Режисьорка от Варна се посвети на децата

Елица Матеева със своите възпитаници в работна обстановка.

Децата да се учат на актьорско майсторство, “и да станат звезди”

В Общинския детски комплекс във Варна за втора година започна работа кино школата “Братя Люмиер”, която приема деца фенове на седмото изкуство напълно безплатно. В големия свят на киното, а и на театъра, стъпка по стъпка ги въвежда режисьорката Елица Матеева. А самата тя заради своите възпитаници е решила да остане в родния си град, въпреки добра оферта за работа в столицата, дошла в един труден за нея момент и след близо 10-годишно търсене на професионална реализация във Варна.

“Киното е космос! Движение, светлина, цветове, емоции, тотално преживяване. Всеки може да се научи да разказва интересни истории с езика на киното, стига да е любопитен към света”, е посланието на Елица, когато отваря новата школа “Братя Люмиер” и събира без кастинг първите участници в нея, които вече наброяват 60. Не създаваме кинаджии, за да вземат “Оскари”, бърза да охлади тя първоначалния ентусиазъм на своите възпитаници и техните родители. Децата гледат кино, мислят, анализират компонентите му, придобиват знания по кинодраматургия, по история на киното, изследват актьорската и режисьорската професия, правят своите малки кино опити. Еличка или госпожата, както я наричат, води своята ежедневна битка срещу киното тип “пуканки” и когато децата, очаквайки екшън, се мръщят и питат-пак ли ще гледаме мудно европейско кино, тя им обяснява : Да, то е мудно и може би скучно, защото бавно се развива действието. Но усещате ли, че докато се развива това действие, вътре се натрупва едно напрежение, което задава въпроси. Започнете ли да задавате въпроси, означава, че нещо вече се случва с вас. Децата са на различна възраст над 10 години от всички училища във Варна, а сред тях има и от други националности. Най-малките започват с историята на братята Луи и Огюст Люмиер, на тези преди тях-Томас Едисън с неговото експериментално изобретение кинетоскоп, белгиеца Жозеф Плато, с целия цикъл от немите филмчета, с Чарли Чаплин и т. н. С големите гледат новия филм на Хирокадзу Корееда “Джебчии”, с който миналата година закриха кинофестивала “Любовта е лудост”. Това е сложен филм, реализиран с финес, изпълнен със загадъчност, обрати, психологическо напрежение-достоен за филм-ноар, както пише западната критика. Трябваше да видят едно детство, което е много по-различно от тяхното и така да се учат да излязат от зоната си на сигурност и комфорт, казва тяхната преподавателка по кино. Целта є е да ги направи разбиращи зрители на това, което гледат, както и да спечели родителите за своята кауза. Заедно с тях и децата ходят на кино и театър, консултират се за това, което е подходящо като тема и сюжет за всяка възраст и най-важното е да не пропускат стойностните заглавия в афиша на варненските фестивали, а и на варненския храм на Мелпомена. За новата учебна година на прослушване за театралните школи в ОДК, където участвала, Елица Матеева с горчивина установила, че идват деца да се учат на актьорско майсторство, “и да станат звезди”, но от 11 кандидати за бъдеща слава например само един от тях е бил на постановка в ДТ “Стоян Бъчваров” досега и само един е направил текст по Джани Родари, а всички останали се представили с виц от три изречения.

За да отрезви своите възпитаници от илюзиите тя посещава с тях репетиции на актьорите, за да видят, че зад кулисите не е толкова лесно, а за работата на сцената, или на снимачната площадка се изисква екипна работа, ред, дисциплина и много отговорност.

Децата от “Братя Люмиер” направиха документален филм “Двубой-ници” за репетициите на постановката “Двубой” на режисьора Стоян Радев Ге. К.-за делниците на едни артисти от дневниците на едни деца. Преди това имаше премиера на дебюта на филма им “Децата и Госпожата”. Лентата се “движи” по ръба на документалното и измислицата, а импровизацията е сред водещите похвати. На плажа, в Морската градина, в книжарница в центъра на града са се снимали всички от екипа. Зад камерата е 13-годишният Максим Панков, а на ръководителката Елица Матеева е поверена “диригентската бухалка”, нейни са и идеите за “небивалиците” във филма.

Видеообработката е дело на Емил Христов. Във филма децата отговарят на трудния въпрос: “Кой съм аз?”, докато тяхната Госпожа се опитва да ги въведе в света на нямото кино и комедийните гегове, познати от филмите на Чарли Чаплин, Бъстър Кийтън, Лоръл и Харди и другите велики комици. Стелиан Ганчев подреди фотографска изложба “Генерална репетиция” със снимки по време на репетиции на “Монтажът на моя филм” от афиша на ДТ “Стоян Бъчваров” по романа на Матю Куик “Наръчник на оптимиста”, след откриването на която школата направи открит урок “Монтажът -мост и метафора” в галерията “Тереза Зиковска”. Същият младеж отиде на снимки в София и ще прави филм с Боян Ботйов, правнука на брата на Христо Ботев. В киношколата е и Александър Габровски, който беше стипендиант на писателя Георги Господинов и пише поезия, рисува, играе танцов театър, а сега се увлякъл и по анимацията след участието в Мастерклас по време на Световния фестивал, за който Анри Кулев даде пропуски на младите кинаджиите. Тези деца, с които Еличка е не само в творчески занимания, а и на кино и театър, по време на ваканциите им, когато споделя и други техни интереси и увлечения, включително и за първите им любови, са голямата причина тя да остане във Варна.

Завършила е “Театрознание” в НАТФИЗ, специализирала е “Режисура за драматичен театър” при проф. Пламен Марков, неин учител е бил и проф. Николай Йорданов, директор на МТФ”Варненско лято”, попивала е от всички страхотни актьори на варненския театър както от играта им на сцената, така и от обучение в техните школи. Но голямата є мечта да работи в ДТ “Стоян Бъчваров” като драматург или да постави пиеса, не се случва. Бях безкрайно разочарована, че тук в родния си град не мога да бъда полезна, казва Елица Матеева. И добавя, че преди и сега духовният живот е свързан с политическите убеждения, а нейните не се харесват много на работодателите. С образованието, което има, няма шансове на трудовата борса. За кратко е организатор във Фестивалния и конгресен център, но не се е чувствала на мястото си и по предназначение и напуска. Работила е като е като мияч на чинии като в българския филм “Ирина”, като барман, кухненски работник, по един проект за деца от 3 до 6 години в ромска забавачка в кв. Аспарухово”и т. н. Преди 8 години получава възможност в отдел “Изкуство” на Регионална библиотека “Пенчо Славейков” да води кинолектории, които продължават и досега и събират все повече публика. Това са хората, които ми подадоха ръка и ми дадоха свобода да работя, казва Елица Матеева с признателност към отдел “Изкуство”, а и към ръководството на Общинския детски комплекс, където създава кино школата.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино