С богата програма Благоевград отбелязва 24 май

Европарламентът ще разследва Найджъл Фараж за недекларирани дарения

Зеленски обмисля референдум на евентуално мирно споразумение с Русия

Марияна Николова: Готвим визия за нова демографска политика у нас

Дамян Дамянов за намереното в двор мече: То беше доста стресирано и доста безпомощно, защото е само на 4 месеца Според него броят на мечките на Витоша е над 15

Около 1000 пътници бяха блокирани в московското метро заради спиране на тока

Борисов и Ципрас дават старт на изграждането на интерконектора между България и Гърция

Иранската заплаха е намаляла, според министъра на отбраната на САЩ

САЩ са заподозряли нова химическа атака в Сирия

Продължава издирването на Стоян Зайков

Пребиха служител на „Съдебна охрана“ в столичния квартал „Надежда“ Около 10 души са задържани

На 22 май 2019 да почерпят

С какво Русия заплашва ЕС С... традиции и ценности

Дроновете на Гетуик и слабостта на кралството Затварянето на летището показа необходимост от ефективно регулиране

Дронове, забелязани над пистите, предизвикаха истински хаос и наложиха затваряне на лондонското летище Гетуик през един от най-натоварените периоди от годината, като блокираха и забавиха десетки хиляди пътуващи за коледните празници. Вероятността от смъртоносен сблъсък между дрон и самолет накара властите да спрат всички полети до и от Гетуик. Ето мнението на британския в. “Гардиън” в редакционна статия.Ето мнението на британския в. “Гардиън” в редакционна статия.

Дроновете, които затвориха пистите на летището в Гетуик зa три дни, показаха шокиращата слабост на британската държава. Политологът Дейвид Рънсиман описва съвременната държава като едновременно по-слаба и по-силна, отколкото е била преди 100 години. Той се надява държавата да контролира много повече нещата, отколкото е правила това преди. Като последица от тези нейни амбиции тя обаче няма властта, за да изпълни всички от тях. Това може би е един много по-задълбочен урок за суверенитета, отколкото са всички съвременни дискусии. Британската държава по презумция вярва, че би трябвало да има суверенитета над собственото си въздушно пространство. Но, какво стана след като една шепа размирници, съумяха да затворят второто по големина летище в страната, да не се подчинят на полицията и даже на армията и да причинят за стотици милиони паунда щети на службите, обслужващи летището. И освен това да предизвикат несравнимо разочарование и страдание на стотиците хиляди пътници. Моделът за упражняването на британската власт над въздушното пространство няма да е за дълго битката за Великобритания.

Вече е очевидно, че подобно действие би могло да причини катастрофални последици, ако това беше терористична атака, и ако прелитащият дрон се забие в двигателя на напълно натоварен самолет. Това би било еквивалентно на удар от летящи птици и най-вероятно би причинило ужасна катастрофа, ако пилотът не притежава уменията и рефлексите на Съли Салънбъргър, пилотът, който успя да се приводни (със самолет “Еърбъс А 320” и така спаси живота на всички 155 пътници, бел. ред.) в ледените води на реката Хъдсън през 2009 г., когато неговият самолет удари стадо гъски малко след излитане си от летището на Ню Йорк. Във войната срещу Ислямска държава двете воюващи страни често използваха дронове за разузнаване и за доставка на експлозиви. Сега се оказва, че един напълно невъоръжен дрон, и доколкото знаем, без камера върху него, може също да се превърне в подобно унищожително оръжие.

Икономическите щети, които се случиха тази седмица в Обединеното кралство, не са единствената вреда, която би могла да бъде причинена на хората. Оборудвани с камери, дроновете могат да бъдат натрапчиви нарушители на неприкосновеността на личното пространство. Заредени с наркотици, те широко се използват за нарушаване на сигурността на затворите, прелитайки над стените им. Има, разбира се, много легитимни и полезни начини за използването на дроновите технологии, но е много трудно да бъдем убедени, че удоволствието от пилотирането на дронове трябва да надвишава потенциалните вреди за обществото при безконтролното му прилагане.

Много хора изпитват огромно удоволствие от стрелбата за развлечение, но контрола върху употребата на оръжия е много стриктен, защото предотвратяването на рисковете за обществото с право трябва да надделее над ползите за отделните собственици на оръжия, независимо от това колко отговорни могат да бъдат те.

Операторите на дронове, които ги пилотират на един километър от летището, ги грози опасността да бъдат вкарани в затвора, но това на първо място зависи дали ще бъдат заловени. Лесно е да се начертае един регулаторен режим, който да гарантира, че големите дронове ще бъдат използвани само от порядъчни търговски оператори, които ще са лицензирани и ще гарантират, че никога няма да пилотират своите машини на опасна височина или в близост до чувствителни пространства. Такива правила вече има приети в много страни, включително в Германия и в Австралия. Проблемът е, че те още не са намерили своето място във Великобритания. Миналата година Министерството на транспорта обяви своя пакет от правила, които биха наложили отговорното ползване от собствениците на всички дронове, с изключение на най-малките ползватели на дронове от типа “играчка”. Тези правила ще изискват от собствениците да се регистрират и да се явят на изпит, за да докажат, че разбират потенциалните опасности, които могат да причинят със своето хоби. Но тези разумни промени не стигнаха до закон, тъй като правителството се занимаваше с други въпроси.

 

Ще трябва прилагане на всички кодове и закони

В светлината на инцидента от Гетуик би било по-разумно да се стигне още по-далеч и да се изготвят правно обвързващи ограниченията за това, къде могат да летят дронове и на каква височина. Затрудненията пред това ще бъде преработването, промените и прилагането на всички кодове, законови и подзаконови нормативни актове. В момента те изглеждат толкова малко, колкото е правното ограничение на скоростта. Защото в истински присмех може да се превърне отсъствието на надеждни технологични начини за сваляне на престъпно пилотираните дронове. Или пък липсата на способи за проследяване и установяване на техните оператори – не само на едно летище, но и в цялата страна.

(Превод за “Труд” Павел Павлов)

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.