Амелия-Мира остава непобедена в „Игри на волята”

Катастрофа на магистрала „Тракия“, движението след Пловдив е затруднено

Фейсбук преустанови действието на десетки хиляди приложения заради риск за личните данни

„Ферари“ мачка и на виртуалната Формула 1

САЩ ще изпращат допълнителни военни сили в Саудитска Арабия и ОАЕ

Ирландски ветеран е най-слабият във FIFA 20

Дневен хороскоп на Алена за събота, 21.09.2019

На 21 септември 2019 да почерпят

Бирата помага срещу затлъстяване и диабет

Йеменските бунтовници обещаха да спрат нападенията си срещу Саудитска Арабия, ако те направят същото

Художникът воин Николай Хайтов 100 години от рождението на писателя

Милиони хора по света се включиха в глобален протест срещу промените в климата (СНИМКИ и ВИДЕО)

Спрягат Шаби Алонсо и Раул за „Реал“

Русия оспори резолюцията на ЕП, според която пактът Рибентроп-Молотов е довел до Втората световна война

Елчин Сангу е в творчески отпуск

Берта Бенц е първата жена-шофьор в света Находчивата дама използва препарат срещу петна, фиба и жартиер, за да придвижи автомобила на мъжа си

Понякога големите истории имат съвсем обикновено битово начало. Пътуването с автомобил сега е всекидневие, необходимост, а през почивните дни и неизменна част от удоволствието. Но как ще се почувствате, ако трябва да шофирате цял ден, за да изминете едва 106 км?

„Не, не е лудост! И разстоянието не е малко!“, отговаря фрау Берта, когато в едно лятно утро на 1888 г. тръгва от Манхайм, в който живее, до Пфорцхайм, нейното родно място, за да посети майка си и сестра си. Берта шофира странна „самозадвижваща се кола“, както околните я наричат.

За църквата съоръжението е „дяволска машина“

Триколката е с четиритактов, едноцилиндров двигател, задвижващ задните колела. Мощността на агрегата е едва 0,9 к.с, максималната скорост – невероятните за времето 16 km/h. Свидетелите на транспортната авантюра цъкат с език: “Къде сте тръгнали, г-жо Бенц?! Да се шофира толкова бързо е опасно!“ Младата жена не само тайно е взела семейното возило, но е качила и двама от синовете си – Ойген и Рихард.

Останалият в Манхайм нищо неподозиращ съпруг – инж. Карл Бенц, унило пресмята, че изобретението му с патент „DRP No. 37435“ от 29 януари 1886 г. е уникално свидетелство за раждането на автомобила. Има и медал от Мюнхенското изложение. Но няма търсене. Изобретението е прието като куриоз и странна приумица: „Няма ли кон, не ми го хвали“. Какво остава за пътуване на дълги разстояния! Това не е първият сблъск на Берта с предразсъдъците!
Родена преди 170 години – през 1849-а, като Берта Рингер, тя самата

много пъти се бунтува срещу ограниченията

Бащата – заможен дърводелец, постигнал всичко с труд и воля, носи и минусите на епохата. Любознателното момиченце непрекъснато му се пречка с въпроси как работят вещите, как са устроени. Едва ли ще е от полза за красивата й главица. Образованието е привилегия за мъжете!

Берта упорито се бори за мечтите си и постига своето: на 9 години я записват в училище. Харесва естествените науки. Интересува се от локомотиви, техника. Когато случайно в семейния дневник открива бележка за раждането си: ,,3 май 1849 г., за съжаление момиче“, вбесено заявява, че никой няма да се меси в живота й. За ужас на баща си категорично отхвърля куп богати кандидати за женитба. На 22 години предварително взима парите си за зестра и ги влага в металургичната и машиностроителна фабрика на Карл Бенц и Август Ритер.

Спасява предприемачите от фалит

превръщайки се в първия инвеститор и маркетингов експерт за бъдещата автомобилна индустрия.
Година по-късно се омъжва за чудатия Карл, въпреки родителското мърморене, че главата на зетя е пълна със смахнати идеи за „някакъв си там автомобил“, а джобовете му са празни. Берта стиска зъби. Едно е да имаш гениален изобретател вкъщи, друго – да търпиш иронични подмятания. Появават се и пет деца в семейството!

Така през лятото на 1888-а тя стига до решението лично да докаже предимствата на самодвижещата се кола и става първата жена-шофьор в света, осъществила първото автомобилно пътешествие. Съвсем естествено е да избере за първа извънградска дестинация посещение до майка си и сестра си, т.е. до… тъщата и балдъзата на изобретателя.

Берта е на 39 години, семейна, дръзнала в онзи мъжки свят да избере за транспорт някакво чудо-невиждано, при това без достолепен придружител! Направо скандално! На нея въобще не й е до това. По пътя

„моторната кола“ непрекъснато поднася изненади

Привършва горивото. Берта находчиво спира пред аптека и поръчва 10 литра ,,лигроин“ – течност, с която домакинствата отстраняват петна от дрехи и… въшки. Нефтопродуктът става и за гориво. Аптекарят не подозира, че също влиза в историята, пресмятайки изумено колко рокли ще чисти дамата, нали за целта е нужен съвсем малко препарат! Днес аптеката в центъра на Вислох с гордост носи славата на първата бензиностанция в света.

Първата бензиностанция в историята всъщност е… аптека.

По пътя се оказва, че трябва да бъде почистван карбураторът. Автосервизи, естествено, няма. Берта спокойно вади фиба от прическата си и преодолява поредното предизвикателство. С жартиер изолира кабел. За да са по-сигурни спирачките, един обущар добавя кожа за добро сцепление. Така се появяват накладките. Макар вече от други материали, и до днес те са част от оборудването. На фрау Берта се налага и да бута колата на баир. Значи, г-н Бенц трябва да помисли за втора скорост и предавателна кутия.

Смелата дама влиза в ролята на първия автомобилен механик в реални условия, първи рационализатор, навигатор! При всяко спиране

поема функция и на „връзки с обществеността“

Разказва на любопитните какво удобство е колата, подходяща не само за господа, но и за дами, правейки и първата автомобилна реклама!

От Пфорцхайм пуска телеграма до Манхайм, че всичко с пътуването е наред. Когато след три дни се връща, новината се е разнесла, но не като за авантюра, а успех! Интересът към Benz Patent Motorwagen №3 расте, както и поръчките. Появяват се нови модели. Карл Бенц по-късно отбелязва в мемоарите си: „Само един човек остана с мен в малкия кораб на живота, когато щеше да потъне. Това беше съпругата ми. Храбро и решително тя вдигна новите платна на надеждата“.

Казват, че Берта повече не се намесва в бизнеса, поне не явно. Надживява съпруга си с 15 години. Напуска този свят през 1944 г., достигайки достолепните 95 години. По света колите и марките продължават да се роят, пълни с какви ли не удобства и дори просто със суетен лукс, като например автомобилен ключ за 563 000 долара, украсен с диаманти, всеки от тях с тегло 34,5 карата. В историята ще се появяват имена и на други дами с принос за развитието на автомобила. Но тя е Първата, надскочила епохата си и прозряла напред в бъдещето.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.