредят картите си или се налага да пътуват много рядко с градски транспорт.

- А купуването на билет как ще става?

- Както досега - от касата, от шофьора или от електронния автомат. На 31 май срещу 1 юни всички автомати ще бъдат пренастроени. Взели сме мерки навсякъде да има от новите билети. Също така граждани, които не са имали възможност да използват старите си превозни документи от левче, ще могат да ги заменят срещу доплащане от 60 ст. във всички бюра на ЦГМ.

- Първоначално това щеше да става само в 4 от пунктовете на дружеството.

- Да, но поради интереса на гражданите и много въпроси решихме да улесним процеса, като променихме организацията. Така че от 1 юни на абсолютно всички каси гражданите ще могат да заменят старите си билетчета и срещу доплащане да получат от новите.

- Беше прието и увеличение на глобата и акта при пътуване гратис.

- Точно така. Важно е да уточним, че при установяване на пътник без билет контрольорът трябва да му предостави такъв в размер на 40 лв. Досега глобата беше 20.

В случай че гражданинът в този момент не може или не иска да заплати този билет, тогава се издава акт от контрольора. Той също е 40 лв. Но ако сумата не се плати в рамките на 3 дни след издаването му, се съставя наказателно постановление. Тогава гражданинът трябва да плати 200 лв., а не 100, както беше досега.

В крайна сметка, ако глобите не се покрият, те се събират чрез съдебен изпълнител и това води до оскъпяване. Затова препоръчваме на гражданите първо да не допускат да пътуват без превозен документ. А ако това се случи, по-добре да си закупят билет от контрольора срещу 40 лв.

- По време на дебатите около новите цени на превозните документи се чуха аргументи, че по-скъпите билети ще доведат до намаляване на гратисчиите. Смятате ли, че ще има такъв ефект?

- Силно се надяваме, че с новите абонаментни документи по-малко хора ще пътуват, без да се таксуват. Наблюденията ни са, че основно гратисчии използват еднократни билети. Те купуват билетче и наблюдават кога ще се качи контрола. Едва тогава таксуват документа си. Сега с новите цени на билетите пътуването гратис става неизгодно за самите хора. Затова и предлагаме по-атрактивни карти, които да са удобни и изгодни за тях.

- Предвиждате ли да въведете постоянни контрольори в превозните средства?

- Обсъждат се различни варианти. При постоянна контрола се увеличат разходите за заплати. Смятаме със сигурност да засилим контрола от страна на екипите. Разчитаме на съдействие от общинската полиция, които са в готовност да помагат при напрежение.

Не се предвижда да увеличим броя на контрольорите и заради предстоящото въвеждане на тикет системата. С нея ще се плаща по съвсем нов начин.

- Припомнете как ще се изчислява цената на пътуване с тикет системата.

- С новата система ще се плаща според разстоянието, което е изминал пътникът. Така ще бъде много по-справедливо, защото някои граждани използват автобус за 2 спирки и купуват билет на същата цена като тези, които се качват за 10 спирки. И не на последно място - с тикет системата гратисът ще бъде сведен до минимум.

- На какъв етап е работата по нея?

- В момента се подготвят документите за обществената поръчка. Предстои тя да бъде разгледана и обсъдена на комисии, защото е на доста голяма сума, а тръжните процедури над 500 000 лв. се разглеждат и одобряват от комисия в общинския съвет. Много скоро гражданите ще се запознаят с подробностите.

Дотогава е много важно те да разберат, че увеличаването на цената на билета няма да ги засегне, ако използват карти. Нищо не се е променило за редовните пътници - картите остават на същите цени. Дори има възможност да изберат нови варианти на по-ниска цена. Билетчето от 1,60 лв. остава за ползване за хора, които пътуват много рядко.

Нашият гост

Румяна Милова временно заема длъжността изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност в София.

Тя е завършила средното си образование във Френската гимназия в София. „Икономика, финанси и кредит“ е специалността, с която излиза от Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Първо работи в банковата сфера, после за кратко влиза в частния бизнес.

През 2009 г. постъпва в ЦГМ като ръководител на финансово-икономическия отдел в дружеството. От 2011 г. досега оглавява дирекцията „Паркиране и мобилност“ на транспортното дружество. След оставката на бившия директор на ЦГМ Симеон Арнаудов Милова заема неговото място до избора на нов ръководител.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта