Теменужка Петкова: Изненадана съм, че президентството води разговори за енергийни проекти

Актьорът Павел Попандов поведе съседите си на протест

Турция потвърди възможността за разполагане на американски ракети „Пейтриът“ в Идлиб

Започнаха парламентарните избори в Иран

В Перник недоволстват заради площадка за обезвреждане на химични вещества

Боян Магдалинчев, ВСС: Случаят със съдия Миталов не е прецедент, но голямата публичност е

Виетнам обвини 7 души за смъртта на 39 нелегални мигранти от камиона-ковчег в Есекс

200 затворници в Китай се разболяха от коронавируса

Удължават ареста на директора на ТЕЦ „Бобов дол“

Десетки почетоха жертвите на стрелбата в Ханау

Земетресение от 5,1 по Рихтер разлюля Мексико

Илияна Йотова уважи Кувейт

Лидерите на ЕС не успяха да постигнат споразумение за бюджета, обсъжданията продължават

Тръмп разкритикува даването на „Оскар” на филма „Паразит”

Ваксина срещу коронавируса ще има най-рано през април Наблюдава се спад на заболелите в Китай и ръст в Южна Корея

Клубът на моряка в Бургас събира ветерани Пращат радиограма на 200 рускини за 8-ми март

Ветераните моряци, капитани, радисти и механици пред Клуба на моряка

Спасяват сомнамбул и сервитьорка, паднали зад борда

В силните години на родното корабоплаване нашите моряци чествали подобаващо празниците, дори и на рейс. Били винаги кавалери и не забравяли особено важната дата Осми март. Освен радиограми на приятелките и съпругите си, морските си спомнят интересни истории – например как поздравили 200 рускини в морето.

Било край Карибите. Наш кораб плавал наблизо до два руски, на борда на които имало консервни фабрики. В тях работели повече от 200 рускини. Като истински джентълмени, родните моряци написали честитка-радиограма до жените. „Тогава най-хубавите радиограми бяха поздравителните. Радистите нямаха право да издават никакви лични тайни- какви радиограми са писали от екипажа, кой какво е получавал. И сега нямам право да издавам тайни, след толкова години. Но мога да споделя две случки, които бяха твърде опасни, но за късмет завършиха с добър край, като истинско чудо“. Това разказва пред „Труд“ бившият радист Кольо Славов.

Всеки ден, по традиция, екипажът на кораба се броял. Славов бил на рейс с общо 80 моряци. Една сутрин се оказало, че са с човек по-малко- един липсвал. Започнали да го търсят в каютите, в машинното, навсякъде, но от моряка нямало и следа. По едно време се разбрало какво се е случило, защото някой го видял да плува зад кораба. Оказало се, че час по рано, той паднал зад борда. Човекът просто бил сомнамбул и имал навика да се разхожда по палубата без да осъзнава, докато спи. Така „тупнал“ или по-скоро „цопнал“ в морето. За щастие, плувал отлично и успял да се задържи във водата, докато колегите му му хвърлят спасителен пояс.

Зад борда при друг рейс паднала и жена от кухнята- работела като сервитьорка. След вечеря тя шетала и с кофа изхвърлила мръсна вода в морето. Замахвайки да го направи, полетяла в морската шир, заедно с кофата. Пак за късмет, отзад, зад кораба, плавал друг морски съд. Моряците там видели жената и я спасили.

Иначе навремето морските вълци имали пълно доверие на жените си. Рейсовете били дълги- по шест месеца. Затова понякога съпруга пращала радиограма, че трябва да купи апартамент или кола, „защото им е дошъл редът“. Радистът изготвял пълномощно и прехвърлял парите на нейно име, за да направи покупката. „Не е имало случай половинката да не е съвестна и да измами мъжа си с парите, семействата бяха здрави“, обаждат се след разказа на радиста стари морски вълци и правят аналогия със сегашните времена на неверни съпруги и изневери.

Всички те – ветераните, могат да бъдат разпознати на кафе в Клуба на моряка в Бургас. Там се разказват отново и отново преживените истории, старите сръдни, приятелски закачки, а всичко което ги свързва, е твърде голямо и необятно- морето.

Много от тях са били на корабите повече от 40 години. Например капитан Николай Мавродиев, който командвал със здрава ръка и бил бич за „помполитите“- нещо като партийни секретари на кораба. „Вика ме веднъж един от помполитите, с които бях на рейс, организирал събрание. Отивам аз и дадох исканите от мен сведения за рейса на кораба. След което той ми каза: Напуснете, оттук нататък продължаваме без вас… Не бях партиен член“, спомня си Мавродиев, който е почетен гражданин на Бургас. „Много се ядосах. Защото за мен това бяха търтеи, създаващи интриги, за да могат да пишат нещо, като слезем на брега“. Капитанът отзовал няколко „помполити“, които му „тровели нервите“ и сега си спомня за тези случки с нескрито удоволствие. Нищо, че един от отзованите после написал 40 листа срещу него. „На кораба има само един човек, който командва и това е капитанът. Всички останали трябва да го слушат внимателно“, добавя кап. Мавродиев.

В Клуба на моряка ветераните идват, за да се видят и да си припомнят славните времена. „Моторът“ на всичко, което се случва там, е прославеният капитан Христо Мушков. Неговата история я знаят дори малките бургазлийчета. Заедно с екипажа си той бил отвлечен от пирати. Случката се е разиграла край бреговете на Сомалия и се наложило държавата да плати откуп, за да пуснат българския кораб и моряците да се приберат живи и здрави в родината си. Сега капитан Мушков, който е преживял и много други истории в морето, организира всички празници в Клуба.

Много от членовете му се радват на новата атракция на пристанището. То е отсреща, точно срещу сградата, където се помещава Моряшкият клуб. Там вече е реставрирана и отворена „Кулата на фаропазача“, която приема посетители за пръв път от години насам.

Охранителната кула е построена при изграждане на Бургаското пристанище и в нея са живеели фаропазачите, които са се грижили за осветеността на порта и основно за мигащите светлини на Бургаския пристанищен фар, упътващ морските съдове в залива.

Кулата се намира на мястото, където е бил историческият вход на Порт Бургас след откриването му през 1903 година. Съоръжението е реконструирано тази година и вече е част от атракциите на града. Ветераните- моряци, капитани, механици и радисти, бяха сред първите посетители.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.