Категорично "За" устройства в училищата. По-нестандартната теория изрази бившият зам.-министър на образованието Диян Стаматов. От години той е директор на столичното 119-о СОУ и председател на Съюза на работодателите в системата на просветата.
"За или против мобилните устройства в училище? Докато по-възрастните се радваме на фейсбук, по-младите учители и родители са в Инстаграм, а учениците в TikTok. Ще кажеш какво толкова? От година chatgtp-4 (AI) прави истински чудеса-след заснемане пресъздава сценарии, строи мостове, предлага хипотези, дори и представя избираеми платформи. Казват му изкуствен интелект. За 3-4 години напредъкът е огромен. Вместо забрани, смело и съвсем отговорно е добре да работим към използване на всички технологии в образованието, за информация, за напредък. С всеки изминат ден технологиите стават силна част от всичко около нас. А след години, смее ли някои да предположи… В страната ни изоставаме. Страшно изоставаме… След поколение време ученик без гъвкаво дигитално мислене, без два чужди езика и без силна комуникация, не би бил конкурентен. Времената се променят. Стремглаво. Ако попитаме ученик или студент - “За или против мобилните устройства в училище”, ще получим еднозначен, но противоположен отговор, от този на възрастните", коментира Стаматов.
Не на такова мнение са родители на ученици и по-малки деца. Много майки споделят със загриженост, че рожбите им масово развиват проблеми от различно естество заради пристрастяване към телефона и необятното интернет пространство. Нещо повече - именно цикленето пред екрана с часове тотално ликвидира способностите им да учат уроци, да запомнят фактология и да задържат вниманието си в дадена тема за повече от пет минути.
Проверка на "Труд news" показа, че в София вече има разкрити няколко центъра за екранна зависимост на деца. Специалисти по невронауки и терапевти работят с най-малките чрез методите на психотерапия (и не само), като целта е мъниците да се откъснат от екрана в дългосрочен план.
"Влияе на развитието и емоционалното здраве. Буквално забравя дори да ходи до тоалетна. Попитайте и ще ви потвърдят същото. Наскоро лекар от детска урология в "Пирогов" ми каза, че масово най-малките им пациенти идват с вече развити проблеми на пикочния мехур. Залисват се по телефоните с часове, не посещават тоалетна и се отключват болести", коментира в социалните мрежи Ирена Пенева.
"Има разлика между това да са подготвени и конкурентно способни и това да не спят по цяла нощ, за да са на телефона. Продължителното безсъние буквално ги откъсва от реалността. Дори деца могат да изпитат мозъчна мъгла, замъглена преценка и съзнание. Потопявайки се в този дигитален свят, те тотално губят интерес към живия живот, приятелите, игрите, разговорите. Стават асоциални. Би следвало поне в училище тези устройства да бъдат ограничени", пише Мирослав Велков.
"Труд news" припомня, че само преди броени дни турското министерство на просветата забрани учениците да ползват мобилни телефони, лаптопи, таблети и други цифрови устройства в класните стаи. Нареждането се публикува в навечерието на новата 2024/2025 учебна година.
Турското издание "Хаберлер" коментира, че подобна забрана съществува в много страни, както и че в доклад на ЮНЕСКО през 2023 г. е било препоръчано да не се допуска ползването на мобилни телефони в училищата заради това, че влошават представянето на учениците и оказват отрицателно въздействие върху емоционалното им развитие.
"Предпочитаме да се върнем към по-старите методи - дъска и тебешир, а не дигитална видеостена и слайдове с презентации. Преди да бъде приета наредбата сме притеглили на везната твърде много детайли по темата и решението ни бе категорично. Едва ли ще има недоволство сред родителите", коментират от турското образователно ведомство.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш
Petrov G
Прав е директорът!