На 22 май 2019 да почерпят

„Парцелгейт” се развихри в Полша Премиерът си купил имот на шесторно по-ниска цена

След градушката в Горна Оряховица кметът свика кризисния щаб Градоначалникът е разпоредил незабавна проверка на щетите

Атанас Скатов се завърна от Хималаите

Министър Захариева: Германия счита България за важен партньор и за много силна проевропейска държава

Серенай Саръкая и Керем Бурсин се разделиха

КФН: Изплащането на 10 лева обезщетение на наследници на загиналите в катастрофа край Своге е противозаконно

Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти Увеличаваме разходите си по-бързо от останалите европейци

ЦСКА не се предава, титлата между Разград и „Армията“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 22 май 2019

Ники Лауда – Майсторът на резките завои

Кои са най-добрите изтребители в света? Специалисти класират бойните самолети по технически показатели и мнения на пилоти

Кои са най-добрите изтребители в света? Специализираният сайт Military-Today.com е направил собствена класация за 2018 година. В нея са използвани различни показатели – резултатът е комбинация от възможност за прилагане на стелт-технология, въоръжение, скорост, боен радиус на действие, маневреност. Взето е мнението на пилоти, участвали в тренировки и в имитация на въздушен бой.

Всички споменати самолети са изключително мощни небесни страшилища, но е важно да се отбележи, че те никога досега не са се срещали в пряк сблъсък помежду си. В списъка не са включени модели, които още не са приети на въоръжение. В класацията ги няма Ф-16 и „Грипен”.

„Шенджу“ J-20 (Китай)„Шенджу“ J-20 (Китай)

Този китайски самолет е създаден да се противопостави на изтребителите от Пето поколение като американския Ф-22 “Раптор” и на руския Су-57. Вървят спекулации, че в разработката на китайската машина са участвали специалисти от корпорацията МиГ. Първите бройки са произведени през 2015 г. Година по-късно ВВС получават бойни машини, а през 2017 почват да дават бойни дежурства.

През последното десетилетие Китай провежда по-прозрачна политика по отношение на военните си програми. Независимо от това по-подробна информация за китайския стелт липсва.J-20 е изтребител за завоюване превъзходство във въздуха със среден и голям обсег на действие. Има възможност да атакува и наземни цели. Смята се, че също като руския Су-57, китайският е по-скоро доразвито усъвършенствано Четвърто поколение, а не истинско Пето. Разполага с две големи вътрешни секции за ракети въздух-въздух далечен обсег, както и с още два за ракети с малък обсег. Има и допълнителни горивни резервоари. Като цяло горивото и въоръжението на J-20 е по-внушително от тези на Ф-22.

„Еврофайтер Тайфун“ (Европейски съюз)
„Еврофайтер Тайфун“ (Европейски съюз)

„Еврофайтер Тайфун“ (Европейски съюз)

През 1986 година се сформира консорциум между ФРГ, Италия, Великобритания, а после и Испания. Целта е да се разработи нов мултифункционален изтребител-прехващач за далечни разстояния и борба с цели извън визуалния обхват. Впоследствие той получава и възможност за удари по наземни цели. Въоръжен е с модерни, конструирани в Европа ракети. Оборудван е със съвременна авионика.
Твърди се, че “Тайфун” два пъти по-малко ефективен в бой от американския Ф-22 “Раптор”. Това е разбира се предположение, защото например “Еврофайтер” е по-добър и превъзхожда изтребители като американския Ф-15Ф, френския “Рафал”, различните варианти на руския Су-27 и други подобни самолети по света. Очаква се през следващите години на основата на “Тайфун” да бъдат формирани бъдещите обединени европейски военно-въздушни сили.

„Дасо Рафал“ (Франция)
„Дасо Рафал“ (Франция)

„Дасо Рафал“ (Франция)

“Рафал” е на въоръжение във ВВС и ВМС на Франция. Многофункциалността му се основава на модерна система от авионика. Взети са мерки за намаляване на отразяването от радари. Самолетът е изключително маневрен. Може да проследява до 40 цели едновременно и да води стрелба по четири.
Смята се, че е конкурентен на последните версии на американския Ф-16. “Рафал” ще продължи да е основен боен самолет на френските ВВС и през следващите десетилетия.

„Локхийд-Мартин“ Ф-35
„Лайтнинг II“ (САЩ)

„Локхийд-Мартин“ Ф-35 „Лайтнинг II“ (САЩ)
„Локхийд-Мартин“ Ф-35
„Лайтнинг II“ (САЩ)

Това е изцяло нов мултифункционален изтребител от Пето поколение. Един от вариантите му – Ф-35Б, вече е на въоръжение като палубна авиация от 2015 година. Ф-35 е разработен да замени съществуващите на въоръжение изтребители във ВВС и ВМФ на САЩ като АВ-8Б, А-10, Ф-16 и Ф-18. А също и да се продава в други държави.

Конфигурацията на самолета прилича на тази на Ф-22, но е малко по-малък и е само с един двигател. Изпълнен е по стелт-технология, която му гарантира много ниска или почти никаква видимост на противниковите радари. Този мултифункционален изтребител може да изпълнява противовъздушни мисии, да осигурява подкрепа по въздуха и тактически бомбардировки. Въоръжението му се състои от най-новите модели ракети въздух-въздух и въздух-земя.
Предлага се в три модификации – Ф-35А – с конвенционално излитане и кацане, Ф-35Б със съкратен разбег и вертикално кацане и Ф-35С за палубно базиране на самолетоносачи. И трите модификации имат много взаимозаменяеми компоненти. Двигателят е най-мощният, разработван някога за изтребител.

Израелската версия Ф-35И вече се използва срещу цели в Сирия, разположени близо до руската база в Арабската страна. Досега не е имало случаи Ф-35 да е бил прехванат и обстрелван от най-модерните руски системи за ПВО С-300 и С-400.

„Локхийд-Мартин“/
„Боинг“ Ф-22 „Раптор“ (САЩ)

„Локхийд-Мартин“/ „Боинг“ Ф-22 „Раптор“ (САЩ)
„Локхийд-Мартин“/
„Боинг“ Ф-22 „Раптор“ (САЩ)

Ф-22 “Раптор” е самолет за завоюване превъзходство във въздуха. Той е почти невидим за радарите благодарение на използваната стелт-технология. Това е един от най-мощно въоръжените изтребители в света. Смята се, че е и един от най-скъпите. Много от използваната авионика продължава да е засекретена.
Приет е на въоръжение през 2003 година. Все още е на въоръжение само в САЩ, не се предлага за експорт дори на най-близките американски съюзници. Двигателите на самолета му позволяват да осъществява полети на големи разстояния. Соплата са с отклоняем вектор на тягата, която осигурява изключителната маневреност на машината.

Разработката е започнала още през 80-те години на миналия век. Целта е да се замести ветеранът Ф-15 “Игъл”, както и да се отговори на западните и руските разработки от онова време. Става дума за успешните модели на Су-27 и МиГ-29, които се явяват тогава конкуренти на Ф-15.
Първоначално Ф-22 е замислен като класически изтребител за завоюване на превъзходство във въздуха. Впоследствие е доразвит като многофункционален изтребител с възможности да атакува и наземни цели.

„Микоян“ МиГ-31БМ (Русия)
„Микоян“ МиГ-31БМ (Русия)

„Микоян“ МиГ-31БМ (Русия)

Това е най-новата модификация на прехващача МиГ-31, който е гръбнакът на руската въздушна отбрана. Модернизираната версия предоставя и възможност за атаки по земни цели, което го превръща в мултифункционален самолет. През 2010 година започна проект по модернизацията на всички налични изтребители. До миналата година това се случи с 110 машини. Плановете са да остане на въоръжение още поне 15 години. Самолетът е най-бързият сериен апарат в света – достига до над 3000 км/ч. Способен е да носи най-новите руски ракети “Кинжал”. Пилотската кабина е с модерни сензорни дисплеи.
Единственият недостатък е по-малката му маневреност.

„Сухой“ Су-57
(Русия)

„Сухой“ Су-57 (Русия)
„Сухой“ Су-57
(Русия)

Су-57 е най-новият руски изтребител. Разработен е под наименованието “ПАКФА” – Перспективен Авиационен Комплекс на Фронтовата Авиация. Създаден е да замени остаряващите МиГ-29 и Су-27. Смята се, че това е руският отговор на Ф-22 “Раптор”. Руски специалисти твърдят, че зад числото 57 се крие сборът на 22 и 35 от Ф-22 и Ф-35. Работата започва през 2001 година, като първият полет е през 2010 година. Предполагаше се, че първите 12 бройки ще бъдат приети на въоръжение в края на 2018 година, но срокът вероятно ще се отложи за 2019-а. Но самолетът вече има бойно кръщение през тази година, когато една двойка Су-57 бе пребазирана в Сирия и изпълни успешно мисията си. Очаква се руските ВВС да поръчат 150-200 бройки от новата машина.

Първоначално изтребителят е замислен като самолет за завоюване на превъзходство във въздуха, но впоследствие се прибавя и функция за атакуване на наземни цели.  Независимо, че се афишира като самолет от Пето поколение, американски експерти смятат, че това е по-скоро доразвит изтребител от Четвърто поколение. Русия все още изостава сериозно от САЩ в най-новите технологии. В конструкцията му елементи на стелт, то това е по-точно надграждане на съществуващия многофункционален Су-35.

Въоръжението на Су-57 е впечатляващо. Има две големи вътрешни секции между двигателите с 10 точки за окачване, както и други 6 външни точки за монтиране на различни ракети въздух-въздух, въздух-земя, антирадарни и управляеми бомби – общият товар е над 7500 кг.

„Боинг“ Ф/А-18 „Супер Хорнет“ (САЩ)

„Боинг“ Ф/А-18 „Супер Хорнет“ (САЩ)
„Боинг“ Ф/А-18 „Супер Хорнет“ (САЩ)

Днес “Супер-Стършелът” е най-добрият многофункционален морски изтребител на САЩ. Той е базиран на самолетоносачи и може да води бой както по въздушни, така и по наземни цели. Този модел е на въоръжение като основен боен самолет и във ВВС на Австралия. Модификацията Ф/А-18Е/Ф е по-голям и боеспособен дериват на първоначалния вариант. Обарудван е с нови двигатели, има допълнителни точки за окачване на ракети. Авиониката е модернизирана. Има въведени някои елементи на стелт-технология, за да се намали радарното отражение на машината.

„МакДонел Дъглас“ Ф-15 „Игъл“ (САЩ)
„МакДонел Дъглас“ Ф-15 „Игъл“ (САЩ)

„МакДонел Дъглас“ Ф-15 „Игъл“ (САЩ)
Ф-15 е специално разработен като изтребител за завоюване превъзходство във въздуха и да преодолява противниковата отбрана. Независимо, че е на въоръжение от повече от 30 години, той си остава страшно оръжие. Има повече от 100 победи – свалени самолети във въздуха и се смята, че е сред най-успешните изтребители по време на Студената война. Екипиран е с въоръжение и електроника, което му позволява да открива и унищожава цели, докато оперира във въздушното пространство на противника. Носи голямо разнообразие от ракети, изключително маневрен е. Продължава да е на въоръжение във ВВС на САЩ и се очаква това да продължи най-малко до 2025 година. Изнасян е в Израел, Япония и Саудитска Aрабия.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (20)

  1. ТРУД пак цензурира! Не ми пуска коментара, под предлог че коментираме бързо. Допуска само удобни коментари, според получените инструкции!

  2. Напълно съм съгласен с цензурата на в.Труд……харесва само бого и власто -угодни коментари…..явно яко му се плаща да хвърля прах в очите на народа….но това е БГ журналистика….

  3. Изключително си права, като гледам как левашки и меко казано не компетентно е направна класацията.

  4. ТРУДОВИТЕ МАНИПУЛАТОРИ СА НАЙ-ОБИКНОВЕННИ ДЖЕНДЪРИ, СЪР……….ПО-ТОЧНО ПЕДАЛИ НА ПЕДАЛИТЕ ОТ ГЕЙРОПАТА И ХА-МЕРИКАНСКАТА ХРАНИЛКА………………ХА,ХА,ХАААААААА

    1. Защото не трябва да го има, защото трябва да се покаже, че американските са най- добри в света.Ето, наредени 3- 4 в първите десет, руските далеч, далеч след тях…глупости!

  5. Липсват и други,политика подготовка на общественото мнение за покупка на ф16.

  6. За нуждите на ВВС България , НАТО .ще ни изпрати ято дългоклюни щъркели от Египет

  7. Ния ф35б рестартират ли им все още софтуера след полет?!
    Пп. Щот в 2015та беше задължително.

  8. Искам да чуя мнението на пилотите от ВВС, тия дето ще летят на тях, а не какво е казал някой си политик от комисиятааа!Но никъде не пише какво искат те, а те не влизат в сметките явно, важни са мангизите и потупването…

  9. Най добри са самолетите АН 2 защото вършат РАБОТА а останалите са консуматори -търтей модерни -търтей но търтей.

  10. Блюдолизци, нищо повече /магарето е по-добро от коня и то по тичане/ . idioti

  11. Грипена е най-добър понеже е най-евтин за подръжка смисъл грипен е 2 пъти по евтин за подръжка от Ф-16 а е нова малина

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.