Bugatti показа чудовищен болид

1850 конски сили теглят 1240 кг

Моделът ускорява от 0 до 500 км/ч за 20 секунди

Какво се случва, когато един кон трябва да тегли 670 грама? Отговорът на този абсурден въпрос идва от Bugatti. Ексклузивният производител на суперспортни коли представи нов студиен модел, при който една конска сила задвижва 0,67 кг от теглото на автомобила. Подобно съотношение граничи с научната фантастика. Истината обаче е, че инженерите наистина са направили нещо фантастично и се заканват да го приложат в бъдещите серийни коли на марката.

Името на автомобила подхожда идеално на скоростните му качества - Bugatti Bolide. Този истински болид не разполага с нито един електрически мотор, а разчита на познатия 8,0-литров двигател W16, който работи в актуалния модел Bugatti Chiron. С допълнителни подобрения неговата мощност е увеличена от 1500 на 1850 конски сили. В същото време теглото на автомобила е намалено до 1240 кг. Така конските сили се оказват значително повече от килограмите. И на една конска сила се пада да движи нищожните 670 грама от автомобила. Още по-опростено това звучи така - товарът на един кон тежи колкото един хляб.

Благодарение на тези невиждани досега стойности болидът на Bugatti слага в малкия си джоб дори най-бързите и високотехнологични коли от “Формула 1”. Предварително симулираните данни за ускорение изглеждат зашеметяващо - 2,17 сек от 0 до 100 км/ч, 4,36 сек от 0 до 200 км/ч, 7,37 сек от 0 до 300 км/ч, 12,08 сек от 0 до 400 км/ч и 20,16 сек от 0 до 500 км/ч. Реално автомобилът може да се движи и по-бързо от 500 км/ч, стига да има подходяща среда. Необходимото време за потегляне от място, развиване на 500 км/ч и спиране до пълен покой е само 33 сек! За половин минута човек може да се напомпи с адреналин за цяла година.

Ако се питате защо Bugatti експериментира с такъв умопомрачителен автомобил, трябва да се фокусирате най-вече върху използваната техника. Докато повечето производители масово залитат по електрифицирани системи за задвижване, ексклузивната френска марка показва колко голямо поле за допълнително развитие има нейният грандиозен бензинов мотор с четири турбокомпресора. И друго - Bugatti явно е все по-близо до влизане в моторните спортове.

Уникалният в автомобилната индустрия двигател W16 е емблематичен за Bugatti, защото се използва в последните два модела - Veyron и Chiron. При лансирането на Veyron през 2005 г. мощността на мотора възлиза на 1001 конски сили, а при новия студиен модел вече достига 1850 конски сили. В името на върховите скоростни качества на болида е жертван всякакъв лукс, в какъвто тънат собствениците на стандартните модели на Bugatti. Шефът на компанията Шефан Винкелсман определя автомобила като “едно шаси, четири колела, двигател, трансмисия, волан и две седалки”.

Въпреки че Bugatti Bolide впечатлява с ниското си тегло, конструкцията му е по-здрава от тази на кола от “Формула 1”. Карбоновите влакна, от които е изработена каросерията, издържат на натиск 6750 нютона на квадратен милиметър. Когато се съединят в карбонова сплав, издръжливостта достига 350 000 нютона на квадратен милиметър. Това са стойности, присъщи само на космическите кораби. Отделно всички винтови и свързващи елементи са от лек и суперздрав титан. На много места се използват кухи тънкостенни компоненти, изработени отново от титаниева сплав на 3D принтер.

Три диференциала разпределят 2000 Нм

Една от революционните иновации при студийния модел Bugatti Bolide е променящата се повърхност на отвора за въздух на покрива, който отвежда потока към централно разположения двигател зад двете седалки в кокпита. При по-бавно каране повърхността на въздухозаборника е гладка, а при по-висока скорост се образува определено поле от надуващи се мехури. Така се намалява въздушното съпротивление на въздухозаборника и се подобрява отвеждането на струята към задното крило. При движение с 300 км/ч притискащата сила на задното крило се равнява на 1800 кг, а на предния спойлер - на 800 кг.

Височината на болида е само 1 метър над асфалта. Автомобилът е по-нисък с 30 см в сравнение с актуалния сериен модел Bugatti Chiron. Междуосието е 2,75 м, а широчината - 1,99 м. Влизането не изглежда особено удобно - малките врати се отварят нагоре, след което човек трябва някак си да се плъзне по прага в черупковата състезателна седалка. Това упражнение е добре познато на пилотите на състезателни коли от типа на прототипите за Льо Ман. Подобно на тези коли и болидът на Bugatti е оборудван със задължителния пожарогасител в кокпита, халки за теглене и вдигане от кран, централно закрепване на колелата с една гайка, поликарбонатни прозорци и колани с шест точки на фиксиране.

Огромната тяга от 1850 конски сили се предава през трансмисия с двоен съединител към четирите колела. За оптималното разпределение на въртящия момент в размер на 2000 Нм се грижат три контролирано блокируеми диференциала - централен, преден и заден.

Винаги в червената зона

Всички компоненти на Bugatti Bolide са настроени за екстремни натоварвания и високоскоростно шофиране. Двигателят W16 и трансмисията с двоен съединител са калибрирани да работят почти постоянно в граничната червена зона на оборотите. Четирите турбокомпресора са модифицирани и разполагат със специални лопатки, за да създават по-голямо налягане и мощност на високи обороти. Смазочната система също е адаптирана за високи обороти и за силни центробежни сили при бързо преминаване в остри завои. За целта са променени помпи, вентили, прегради, резервоари за масло и др. Три радиатора служат за охлаждането на маслото в двигателя, трансмисията и диференциала. Има и специално охлаждане за спирачната система.
Авангардната охладителна система има тежката задача да поддържа в оптимална температура грандиозния 8-литров мотор. Течността минава през допълнителен кръг на предварително охлаждане. Двата радиатора са разположени така в предната част, че да използват оптимално въздушните потоци и работят дори по-ефективно от страничните радиатори на болидите във “Формула 1”.

Коментари

Задължително поле