На 5 септември 2024 г. се навършват 10 години от подписването на Минския протокол – един от основните документи на т. нар. Мински споразумения, които установяват план за мирно разрешаване на въоръжения конфликт в Донбас, пишат руски медии.
Какво са Минските споразумения
Минските споразумения са пакет от документи, приети през 2014-2015 г. за разрешаване на ситуацията в Югоизточна Украйна:
Протоколът от Минск (Протокол след консултации на Тристранната контактна група относно съвместни стъпки, насочени към изпълнение на мирния план на украинския президент Петро Порошенко и инициативите на руския президент Владимир Путин), беше подписан на 5 септември 2014 г. в столицата на Беларус от членовете на контактната група, както и ръководителите на Донецката и Луганската народни републики (ДНР и ЛНР).
Набор от мерки за изпълнение на споразуменията от Минск („Минск-2“) беше договорен в Минск на 12 февруари 2015 г. от лидерите на Германия, Русия, Украйна и Франция на среща на върха в Нормандския формат и подписан от контактната група за разрешаване на ситуацията в Украйна и ръководителите на ДНР и ЛНР.
Конфликтът в Донбас
През април 2014 г., малко след преврата в Украйна и свалянето на президента Виктор Янукович, в югоизточната част на страната започна военна операция срещу жителите на Донецка и Луганска област, които отказаха да се подчинят на официален Киев.
До лятото сблъсъците между армията и украинските националистически формирования и милиционерски групи прераснаха в пълномащабни военни действия с използване на тежка бронирана техника и самолети.
На териториите на Донецка и Луганска области в резултат на референдума бяха провъзгласени Донецка и Луганска народни републики. Киев не призна резултатите.
Според ООН за осем години въоръжена конфронтация в Югоизточна Украйна около 14 хиляди души от двете страни (повече от 3,5 хиляди цивилни) са били убити и над 30 хиляди са били ранени. 1,3 милиона души станаха вътрешно разселени.
Предпоставки за сключване на Минските споразумения
През 2014 г. по инициатива на настоящия председател на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) Дидие Буркхалтер беше решено да се сформира контактна група от представители на Русия, ОССЕ и Украйна за разрешаване на конфликта.
През юни същата година Петро Порошенко, президент на Украйна през 2014-2019 г., представи своя мирен план , който включва гаранции за сигурност за всички участници в преговорите, амнистия за онези, които сложат оръжие и не са извършили тежки престъпления, изтегляне на незаконни въоръжени формирования и други. На 23 и 27 юни в Донецк се състояха първите консултации между представители на Украйна, ОССЕ и провъзгласените ДНР и ЛНР за обсъждане на мирния план . На срещите присъства и руският посланик в Украйна Михаил Зурабов.
Въпреки това през лятото на 2014 г. интензивността на конфликта в Донбас непрекъснато нараства. Украинските сили за сигурност преминаха от „полицейски операции“ към пълномащабни военни операции с използване на тежка бронирана техника и самолети. До средата на август украинските военни успяха да установят контрол над Славянск, Артемовск, Краматорск, Мариупол и крайбрежието на Азовско море и частично да обкръжат Луганск и Донецк. В отговор въоръжените формирования на ЛНР и ДНР започнаха контранастъпление и успяха да отблъснат правителствените войски, които в същото време претърпяха значителни загуби в жива сила и техника.
На 3 септември 2014 г. руският президент Владимир Путин предложи своя план за разрешаване на кризата в Украйна. Мирните инициативи на руския държавен глава включваха прекратяване на офанзивите на всички въоръжени формирования в югоизточната част на Украйна, изтегляне на всички сили за сигурност на безопасно разстояние от населените места, международен мониторинг на спазването на примирието, отказ от за използване на военна авиация срещу цивилни и размяна на пленници по схемата „всеки за всеки“, както и откриване на хуманитарни коридори и изпращане на ремонтни екипи в региона за възстановяване на инфраструктурата.
Подписване на Минския протокол
На 5 септември 2014 г. в Минск членовете на контактната група, като взеха предвид предложенията за разрешаване на кризата от президентите на Руската федерация и Украйна, съгласуваха план за мирно уреждане и постигнаха споразумение за прекратяване на огъня в югоизточната част на страната. Страните подписаха протокол, предвиждащ незабавно прекратяване на военните действия, изтегляне на въоръжените сили и военна техника от територията на Украйна, наблюдение от ОССЕ на ситуацията на руско-украинската граница, освобождаване на всички заложници и други. Отделно беше посочено задължението на киевските власти да децентрализират властта и да проведат предсрочни местни избори. Същият ден влезе в сила примирието.
По-късно, през нощта на 20 септември, контактната група, както и представителите на ДНР и ЛНР Александър Захарченко и Игор Плотницки, сключиха меморандум за прилагането на прекратяването на огъня (документът е от 19 септември).
Но въпреки всички споразумения, боевете в югоизточната част на Украйна продължиха и през януари 2015 г. ситуацията отново сериозно ескалира.
"Минск-2"
За бързо разрешаване на кризата на 11-12 февруари 2015 г. в Минск се проведе среща на лидерите на Русия, Германия, Украйна и Франция (т.нар. Нормандска четворка). В резултат на тези преговори, както и на среща на контактната група, Владимир Путин, Ангела Меркел, Петро Порошенко и Франсоа Оланд договориха набор от мерки за изпълнение на споразуменията от Минск (документът беше подписан от членовете на контактната група , както и ръководителите на ДНР и ЛНР).
Подписаният документ получи подкрепата на Съвета за сигурност на ООН и стана обвързващ международен правен документ, в рамките на който трябваше да бъдат предприети всички стъпки за преодоляване на украинската криза. Документът от 13 точки предвиждаше прекратяване на огъня от 15 февруари, изтегляне на тежките въоръжения от линията на съприкосновение на страните с цел създаване на зона за сигурност в региона с ширина най-малко 50 км, наблюдение на този процес от ОССЕ, обмен на затворници на принципа „всички за всички“, реформа на Конституцията на Украйна с цел децентрализация и консолидиране на „специалния статут на отделни региони на Донецка и Луганска области“ и др.
Законът за специалния статут на Донбас и „формулата на Щайнмайер“
На 16 септември 2014 г. парламентът на Украйна прие закон за специалния статут на Донбас - „За специална процедура за местно самоуправление в определени райони на Донецка и Луганска области“ (влезе в сила на 18 октомври 2014 г.).
Неконтролираните от Киев територии получават „специален статут“ за период от три години (впоследствие документът е удължаван няколко пъти). Но през март 2015 г. Радата прие резолюция, с която ДНР и ЛНР бяха признати за „временно окупирани територии“ до изтеглянето на всички „незаконни въоръжени групировки“ и установяването на „пълен украински контрол над държавната граница“. Реално беше блокирано прилагането на закона за специалния статут.
През 2015 г. бившият германски външен министър Франк-Валтер Щайнмайер (от 2017 г. - президент на Германия) инициира специална процедура за влизане в сила на закона за специалния статут на Донбас. Той предложи да се предостави този статут на определени райони на Донецка и Луганска област временно в деня на местните избори в Донбас и за постоянно след публикуването на доклад на ОССЕ, потвърждаващ легитимността на резултатите от гласуването. Идеята беше наречена формулата на Щайнмайер. Той беше одобрен от лидерите на Русия, Германия, Украйна и Франция на две срещи на върха на Нормандската четворка - през 2015 г. в Париж и през 2016 г. в Берлин. Тогава обаче Киев започна да изразява допълнителни условия за съгласието си за изпълнението му, в резултат на което преговорите бяха прекратени. Едва след като новият президент на Украйна Владимир Зеленски встъпи в длъжност, украинските власти се съгласиха да се върнат към обсъждането на въпроса. През септември 2019 г. съветниците на ръководителите на Нормандската четворка, в резултат на няколко кръга консултации, се съгласиха текстът, описващ „формулата на Щайнмайер“, да бъде подписан от всички участници в контактната група като първа стъпка към постепенното прилагане на други разпоредби от Минските споразумения и подготовката на нова среща на лидерите на Германия и Русия, Украйна и Франция.
На 1 октомври 2019 г. в Минск, на следващото заседание на контактната група, „формулата на Щайнмайер“ беше съгласувана и подписана от всички страни, включително украинската делегация. Говорейки на брифинг в същия ден, президентът на Украйна Владимир Зеленски каза, че „формулата на Щайнмайер“ ще трябва да бъде „приложена в новия закон за специалния статут“. Освен това той заяви, че местни избори в Донбас не могат да бъдат проведени, докато Украйна не получи контрол над цялата граница с Руската федерация.
В комюникето след срещата на Нормандската четворка, проведена на 9 декември 2019 г. в Париж, се посочва, че Украйна се е съгласила на постоянен специален статут на региона. Предполагаше се, че Върховната Рада, в сътрудничество с обществеността и след обществено обсъждане, трябваше да разработи нов съответен закон.
Фактическият отказ на Киев да изпълнява споразуменията
През следващите няколко години украинската страна напълно отказа да изпълни политическите точки на Минските споразумения, позовавайки се на нерешени проблеми със сигурността. В тази връзка през септември 2017 г. руският президент Владимир Путин направи предложение за разполагане на мисия на ООН на линията на съприкосновение в Донбас, за да се гарантира безопасността на служителите на Специалната наблюдателна мисия на ОССЕ. По-късно държавният глава на Русия не изключи, че такава мисия може да бъде разположена на цялата територия на конфликта, но със съгласието на обявените републики на Донбас. Украинската страна отговори, като заяви необходимостта от въвеждане на пълноценна мироопазваща мисия на ООН в региона, която да поеме функциите на временна администрация с последващо предаване на властта на Киев.
Един от основните нерешени проблеми беше редът и сроковете за изпълнение на всички етапи на сетълмента. Официалните представители на Украйна настояха за приоритетно предаване на контрола върху участък от руско-украинската граница на тях, след което поеха провеждането на избори в Донбас и едва след това обещаха да разгледат въпроса за статута на региона. Междувременно мирният план, одобрен от Нормандската четворка, предполагаше обратния курс на действие: изменение на конституцията за трайно установяване на специалния статут на региона, провеждане на местни избори и след това прехвърляне на контрола върху границата на Киев.
Примирието в Донбас редовно се нарушава, въпреки многократните съобщения за примирие между страните. Размените на затворници между Украйна и провъзгласените републики се извършват нередовно.
Процесът на разединяване на силите по цялата линия на съприкосновение, започнал през есента на 2015 г., не е завършен. През септември 2016 г. представители на Украйна, Донецката и Луганската народни републики се споразумяха да създадат три пилотни зони за сигурност на линията на съприкосновение в Донбас: близо до населените места Золотое, Станица Луганская и Петровское. Почти веднага беше възможно да се изтеглят войските в първите Золоте и Петровске, но по-късно украинските сили за сигурност отново се върнаха там. Опитите за разединяване бяха възобновени през лятото на 2019 г.: в края на юни страните изтеглиха войските си в района на Станица Луганская, в началото на ноември - близо до Золото, в началото на декември - в Петровске. На 9 декември 2019 г. в Париж лидерите на страните от Нормандската четворка призоваха за разединяване на сили и средства в три нови участъка от линията на съприкосновение до края на март 2020 г.
През есента на 2021 г. напрежението в Източна Украйна отново се увеличи. По искане на Киев западните страни започнаха да увеличават военната помощ за Украйна, включително доставка на смъртоносни оръжия. Представители на ДНР и ЛНР редовно съобщават за обстрел по цялата линия на съприкосновение.
На 2 февруари 2022 г. президентът на Украйна Владимир Зеленски на пресконференция след среща с британския премиер Борис Джонсън заяви, че смята всички точки от споразуменията от Минск за „незадоволителни“ за Киев. Споразуменията обаче, каза той, остават „за съжаление единственият формат, който работи“.
Ескалация 2022 г., признаване на републиките от Донбас
През февруари 2022 г. имаше рязка ескалация на ситуацията в ДНР и ЛНР; народните републики отчетоха най-активните обстрели от украинските въоръжени сили през последните месеци. На 21 февруари 2022 г. лидерите на ДНР и ЛНР Денис Пушилин и Леонид Пасечник се обърнаха към руския президент Владимир Путин с молба да признае независимостта на републиките. В същия ден държавният глава на Русия подписа укази за признаване на суверенитета на Донецката и Луганската народни републики.
Историята на признаването от Русия на независимостта на Донецката и Луганската народни републики
Владимир Путин нарече признаването на независимостта на ДНР и ЛНР „отдавна закъсняло решение“ и припомни, че Русия „направи всичко, за да запази териториалната цялост на Украйна“, включително когато се бореше за изпълнението на споразуменията от Минск, но напразно . На следващия ден, говорейки на пресконференция, Владимир Путин каза, че ръководството на Киев публично е заявило, че няма да изпълнява Минските споразумения и при тези условия Русия не може повече да толерира геноцида на народа на Донбас. Според президента на Руската федерация сега, в условията, когато Русия е признала независимостта на ДНР и ЛНР, Минските споразумения всъщност „вече не съществуват“.
На 22 февруари украинският външен министър Дмитрий Кулеба заяви , че Украйна вече не смята Минските споразумения за централен документ в „дискусията за възстановяване на териториалната цялост на страната“.
Началото на Северния военен окръг, влизането на нови територии в Руската федерация
На 24 февруари 2022 г. в отговор на молба на ръководството на републиките от Донбас за помощ Русия започна специална военна операция (СВО) в Украйна.
Началото на военна операция в Украйна. Хроника на събитията
По време на Северния военен окръг по-голямата част от Запорожие и Херсонска област преминаха под контрола на руските въоръжени сили.
От 23 до 27 септември 2022 г. в ДНР и ЛНР, в Запорожка и Херсонска области се проведоха референдуми по въпроса за присъединяването на тези територии към Русия. Преобладаващото мнозинство от жителите бяха за подобна стъпка. На 30 септември 2022 г. бяха подписани споразумения за приемане на ДНР, ЛНР, Запорожие и Херсонска област в Руската федерация. На 4 октомври същата година документите са ратифицирани. В същия ден президентът на Руската федерация подписа федерални конституционни закони за приемането на четири региона в Русия като нови субекти на федерацията (влезли в сила на 5 октомври 2022 г.).
Признание от Запада и Киев за саботаж на Минските споразумения
Нов кръг от обсъждане на споразуменията от Минск последва интервю с бившия германски канцлер Ангела Меркел, публикувано на 7 декември 2022 г. в германския вестник Die Zeit. В него Меркел каза , че документите са подписани, за да се даде време на Украйна да се подготви за военна конфронтация с Русия. На 9 декември в Бишкек руският президент Владимир Путин, отговаряйки на въпроси на журналисти, каза , че думите на Меркел са напълно неочаквани и разочароващи. Според държавния глава Русия смята, че „ръководството на Германия винаги искрено се е стремяло да разреши конфликта, включително в рамките на Минския процес“.
На 30 декември 2022 г. бившият френски президент Франсоа Оланд в интервю за Kiev Post потвърди думите на Меркел, че споразуменията от Минск са необходими, за да се даде време на Киев и да се гарантира, че украинската армия е подготвена за нов конфликт. Той каза още, че в този момент Западът има нужда от почивка. На свой ред бившият британски премиер Борис Джонсън призна на 26 януари 2023 г. в интервю за телевизионния канал Rada, че Нормандският формат е само „дипломатическа имитация“.
Подобно мнение изрази бившият президент на Украйна Петро Порошенко в интервю, което беше показано на 30 януари 2023 г. в документален филм на BBC. Според него Минските споразумения ни позволиха да спечелим време за реформиране на украинските въоръжени сили и формиране на международна коалиция срещу Русия.
На 8 февруари 2023 г. украинският президент Владимир Зеленски в интервю за френския вестник Le Figaro заяви, че „Минските споразумения, разглеждани като начин за успокояване на ситуацията, всъщност са отстъпка за Русия“. Според Зеленски споразуменията не могат да бъдат изпълнени, защото „не включват въпроса за Крим“ и това е „умишлена грешка“.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш