Как да се разследват връзките на Тръмп с Русия

Правителството на САЩ има достатъчно възможности да разследва връзките на администрацията на Тръмп с Русия. Американските разузнавателни агенции и Конгресът обещаха да проучат намесата на Русия в президентските избори през 2016 г. Натискът върху тях да го направят се увеличи, след като Доналд Тръмп уволни съветника си по въпросите на националната сигурност Майкъл Флин за това, че не е дал точни сведения за разговорите си с руския посланик преди встъпването в длъжност на президента.

Как правителството може да разследва себе си?

ФБР разследва в момента руската намеса в президентските избори чрез хакерски атаки срещу имейлите на Демократическата партия и по всяка вероятност проучва контактите между руски представители и приближени на Тръмп. ФБР разпита Флин за телефонните му контакти с руския посланик в САЩ. Седмици наред Флин настояваше, че не е обсъждал в тези разговори санкциите срещу Русия, но по-късно призна, че темата може и да е била засегната. Ако е излъгал пред следователите, може да е дал повод срещу него да бъде възбудено наказателно преследване за лъжливи показания.

При управлението на Обама разузнавателните служби на САЩ обявиха, че Русия се е месила в изборите с цел да помогне на Тръмп да победи. Тръмп призна, че Русия е хакнала имейли на демократите, но отрича това да му е помогнало да победи.

Разузнавателните комисии на Камарата на представителите и на Сената вече разследват руската намеса в изборния процес. Сенатската комисия за въоръжените сили също започна разследване. Но конгресните проучвания са изцяло в ръцете на председатели от Републиканската партия, а и постоянните комисии вече имат претрупани законодателни програми и други въпроси за разглеждане. Това накара демократите и други групи да настояват за независимо разследване. Републиканците казват, че започналите анкети в трите комисии са напълно достатъчни. Сенаторът Дик Дърбин, демократ от Илинойс, заяви за Ен Би Си, че намесите на разузнавателните комисии на Конгреса в разследвания ще “погребат” тези разследвания, защото те вършат работата си до голяма степен скрито от обществото.

Тъй като постоянните комисии имат ограничения във времето и ресурсите, конгресните лидери могат да съставят действащи напълно открито за обществеността двупартийни комисии от законодатели на различни комисии, за да проучат руската намеса. Специални комисии бяха формирани за разследване на скандали като “Уотъргейт”, оръжейните сделки “Иран - контри” и съвсем наскоро начина, по който се справи администрацията на Обама след смъртоносното нападение през 2012 г. в Бенгази. Но републиканците до този момент отказват да бъде съставена специална комисия.

Генералният прокурор Джеф Сешънс е подложен на натиск да назначи специален прокурор за независимо разследване. Външни юристи са били привличани за други големи скандали, включително “Уотъргейт” и аферата “Уайтуотър”, в която бяха замесени Бил и Хилъри Клинтън. Но макар да заяви при изслушванията за утвърждаване на номинацията му, че ще назначи специален прокурор, за да се дистанцира от разследването във връзка с използването на частен сървър от Хилъри Клинтън за имейлите й, той досега не е дал знак, че планира да се разграничи от разследванията на руските връзки на Флин.

Демократите настояват също за независима комисия, съставена от лица извън Конгреса, като например бивши съдии и представители на правоналагащите органи или на военните. Подобна комисия може да изисква документи и да призовава свидетели и да организира изслушвания за разследване на руската намеса в изборите.

Телефонните разговори на Майкъл Флин с руския посланик извадиха на бял свят закон отпреди два века, който забранява на граждани на САЩ да се опитват да влияят върху чуждо правителство при спорове със САЩ. Но законът “Логан” е бил прилаган толкова рядко, че според някои експерти може вече да не е валиден. Освен това никой не е бил подвеждан за неговото нарушаване, откакто е бил гласуван през 1799 г. Поводът да бъде приет е визита на Джордж Логан, приятел на президента Томас Джеферсън, във Франция с цел да намали напрежението между двете страни след Френската революция. Пътуването е силно критикувано в САЩ като нерегламентирана намеса в отношенията между двете страни. Оттогава има само няколко обвинения, но не и преследване за нарушаването му. Според правни експерти това обстоятелство прави потенциалните нарушения на закона още по-трудно доказуеми в съда.

Едно от известите обвинения е било отправено през 1803 г., след като фермер от Кентъки пише статия във вестник, призоваваща за превръщане на щата в отделна държава в рамките на САЩ, която да е в съюз с Франция. Но няма наказателни последици.

През годините политици и публични фигури са били обвинявани в нарушаване на закона “Логан”, често от политически съперници. Дипломатическата дейност на преподобния Джеси Джексън в няколко държави през 80-те години, включително пътуването му до Куба, за да преговаря за освобождаване на затворници, повдигна въпроса дали е нарушил закона. Същото стана след пътуването на звездата от Ен Би Ей Денис Родман в Северна Корея, където се срещна с диктатора Ким Чен-ун през 2014 г. Друг случай е изпратеното през 2015 г. писмо от 47 републикански сенатори до лидерите на Иран, в което ги предупреждават да не сключват ядрената сделка с Обама.

Нито един от тези случаи обаче не е довел до наказателни последици.

(БТА, със съкращения)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи