За правене на бели винаги има капацитет в едно Народно събрание
Това, което ГЕРБ-СДС и ППДБ наричат ротационен министър-председател е едно задкулисно споразумение, като разговорите за него се водиха отдавна, от месец и половина, казва пред „Труд news“ професорът по конституционно права Пламен Киров. Питаме го и за скандалите в съдебната власт, за възможността за събиране на конституционно мнозинство в парламента, което да направи промени в основния закон.
- Професор Киров, разбрахме, че с втория мандат ще се прави редовно правителство, което ще има ротационен премиер. Какво следва оттук нататък като процедура?
- Ротационен премиер не може да има и ротационно правителство също не може да има. Може да има нормално формирано по процедурата на чл. 99 от Конституцията правителство. Всъщност това, което наричат ротационен министър-председател е едно задкулисно споразумение, като разговорите за него се водиха отдавна, от месец и половина. Похарчи се ценно политическо време двете най-големи парламентарни групи в НС да пускат димна завеса и да заблуждават целокупния български народ с това, че се опитват да правят различни конфигурации, така щото да се стигне до парламентарно правителство. А още от самото начало ГЕРБ тръгнаха на колаборация с „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“, тъй като беше подготвена законодателна програма, каквото и да означава това, на Народното събрание и въз основа на нея разработиха програма за управление - нещо различно от това, което се разбира при парламентарните режими под програма за управление. И там бяха хвърлени сериозните усилия.
- Тогава защо бяха необходими разговори на ГЕРБ и с БСП, ДПС и ИТН?
- Разговорите на ГЕРБ с БСП, ДПС и ИТН просто бяха един параван, зад който се водеха усилени преговори и надлъгвания по-точно между първите две парламентарни групи, които приключиха с връщането на първия проучвателен мандат като неизпълнен, макар че Габриел даваше горещи обещания на президента, че ще предложи състав на правителство. Момичето излъга държавния глава, но като гледам той не беше особено изненадан, вероятно е очаквал подобно развитие на нещата и се стигна до това, че се обяви формулата за ротационно председатество на Министерския съвет, подобно на ротационното председателство на Народното събрание. Изобщо принципът за ротацията най-вероятно ще се превърне в основен конституционен принцип, заедно с разделението на властите, политическия плурализъм, правовата държава и народният суверенитет. Всъщност, принципът на ротацията може да измести народния суверенитет и България да бъде обявена за република с ротационно управление като се измени член първи, алинея първа на българската Конституция. Ако се приложи по-масово принципът на ротацията това означава, че всички парламентарни групи ще се ротират през известен период в парламента и ще управляват. Тогава няма да има нужда от избори, така че ще спестяваме по 80 млн. лв. на изборен процес.
- Шегувате се, нали?
- Шегувам се, разбира се, защото не може да има ротационнен премиер, защото обещанието на академик Денков, че на деветия месец, защо пък точно деветия остава да гадаем, ще си подаде оставката и ще го смени Мария Габриел не е толкова лесно изпълнимо. Подаването на оставката на акад. Денков влече след себе си подаване на оставката на цялото правителство. Процедурата по чл.99 от Конституцията започва отново от най-голямата по численост парламентарна група, т. е. от ГЕРБ. Ако дотогава Бойко Борисов не си е сменил мнението, трябва да посочи отново Мария Габирел за кандидат за министър-председател и трябва да се формира ново проектоправителство. Т. е. те не си разменят просто местата в един Министерски съвет, като Денков става зам.-председател на МС и министър на нещо, вицепремиерът Мария Габриел става премиер, а правителството продължава да си функционира. Такава възможност Конституцията не дава. Има няколко важни подробности. Първата е, че Министерският съвет ще бъде запазен в структурата си, наследена от правителството на Кирил Петков. Освен това, доколкото се разбра единственият представител на ГЕРБ в това правителство ще бъде Мария Габриел. Следователно ПП (за Демократична България не казваме нищо, защото те са заявили, че няма да участват) приемат, че тя не е представител на ГЕРБ, а един независим експерт, който се е издигнал благодарение на своите изключителни интелектуални възможности и опит в йерархията на европейската администрация.
- А академик Денков не се ли притеснява, че ще се ротира и че вице ще му е човек, който е изградил професионалната си кариера върху лъжа?
- Очевидно той не се притеснява от фактите, които излязоха в медиите и които не са оспорени от никого досега. По-интересното е, че останалите членове на Министерски съвет ще бъдат предложени от „Продължаваме промяната“ и Бойко Борисов, заедно с парламентарната група на ГЕРБ просто ще се съгласят да гласуват за тях. Има и още едно интересно изявление на акад. Денков, което може да разруши фасадата на ротационното управление. Той каза че ако не чувста достатъчно подкрепа и не се осъществяват приоритетите на неговото правителство, той по всяко време ще подаде оставка, т. е. без да се съобразява с договорката за деветте месеца за ротация. Това ще доведе до парламентарна криза и до предсрочни избори, което говори че акад. Денков не поема ангажимент за ротация в ръководството на изпълнителната власт. Напротив, заявява, че при най-малко съмнение от негова страна, че не се изпълняват приоритетите на правителството, той ще хвърли оставка.
- Това не означава ли, че ротацията на премиерите е само алиби за електората на ГЕРБ?
- Точно така е. ГЕРБ просто развяха белия байрак и подкрепят правителство на „Продължаваме промяната“, каквото преди една година свалиха от власт.
- Каква е причината да се случва това?
- Причината е натиск от началниците - по-близки и по-далечни и неистов страх.
- Кои са началниците?
- Европейските бюрократи и техните куратори отвъд океана.
- Страх от какво?
- От различни списъци...
- Има ли връзка между случващото се в съдебната система и сформирането на редовно правителство?
- Такава връзка сякаш има, но тя подлежи на един по-задълбочен анализ в следващ момент, когато се изясни накъде ще тръгнат нещата, свързани с прокуратурата, с главния прокурор, с желанието да се направи поредна реформа в съдебната власт, която практически може да ликвидира българската прокуратура, но да не отиваме толкова далеч.
- Случайно ли в понеделник съвпаднаха по време общото изявление на Денков-Габриел с това на главния прокурор Иван Гешев?
- За вярващите хора, може и да е случайност, но за онези, които анализират фактите и обстоятелствата може да се направи обосновано предположение, че не е случайно.
- От няколко седмици има и още един въпрос, който всички си задават. Кой отказа Корнелия Нинова така бързо да преговаря с ГЕРБ, а уж щеше да има допитване след БСП?
- Не ми е съдено да знам, но имам чувството, че тя прояви нюх в някаква степен и ако този акт на излизане от преговорите не и е бил подсказан по някакъв начин, то тя е разбрала, че практически участва в една мелодрама, от която нищо няма да излезе. Т. е. че тя е някакъв фигурант зад преговорите в които се водят истинските разговори за формиране правителсво на ППДБ.
- Искрено ли е според вас желанието на президента час по-скоро да се създаде редовно правителство, или истината е че предпочита да продължи едноличното му управление на страната?
- Държавният глава не може да не си дава сметка до какво би довело едно второ издание на правителство на „Продължаваме промяната“. Навремето той бе казал за Кирил Петков, че ако има повече министри като него, България ще е друга. Да, тя наистина стана друга - превърна се в срутваща се държава. И най-вероятно ще продължи да се срутва като се има предвид експертизата на двете лица, които са водещи фигури в ПП - Кирил Петков и Асен Василев. Нека не забравяме, че техният духовен баща и наставник е академик Денков, те са едно като начин на мислене и действие.
- Техен духовен баща не беше ли Румен Радев?
- Те много по-отдавна са познавали академик Денков, отколкото Румен Радев. На Радев може би му ги откриха. Плевнелиев ги беше открил за служебните си кабинети, а на Радев услужливо му ги подадоха и той се хвана на въдицата, за което сигурно вече съжалява, но е късно.
- По време на общото изявление на Денков и Габриел бе казано, че вторият мандат ще е национален и че има възможност за създаване на конституционно мнозинство. Какво означава национален мандат и добре ли е конституцията да бъде променяна в условията на остри противоречия сред политици и магистрати?
- Всеки мандат е национален, защото излъчва национално правителство. Но това бе изречено от хора, които много свободно боравят с думите. Всъщност тези думи в техните уста почти нищо не означават. Какво беше коалицията за тях? Мръсна дума. Те в никакъв случай нямаше да влизат в никакви коалиции с ГЕРБ, а на практика се формира една негласна, неформална такава коалиция. Защото за да накарате парламентарната група на ГЕРБ да подкрепи правителство на Денков и „Продължаваме промяната“ и да се участва със зам.-председател на МС, на когото е обещано някога да стане премиер, това означава, че има една коалиция в парламента. Навсякъде по света това се нарича коалиция. В България коалицията се приема като мръсна дума. След време може би ще бъде позачистена и ще бъде пусната в обръщение. Другата мръсна дума е правова държава или върховенство на закона, но ако първата носи недобър политически смисъл и багаж, то втората е мръсна дума поради това, че много хора я употребяваха не на място и я мърлявиха и от правовата държава остана една дрипа, доста мръсна и недобре миришеща.
- Не ми отговорихте на втората част на въпроса за конституционното мнозинство?
- Освен за конституционно мнозинство същите хора говореха и за конституционно правителство. То всяко правителство формирано по реда на чл. 99 е конституционно правителство, включително и служебното правителство е конституционно правителство. Неконституционно правителство е само онова правителство, което е докарано на власт с трите танка, с които разполага българската армия. Що се отнася до конституционното мнозинство не толкова важен е въпросът какво ще бъде правителството, то е ясно какво ще бъде, но все още е неясно кой ще бъде опозиция в 49-ото НС. И в зависимост от това кой ще бъде опозиция може да се отговори на въпроса дали ще се събере конституционно мнозинство от 2/3, което да измени конституцията.
- Има ли юридически капацитет в това НС, който да промени Конституцията?
- Ами за правене на бели винаги има капацитет в едно Народно събрание. Но всъщност за какъв юридически капацитет говорим? Начело на правната комисия е професор Стою Стоев от Нов български университет.
- Как ще е професор?
- Аз казвам, че е професор. Що се отнася до измененията в Конституцията, по-скоро имам тъжни предчувствия. На времето един конституционалист беше възкликнал: Махнете мазните си пръстчета от снагата на българската конституция. Не мога да не се солидаризирам с него. Не разбирам как ще променят конституция, без внесен проект. Конституционно мнозинство е нормално да се формира не на базата на някакви неясни намерения за изменения на конституцията. Конституционното мнозинство винаги е мнозинство по отношение на конкретен проект за изменение на конституцията. Така става в нормалните държава. А доколко България е нормална държава, позволете ми да се съмнявам.
Нашият гост
Проф. Пламен Киров е роден на 5 декември 1960 г. Завършва Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ през 1985 г. с магистърска степен по право. От 1986 г. е преподавател в Юридическия факултет на СУ „Климент Охридски“. След защита на докторска дисертация последователно придобива научните степени доцент и професор по конституционно право. В периода 1995-2006 г. е бил член и зам.-председател на няколко поредни Централни избирателни комисии.
Завършва пълен мандат като Конституционен съдия от 2006 до 2015 г. По това време проф. Пламен Киров е представител на Република България във Венецианската комисия. Специализирал е в Гърция, Малта, Холандия и САЩ.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш