300 конски сили, 4х4 задвижване и ударно ускорение
Направо не е за вярване, че изминаха четири години, откакто на изложението в Париж бе представена актуалната генерация Peugeot 3008. Един поглед назад към календара доказва колко бързо тече времето и как стремглаво се развиват технологиите. Това бе първият SUV модел, който спечели наградата за кола на годината в Европа и утвърди новия дизайнерски стил на френската марка.
Отскоро автомобилът събира погледите с обновена визия и предлага на потребителите по-богат избор от задвижващи системи и хайтек функции. Разширената моделна гама след фейслифта включва два Plug-in хибридни варианта със зареждане от електрическата мрежа. Един от тях е и върховата версия на Peugeot 3008 с респектиращата мощност от 300 конски и предаване на тяга към четирите колела.
Хибридната система на този “лъв” се състои от 1,6-литров бензинов двигател с турбо пълнене, който генерира 200 конски сили, плюс два електромотора с по 112 конски сили. В хибридните автомобили общата мощност не е прост сбор от конете на всички агрегати, затова тук цялата система разполага общо с 300 конски сили и въртящ момент 520 Нм.
Единият от двата електромотора е инсталиран на задния мост и задвижва задните колела. Другият е интегриран в 8-степенната автоматична трансмисия и спомага за регенерирането на енергията при намаляване на скоростта. В режим на интензивна рекуперация автомобилът може да се шофира само с един педал - този на газта. В момента, в който водачът вдигне крак от него, започва усилено акумулиране на енергия и колата намалява скоростта (дори при спускане), без да се натиска спирачката.
Освен допълнителна мощност, задният електромотор осигурява задвижването на задните колела и съответно предаване 4х4. В този вариант Peugeot 3008 предлага безупречно сцепление при всякакви условия. Разпределението на тягата към предния и задния мост се извършва по електронен път за оптимално използване на ресурса от батерията и горивния резервоар. При задаване на режим за постоянно движение с двойно предаване, работи винаги и бензиновият двигател.
В изцяло електрически режим при заредена батерия автомобилът може да измине до 59 км при скорост до 135 км/ч. Когато е нужна повече мощност за бързо ускорение и се натисне по-рязко газта, автоматично се включва бензиновият мотор, за да разполага водачът с пълния капацитет от 300 конски сили. От място колата винаги потегля на ток - безшумно, плавно и уверено.
На практика батерията никога не се изчерпва напълно, дори индикаторът на дисплея да показва това. Винаги в батерията има запас от енергия за кикдаун при изпреварване. И когато водачът отпусне газта, бензиновият двигател се изключва, а функциите (климатик, аудио, светлини и др.) се захранват от батерията. Реално при движение на дълъг път на ток се изминават значително повече километри от посочените от производителя 59 км при заредена батерия. Ако водачът шофира умно и използва енергията при спиране, може да увеличи допълнително електрическия пробег. В този контекст електрифицираните автомобили като Peugeot 3008 дават нов фокус на процеса на шофиране.
Електрифицирането на Peugeot 3008 е свързано с нови функции и услуги, които улесняват потребителя в процеса на преминаване от конвенционален към хибриден автомобил. Чрез специално приложение на смартфона си водачите на Plug-in хибрида могат предварително да програмират температура и време за включване на климатичната инсталация, за да имат предпочитания комфорт от мига на качване в автомобила. Така се постига по-бързо и оптимална температура за работата на батерията, което се отразява положително на пробега.
От телефона си водачът може също така да провери състоянието на батерията, да активира процеса на зареждане или да го прекрати. Самата батерия има гаранция от 8 години или 160 000 км за 70% от своя капацитет на зареждане.
В улеснение на собствениците Peugeot предлага и сертификат за батерията, който може да послужи при евентуална препродажба на автомобила с гаранция за зарядния капацитет. Друга новост са специалните договори за сервизно обслужване и пътна помощ в името на спокойствието на потребителите.
С обновяването на Peugeot 3008 влиза в сила нова структура на нивата на оборудване. Те са три (Active, Allure, GT), като всяко може да бъде надградено до междинно ниво с допълнителен пакет от екстри (Pack).
Стандартното зарядно устройство за Plug-in хибрида Peugeot 3008 е еднофазно с капацитет 3,7 киловата и стои в багажника на автомобила. Единият накрайник завършва с щепсел, който се включва в обикновен домакински контакт на 220 волта. Другият край се поставя в буксата за зареждане на автомобила, която се намира в задната лява част на каросерията. Бензиновият резервоар е от другата страна.
При включване м буксата започва процеса на зареждане на батерията със съответната светлинна индикация. От съображения за безопасност буксата се заключва и устройството не може да бъде извадено, освен при спиране на зарядния процес и отключване от страна на водача. На самия кабел има светлинна индикация дали подавания от контакта зареждащ ток е налице, дали зареждането е в ход и дали не е възникнала грешка.
На практика е (почти) невъзможно да се обърка нещо при включването на устройството. От това стандартно устройство батерията се зарежда напълно за 7 часа. При използване на уолбокс зареждането е по-бързо и отнема 1 час и 45 минути.