Лицензи за туристически агенции издаваме на килограм, а на визите сме скъпи. Развихме само масовия туризъм, който ни обрича да предлагаме евтин продукт. Това споделя с горчивина един от последните мохикани, които вкарват у нас туристи от арабския свят - Джани Шарков. Фирмата му “Евро-Варна” вече 27 г. обслужва специфичната клиентела от Близкия Изток и Персийския залив. Но след години на възход днес България вече не е желана дестинация за арабите.
Джани Шарков е един от доайените в туризма на Варна. На 9 юни стажът му в сектора закръгли половин век, но реално е по-дълъг, защото още като дете е кръстосвал плажа на Златните, за да продава плодове на летовниците. Щом завършил Английската гимназия, започнал като пиколо в хотел “Метропол”. После бил екскурзовод, а още преди да се дипломира в специалност “Туризъм” в Икономическия университет станал представител на ливанска туристическа компания. До 1992 г. услугите му ползвали и кувейтски фирми. След това основал “Евро-Варна”, от която има отсъствие само за сезон 1994 г., когато за кратко поел зам.-директорския пост в курорта Св. Св. Константин и Елена. Сред колегите си Шарков е известен като познавач на арабската душа и виртуоз на живата реклама заради умението да обслужи индивидуално всеки турист така, че той да се върне и да води други със себе си.
Председател е на Варненската асоциация на туристическите агенции /ВАсТА/, в която членуват 32 фирми. Само две от тях обаче още се борят да привличат туристи от арабския свят. “До 2000 г. бяхме №1. Имаше полети до Бахрейн, Кувейт, ОАЕ, Катар. След приватизацията на АК “Балкан” всичко тръгна надолу, а след 2013 г. арабите все по-упорито започнаха да отбягват България. Главната причина е тежката визова процедура. Стигнахме дотам да броим гостите в стотици, а не в няколко хиляди”, казва Шарков. Този сезон до Варна има само един чартър от Йордания, опериран от негови колеги и комбиниран 7-дневен тур Букурещ-Златни пясъци, чрез който “Евро-Варна” ще обслужи около 400 души. По геополитически причини ги няма 20-те хиляди иранци, които допреди 5-6 г. щедро харчеха пари в моловете и ресторантите. Стопили са се и богатите кувейтци, за които до Варна сега има само един полет. “Първият чартър оттам бе през 1975 г. с Ту-154. От 1982 до 1990 г. преживяхме златни години - идваха заможни туристи, политици. Отсядаха в “Интернационал” и “Гранд хотел Варна” и всички бяха много доволни от страхотния сервиз и системата на изхранване. С талон на дадена стойност можеха да посетят ресторант по техен избор. Така имаше хляб за всички участници по веригата за разлика от сегашния ол инклузив, който уби романтиката, съсипа търговията и
ресторантьорството и отблъсна лукс туристите”, прави горчива равносметка Шарков.
Той уточнява, че ол инклузивът е изгоден за някои многолюдни арабски фамилии, но скъпите еднократни визи автоматично ги отказват от почивка у нас. За йорданците те струват 75 евро, докато в Кипър - също член на ЕС, са 44 евро. Парадокс е, че арабите получават по-лесно шенгенски визи, отколкото български и затова се случва да идват у нас с такива, твърди председателят на ВАсТА. Той смята, че проблемът може да се реши при воля от страна на МТ и МВнР. Изпратил е на министър Николина Ангелкова конкретен план за изграждане на централизиран портал за онлайн кандидатстване за визи и вземане на биометрични данни директно на границата. Така документите и таксите ще се подготвят и внасят дистанционно и проверките за сигурност ще стават по-лесно. Промяната не изисква инвестиции, а ефектите ще са много. Ще се разкрият нови авиолинии до Варна от арабските страни, ще се върнат и руските туристи и ще достигнем до нови пазари с голям потенциал като Индия, Китай, държавите от Близкия Изток, а също Катар и Саудитска Арабия, която се отваря към света, изрежда Шарков. Гостите от тези страни обаче търсят лукс, който и да е наличен у нас, граничи с лоша инфраструктура и обслужване.
“Вече нямаме сервитьори, а отсервитьори - те само отсервират масите без шанс за бакшиш към мизерната заплата. Затова са намусени и гонят клиентите. И в “Балкантурист” не всичко беше цвете, но за надписана сметка наказваха келнерите по 2 месеца да мият чинии, или ги изхвърляха от бранша. Сегашната картина е мор за целия сектор”, гневи се Шарков. Хотелиерите трябва да загърбят правилото, че ден година храни и да развържат кесиите за по-високи заплати, а държавата да регламентира отпускането на стипендии срещу договор за работа по разпределение за 3 г., предлага той.
“Имаме уникална природа и минерални води. Искаме да сме дестинация за 4 сезона. Арабските туристи са идеалните клиенти за тази цел, защото не обичат плажа, но са маниаци на пазаруването, а-ла-карт обслужването и много тачат балнеолечението”, категоричен е Шарков. “За да ги върнем, освен бързи и евтини визи, трябва да наблегнем на живата реклама чрез експедиентски турове за травъл агенти и журналисти, вместо да харчим пари за щандове по десетки борси”, допълва той.
Колекционира “бисери” в туризма
Също като учителите по литература и история Джани Шарков събира “бисери”, но в туризма. “якои са родени от бързане, други - от незнание. Трупам ги в папка и някой ден ще издам книга”, казва той. Сред смешните грешки е ваучер за 6-дневна ваканция, в който служител изписал “sex nights” вместо “six nights”. Друг пък объркал гръцките острови с “гръдски”. Шарков помни и куриозна случка по соцвреме в тогавашния курорт “Дружба”. След богата вечер за австрийска група в ресторант “Българска сватба” негов колега изпратил благодарствено писмо. То завършвало с шеговита молба гларусите да не грачат преди 8,30 ч, за да не будят гостите в хотел “Простор”. Ръководството на курорта веднага викнало управителката и є наредило от зори да бди на покрива, за да гони нахалните птици…
За него
Най-големият специалист за арабския пазар
Джани Шарков е най-големият специалист за арабския пазар, когото познавам. Целият му професионален живот е преминал в туризма и не само знае всичко за търсенето, но така добре е вникнал в арабската душа, че всеки обслужен от него гост е доволен и води други. Той успя да сплоти малките туроператори във Варна. Идеен човек е, има добри предложения, които трябва да се чуят и да се приложат, за да си върнем загубените позиции на атрактивна дестинация за арабските туристи.
Проф. Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара
Дългогодишен професионалист и коректен колега
Познавам Джани Шарков от много години. За първи път се срещнахме на Златни пясъци, когато започнах работа като екскурзовод, а той бе представител на няколко арабски туристически компании. Макар че работим на различни пазари и до днес сме заедно във Варненската асоциация на туристическите агенции. Той е дългогодишен професионалист и коректен колега с огромен опит в обслужването на гости от страните от Близкия Изток и Персийския залив.
Донка Георгиева, управител на “АБ Травел”
Първо ми е баща, после работодател
От 18 години съм служител във фирмата на Джани Шарков и през всичкото това време той никога не ме е карал да се чувствам като работник, а като партньор. Той първо ми е баща, после работодател. Винаги е бил безкрайно коректен и ми е давал добри и ценни съвети. Държи на човешкото отношение, което стана дефицит в туризма. Затова никога няма да го напусна.
Ахмед Миари, представител на “Евро-Варна”