Българи създават мотоциклет за хора с увреждания

Специални помощни колела помагат при спирането, скоростите също се сменят чрез волана

Целта е книжките на хора с увреждания да бъдат легализирани

Български предприемачи разработиха първия у нас мотоциклет, който е адаптиран за хора с увреждания на долните крайници. Това е екипът „Adrenaline Dream Team”, който стои и зад разработването на още иновативни проекти, които значително подобряват живота на тези хора. Голямото им постижение е уникалният Omnibot, който вдига „на крака” пострадали в инвалидна количка. Единствени в България създават и други помощни приспособления, изцяло съобразени с индивидуалните нужди на различните хора. Наричат мястото, където се раждат и изпълняват идеите, работилница за чудеса и това всъщност съвсем не е случайно или пресилено.

Преди повече от година си поставят нова смела и амбициозна задача - да направят мотоциклет, който да може да се управлява от хора с парализа на долните крайници. Нещо, което за много от тях е сбъдване на една, на пръв поглед, загубена мечта.

„Когато се запознах с Любомир Василев, (на когото е идеята за създаването на Omnibot), търсейки помещение под наем, той ми разказа, че с двама негови приятели, които са с увреждания на гръбначния стълб, са решили да направят мотор, който те да могат да карат. Двамата са бивши мотористи и макар състоянието им да е следствие на катастрофа с мотор, тяхната мечта е отново да карат. Аз веднага се посветих на идеята, защото и аз самият съм моторист от 13-годишен”, разказа пред „Труд” инж. Димитър Ортаков-Омбрето.

Ортаков проектира и изработва уникалната механизирана количка Omnibot, за която „Труд” ви разказа, от самото начало. Преди това се занимавал със състезателни автомобили, изработва и проектира окачвания, освен това е първият български механик, на първия наш отбор в легендарното състезание рали „Дакар” през 2012 г.

„Знам каква е тръпката и че едно падане никога няма да ме откаже от мотора, това е най-малкият проблем да паднеш, дори е част от играта. Когато човек се качва на мотор знае, че съществува възможността да падне от него, защото той е само на две колела”, казва още Димитър.

Той се присъединява към идеята на Любомир и приятелите му, когато те вече са измислили начина за превключване на скорости.

„При мотора превключването на скорости става с крак, а това при тези хора е невъзможно, защото те нямат управление върху долните крайници. Затова то е изнесено на волана и става с помощта на две копчета”, обяснява инженерът. Той посочва, че основната разлика на създадената от тях машина са помощните колела.

„Хората, които нямат чувствителност в долните крайници не могат да се подпрат, така че да задържат мотора в равновесно състояние, когато той започне да се движи бавно и спре. Затова сложихме едни специални помощни колела, които се вдигат и пускат, когато моторът започне да се движи бавно - ако чакат на светофар или искат да спрат. В момента, в който наберат достатъчно скорост и усетят, че контролират машината, ги вдигат и вече карането е като обикновен мотор. Това позволява на човек да се наслади на цялото удоволствие - лягането в завои, ускоряването, спирането, без да има помощни колела, които да го нарушат, защото те са прибрани през това време. Планираме и подобрение, така че спирачният апарат на предната спирачка да задейства и задната”, каза още Ортаков.

Спускането и вдигането на колелата става с помощта на пневматична система.

„Избрахме такава, защото тя има най-бързо действие - когато в някоя ситуация трябва бързо пускане на колела, тази система позволява това да стане. Управлението е с копче отново от волана. Искаме да го направим да става автоматично и при скорост по-ниска от 2-3 км/ч да се спускат. Защото много често от адреналина и тръпката човек забравя да ги пусне, което води до много неприятно падане на място. Този мотор, който сме създали няма предпазител - едни тръби, които се слагат отстрани, така че, когато човек падне да опре на тях, а не на себе си, но в новия модел ще бъдат сложени”, обясни инженерът.

При този мотор задният куфар вече не е за багаж, а в него в разположена самата система на колелата. На таблото се отчита налягането, в бъдещия модел при определено падане на нивото, при което системата не може да се задейства, ще има сигнализация. Защото в момента, ако човек загуби равновесие, тя ще успее да го изправи до някаква степен, посочва Ортаков.

Засега мотоциклетът е на етап тест драйв - такъв вече е правен с 15 човека с увреждания. Те са изключително щастливи, че имат тази възможност - някои от тях за първи път се качват, други са можели да управляват и преди това.

„Проблемът е, че в България не е валидна книжката за мотоциклет за хора с увреждания и това е нещо, за което се опитваме да допринесем. Целта ни е да са се легализират тези книжки”, разказа пред „Труд” Радостина Минина от екипа на „Good boys custum”. Тя допълва, че се разработва и кайтсърф за хора с увреждания, както и ски.

„Хората с увреждания основно си стоят вкъщи, нямат никакви по-екстремни преживявания, от които могат да се възползват. На тях им трябва някой, който да иницира подобни активности и да ги изведе извън дома-сред обществото”, добави пред вестника Росица Анчева от екипа.

Коментари

Задължително поле