За първи път Русия регистрира повече от хиляда заразени с COVID-19 за ден

Съдят пенсионер за 30 кила контрабанден тютюн

Пиян гони и псува полицаи в Бургас

Българският Ветеринарен Съюз: Не използвайте Ивермектин срещу коронавирус, силно токсичен е

Търсят съвети от родители за онлайн образованието Регионалното образователно управление в София-град пусна анкета по интернет

Бербатов $отказал“ да стане мъж в България

Таксиметрови шофьори на протест в центъра на София

Водач без книжка в опасност след удар в дърво

Нови 743 жертви на коронавируса в Испания през последното денонощие, загиналите станаха 13 798

Здравният министър на Франция: Все още не сме стигнали пика на епидемията от коронавирус

ЕК обяви нова помощ за Италия и изрази тревога от обстановката в Испания

Полицаи потушиха семеен скандал и намериха дрога

Работници в неплатен отпуск могат да бъдат наемани на втори трудов договор

Зърнопроизводителите от Търновско се готвят за пролетна сеитба Фермерите нямат сериозен недостиг на семена и препарати заради налични запаси

Шиндзо Абе обяви извънредно положение в Токио и шест други области в Япония

Какво се случва „Преди сътворението” Христо Славов представи новия си роман

Христо Славов по време на премиерата.

Играта на въображението би могла да ни отведе в неподозирани пространства – предимно вътрешни и невербални, с които да опознаем следите на бъдещето. Това иска да ни подскаже писателят Христо Славов, когато в предговора на романа си „Преди сътворението” казва: „От реката не се излиза и реката не се спира”. Всъщност в този роман става дума за песъчинката, която изминава дългия път от големия камък горе в планината през магията на пътуването с помощта на водата до потъването й в бездната на морето. Така както човекът изминава своите превъплъщения – от камък до нищожната песъчинка.

Премиерата на изящното томче (2019, изд. „Мисъл”, изд. „Световете”) събра повече от 150 почитатели на философско-есеистичната проза в Българския културен център на 18 февруари. Беше прожектиран 15-минутен филм „Преди сътворението”, създаден специално от режисьора Красимир Симеонов по мотиви от текста, озвучен от актьора Стоян Алексиев, с участието на 7-годишния внук на автора, също носещ името Христо Славов. В последвалия диалог се включиха видни писатели, които обговориха различни пластове в инвенциите на романа: философски, семантични, семиотични, стилови.

Проф. Валери Стефанов очерта три прочита, които читателите биха открили: „Авторът е визионер, той вижда неща, които ние не виждаме. Това е роман-биография на камъка – от гордостта високо горе до песъчинката, която е преживяла нещо драматично и се е смалила. Вторият прочит е алегоричен: Христо Славов говори за камъните, но всъщност това е светът на хората: амбиции, морализаторства, битки, страдания, пропадания. Третият прочит е философско-есеистичен: това е най-трудният начин на писане. Да се говори сентенциозно, не е никак лесно. Да се описва битието като диалектика – без сюжет, без герои – това е модел на писане, който търси своята интелигентна публика”.

Доц. Катя Михайлова (социолог) провидя в романа картината на истинския социален свят, определяйки текста като една поема на битието, в която мъжете са камъните, а жените – реките. Те движат мъжкия страх и чрез еротиката на подсъзнанието камъните градят цялата цивилизационна кула.

Поетът Николай Милчев обобщи, че романът провокира всеки да изживее собствения си интелектуален катарзис: „Тази книга е тъжната истина за живота, за преображението и за смъртта; за сфуматото в битието ни – за размазаното, подводното виждане на смъртта, за подземния лиризъм. Това е книга експеримент, дори бих я определил като апокриф на роман”. Бойко Ламбовски направи препратка към писането на руския писател Андрей Платонов, който също извежда дребните предмети като метафори на промяната.

Откъси от романа прочете актьорът Стоян Алексиев, музикалните интеремедии бяха дело на пианистът Валентин Стамов.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.