Как да проверим, дали нашите летни гуми са износени?

Животът на една гума може да варира от 5 до 7 години, но това са относителни срокове, тъй като има различни фактори: начин на експлоатация, сезонно съхраняване, състояние на окачването на автомобила, ниво на вътрешно налягане и т.н. Как да определим дали са износени и в кои случаи трябва да ги сменим?

Какви са опасностите от износените летни гуми?

Много често шофьорите обръщат по-голямо внимание на състоянието на протектора през зимата, тъй като условията са по-предразполагащи към ПТП: повишена хлъзгавост, влажни пътища, киша и сняг. През лятото тези мерки повече се пренебрегват, тъй като пътят е сух, температурите са високи и е приятно – на пръв поглед няма кой знае какви опасности от пътни инциденти. 

Това всъщност е голяма грешка, тъй като при шофиране с износени летни гуми могат да настъпят различни неочаквани проблеми: колата става неуправляема, а спирачният път - по-дълъг. Тогава има вероятност от възникване на аквапланинг и пътно транспортно произшествие.

Кои са основните причини за износване на автомобилните летни гуми?

Факторите за преждевременно протриване могат да са най-различни, но често срещаните сред тях са лошата пътна настилка, която у нас е неизбежна. В подобни случаи се старайте да шофирате внимателно и да избягвате дупките и неравностите доколкото е възможно. Това значително ще удължи времето за експлоатация на летните гуми.

Стилът на шофиране е друг ключов фактор, който несъмнено оказва влияние върху дълготрайността на новите ви летни гуми. Препоръките са да карате спокойно и да спазвате всички правила за шофиране.

Когато се отнасяме безотговорно към нивото на налягане във вътрешността, това винаги води до намаляване на времето за употреба. Препоръчителното налягане може да се провери в документацията на продукта. Измерването става с механичен или електронен манометър, чрез поставянето му директно във вентила. Ако налягането е в повече, износването е в центъра на протектора. При ниско налягане, това се случва по краищата му.

Несъответствието на гумите спрямо сезона може да окаже трагично въздействие върху състоянието им. Ако използвате зимни през лятото, ще влошите характеристиките за безопасност на колата. Същото важи и ако използвате летни през зимата. Дължи се на разликите в състава на каучука и конфигурацията на ламелите върху протектора.

От състоянието на шарките на борда и налягането зависи правилното и равномерно сцепление с пътната настилка.

Какви видове износване съществуват?

В голяма част от случаите, износените летни гуми се разпознават и на пръв поглед, но експертите използват специални сензори и индикатори за определяне нивото на износеност. Съществуват някои често срещани видове износвания, като трионообразното, наподобяващо циркулярен трион. Настъпва при изменение във формата и триене в асфалта само на отделни части от протектора. 

Люспесто износване е друг вид, което се проявява предимно при камионите или вследствие на претоварване на превозното средство. Образуват се пукнатини и започват да се отделят малки фрагменти от цялостната структура.

При надлъжно износване блоковете на протектора от външната страна по ръба се протриват повече отколкото във вътрешността. Там натискът е по-голям и при контакт с асфалта се деформират и възвръщат първоначалната си форма. След време започва да се забелязва протриване именно в тези части и обичайно е следствие от недостатъчното вътрешно налягане.

При обичайно износване се наблюдава равномерно протриване на целите шарки на протектора, което е в резултат на съответната експлоатация и е нещо нормално. За да постигнете най-равномерно протриване и дългосрочност в употребата, експертите препоръчват периодичната размяна на предните и задните летни гуми.

Как да проверим износването на летните гуми?

Съществуват няколко начина, с които лесно и бързо можем да направим проверка на състоянието на каучука и кога е време за смяна:

  • протекторът е с липсващи фрагменти и се наблюдават разкъсвания;
  • вижда се неравномерно изтъркване – от едната страна шарките напълно липсват;
  • на страничния борд се наблюдава малка издатина или образование с по-голяма изпъкналост от равнината на борда;
  • намаляването на слоевете е достигнало съответния индикатор за смяна – обичайно е белег във вътрешността на канала, чиято височина определя степента на изхабяване на каучука. Когато равнината на канала се изравни с тази на индикатора, това означава че е време да направите смяна. Съществува и друг вид индикатор, който е във вид на цифри: 2, 4, 6 и т.н. Когато цифрата 2 изчезне, това означава че два милиметра слой от протектора вече липсват.

Важно е при избора да се съобразят размерите със съответното превозно средство, така че летните гуми да са съвместими с джантите и да прилягат плътно към тях – виж предложенията. При нужда от съдействие, можете да се обърнете към специализиран онлайн магазин, където се предлагат качествени продукти на популярните в България и света марки. Цените в подобни обекти са максимално достъпни, тъй като доставките идват директно от оторизираните дилъри за страната.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили