Диета от каменната ера променя живота

палеолитна диета

Един от безспорните хитове сред феновете на здравословното хранене това лято бе палеолитната диета - известна още като диетата на пещерния човек или диетата на каменната епоха. Това обясни ендокринологът д-р Ваня Александрова от верига болници “Медлайн-Централ Хоспитал” в Пловдив. От последователите на този “лайфстайл”, разбира се, не се очаква да се измъкнат от пещерата още призори, да изминат километри в търсене на храна, да се бият с хищник за нея и накрая да се върнат с 20-30 кг вечеря.

Иска се да опитат да копират начина на хранене на първобитните хора, зародил се около 2,5 млн. години преди новата ера, допреди 10 000 години, когато е възникнало първичното земеделие. Подобно на вегетарианството и разделното хранене, палеолитната диета е модел на хранене, а не диета в смисъла на калорийно ограничаващ режим. И не става въпрос за някаква “нова мода”, защото вече 40 години пещерната диета е обстойно изследвана и е променяна във времето.

Сериозно внимание на палеодиетата отделя още еволюционната медицина - базово направление в изучаването на произхода на заболяванията. Още през 1975 г. именитият гастроентеролог д-р Уолтър Вогетлин свързва палеолитното хранене с отсъствие на болести на храносмилателната система. Той твърди, че ние, хората, сме хищници и сме оцелели благодарение на свръхбогата на протеин диета.

Течението палео си има гуру в лицето на д-р Лорън Кордейн, преподавател във факултета за здраве и физически упражнения в Калифорнийския университет и създател на сайта thepaleodiet.com. С течение на времето д-р Кордейн се ужасил от лавината програми, които отричат една или друга храна и всъщност разчитат на глад. Той обобщил изследванията си в областта на антропологията и предложил програма за хранене, която да включва прости ястия, да осигурява ситост през целия ден и най-вече да влияе благотворно на здравето. Признава, че “само преписал менюто на предците ни” и включил продуктите, създадени от природата. А това са на първо място риби и всякакви нетлъсти меса, тъй като животните не са били изкуствено охранени и пълни с мазнини, а предците ни са си ги осигурявали от дивата природа. Режимът включва много пресни плодове и зеленчуци, яйца и изключва всички рафинирани въглехидрати, продуктите на модерното земеделие, зърнените и бобовите култури, млечните продукти и варивата.

Като всяко течение в диетологията и това си има доста критици, което е логично. Особено по отношение на отричането на млечните продукти, което поражда въпроса: “А калций откъде?” Или на зърнените храни, след като научно е доказано, че едва 1% страдат от цьолиакия - заболяване на храносмилателната система, при което хората имат непоносимост към белтъка, известен като глутен и съдържащ се в пшеницата, ръжта и ечемика. “Едно знам със сигурност - наслаждавайте се на живота! И аз имам дни, в които съм абсолютно палео, но в сряда бях веган, а в неделя валеше и цял ден гледах стари филми, без дори да гледам какво вадя от хладилника. И въпреки че съм лекар, знам че понякога мога да си позволя такъв ден”, обобщава д-р Ваня Александрова.

Ако искате да сте “палео”:

Яжте само естествени продукти

Ако искате да сте “палео”, консумирайте само естествени храни, които могат да се ядат без значителна термична обработка - добре е тя да се ограничи до варене и печене. Яжте само натурални продукти от биоземеделие. Не консумирайте модерни подправки, консерванти, овкусители, ГМО и консервирана храна.

Палеодиетата понижава кръвното. Тя е по-задоволяваща апетита на грам храна за калория в сравнение с популярната и препоръчвана средиземноморска диета при хора с исхемична болест на сърцето.

Изследване показва, че тя подобрява инсулиновата чувствителност при болни от диабет тип 2, подобрява гликемичния контрол и намалява редица сърдечно-съдови рискови фактори в сравнение с класическата диета при диабет 2.

Ето и предложение за дневно палео меню: ранна закуска - омлет със спанак и гъби; преди обед - шепа плодове; обяд - пъстърва на скара, смесена салата с лимонов сок и зехтин; следобед - сурови моркови и ябълки; вечеря - печено пиле, домати и варени броколи.

Коментари

Задължително поле