Празнично шествие изпълни улиците на Свищов по повод 24 май По традиция денят започна с поклонение на гроба на д-р Георги Атанасович

Над 3 000 шуменци на празнично шествие Кметът Любомир Христов поздрави съгражданите си

Юнкер: Истината е, че Гърция влезе в еврозоната с фалшива статистика

Българска парламентарна делегация e на аудиенция при папа Франциск

Учителката Красимира Бакалова получи наградата на името на Аргира Жечкова

Министър Красимир Вълчев: Азбуката, езикът и книжовността са спойката и опората на националната ни идентичност

Тереза Мей обяви, че ще подаде оставка на 7 юни

Фестивалът „Софийски музикални седмици“ представя уникалния културен живот на София

Половин век от първата си лекция отпразнуваха в същата аудитория възпитаници на Стопанска академия Участниците в срещата учредиха нов алумни клуб с името „НОУД ’73”

Йорданка Фандъкова: Невежеството ражда страх, а страхът – омраза и конфликти

Генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле: Честит празник и да живее България!

Президентът Радев: Българската писменост е наш щит

Най-бързите нокаути на профиринга

Риболовен турнир ще зарадва великотърновските деца

Вечната и святата… и… Навършиха се 28 г. от смъртта на Елисавета Багряна

Ненужното образование В училище насилват децата да зурбят непотребни формули по химия, математика и физика, но не и как да посрещнат живота

Често си задавам въпроса коя от дисциплините, изучавани в училище ми е донесла полза в реалния живот на зрял човек.

Може би е от значение е и начинът, по който изучавахме различните предмети. Често пъти, колкото да си изпееш назубреното в деня, когато очакваш да те изпитат и след това завинаги всичко да изветрее от главата ти. Питам се какво ли си спомням по химия? Дали мога да напиша формулата на сярната киселина? Ако се напъна може и да си припомня, ако не ще погледна в Гугъл. И въпреки това, за какво ми е тази формула? Свършила ли ми е някога работа изобщо. Не.

Дали си спомням нещо по физика или алгебра, макар да съм завършил физическа паралелка в математическа гимназия. Давам си сметка, че познанията ми никак не са задълбочени, а изглеждат и практически ненужни в ежедневния живот, където ти е необходима далеч по-различна информация и опитност.

Откъде учениците получават познания за едно толкова важно нещо в живота, каквито са човешките взаимоотношения. Как се запознаваш с момиче, как се запознаваш с момче? Днес учителят се нарича “улица”, “телевизия”, “лошият пример на по-големите”.

Уплашени от непозната територия, всеки тинейджър копира някакъв странен модел на поведение и гледа да не мръдне встрани от нормата на улицата. Момчетата се правят на мутри, момичетата на кифли. Важен е телефонът, а не диалогът. Важно е да си “лош”, защото “добрите момчета отиват в рая, а лошите – където си поискат”. Само че никой не обяснява на тези “лоши” момчета, че лошите обикновено имат много проблеми с прокуратурата. Не им обяснява и каква “мъдрост” се трупа в следствения арест и Централния софийски затвор.

Защо например в средния курс темата за секса е табу, а младите се учат на това какво представлява любовта от порно каналите и Интернет. Все източници, след които могат да останат с впечатление, че жената трябва да се малтретира или връзва, но в никакъв случай да не бъде прегръщана, целувана или милвана. Проявата на нежност е проява на слабост, това ми каза наскоро един тинейджър. Да, ама слабостта към някого не е ли и проява на любов?

Дали по отношение на това как да си попълним и подадем данъчната декларация можем да научим нещо в училище? Важно ли е? Да! От момента, в който завършим, данъчните увисват на шията ни и, както ние по-големите знаем, няма да се спрат пред нищо, за да се издължим на държавата до стотинка (още по-лошо ако е частен кредитор). Защо тогава в горните курсове не учат децата как да се справят с данъчните предизвикателства – какви са следствията от задълженията, но и какви права съществуват?

Някъде учи ли се как да се справяме с кредити? О, да – в рекламите. По-добре да вземеш бърз кредит, отколкото да вземеш от приятел. Само, че никой не ни обяснява, че бързите кредите са най-краткия път към проблемите с големите лихви и студенокръвната хватка на частните съдебни изпълнители.

А какво научихме в училище за медицината? Знаем ли нещо за симпоматиката на животозастрашаващите болести? Как да окажем първа помощ на човек с инсулт или инфаркт? Каква е превенцията на различните заболявания и как да се храним здравословно разбираме единствено от приятели или интернет, само при изрично желание от наша страна. В училище – нищо по въпроса.

Важно ли е да знаем как да се грижим за децата си, как да храним бебе, как да го научим да ходи, как да го научим да говори? Важно е, но тези неща научаваме от филмчета със съмнително качество отново във вездесъщия Интернет или от: “Една приятелка ми каза…”. С тези въпроси обикновено се занимават бабите, които са се научили от техните баби, които на свой ред са обучавани от пра-пра бабите. В един момент ще се окаже, че прилагаме наука непроменяна от 2-3 хиляди години. Не че няма новости, но няма кой да те научи на тях.

Защо образованието в училище, пък често пъти и в университета, не ни влиза никак, ама никак, в употреба? Лесно е да бъде обвинена учебната система. Била стара, не реагирала адекватно на реалностите, а в същото време никой не протестира затова, че детето му излиза абсолютно неподготвено за реалния живот. Да, ама в България има над 90 хиляди учители. Конвенционални учители. Учители, които могат да преподават физика, химия или биология и доста ще се затруднят да научат на нещо децата, различно от дисциплината им. Това се иска от хората, това и преподават. Никой не развива мисленето на децата, не ги обучава да разрешават казуси в екип.

Впоследствие в живота продължаваме да се сравняваме по различни показатели. Кой колко апартамента има. Каква е квадратурата им, имат ли два гаража или не? Имат ли самостоятелен асансьор или единствен изход на над покривната тераса. Още в училище ни научават водещо да бъде егото и демонстрацията, а не реалните знания и възможности. От там идва ламтежа за още и още без да имаме нужда от него, просто да демонстрираме, без да притежаваме дълбочина. Защо го правим? Защото и другите правят така.

Излиза, че повечето ни беди идват от начина, по който сме обучавани в училище. Не е ли редно малко повече смислени хора да седнат и да пообмислят какви са нуждите на идните поколения и да оформят една задълбочена, практична и реално нужна учебна програма. Май дълги години се мисли за тези реформи, но няма чрез кого да бъдат въведени.

 

Толерира се бележкарството

В училище се толерира се индивидуализъма, развива се бележкарството. Защо едни са отличници, а други двойкаджии? Просто едното дете възприема по-бързо, по нахакано, демонстрира знания и бива стимулирано с похвали и шестици, а по-затвореното дете, на което му трябва повечко време, за да разбере и осмисли преподаваното, бива обиждано и получава ниски оценки… С тях то получава и доживотна ниска самооценка. Защо? Защото е с флегматичен темперамент и винаги е сравнявано с другите.

*Авторът е доктор по икономическите науки.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (47)

  1. Авторът на статията е истински глупак,който вярва на собствените си глупости.Имено в него и в такива като него(преподаватели) ,се крият част от причините за ширещата се неграмотност.

    1. Не можеш да наричаш автора „глупак“ и „неграмотен“, след като в коментара ти има куп правописни и пунктуационни грешки. Просто е нелепо.

  2. Наистина рядко глупава статия ! Ами тогава да пратим децата си в школите на Столипиново, Факултето, Токайто, Селяметя, Максуда. Там мургавите им другарчета се научават да се справят с живота от невръстни години. Никой не отваря дума за работа, професии , технологии – там са нужни едни досадни формули по химия, физика и математика !

  3. Коментарите показват колко е прост българския народ. Ако не вярвате вижте резултатите на 27 май. Затова сме най-слабата държава в ЕС.

  4. С „индивидуализъма“ на автора е ясно що за доктор по икономически науки е.

  5. Като се замисля, аз също не си спомням повечето от нещата, които съм учил в училище. Но не съжалявам, че съм ги учил, по-скоро малко се срамувам, че съм се запуснал и вече не ги знам. Ученето на повече и по-сложни неща дава не само знания, но и начин на мислене. А подготовката за живота няма как да стане с учебни дисциплини, за това си има семейство, приятели, както и самият живот.

  6. Тъпанари сте всички, които не разбирате какво ви казва професора. Точно тия тъпанари критикува професора.

    1. Нека „професора“ ти обясни, как е станал икономист без математиката от училище, за която и той няма спомен „свършила ли му е някаква работа в живота“. Как изобщо е влязъл да учи икономика и къде. Абе, много професори се навъдиха в „реалния живот“ нещо!

      1. приеми фактите – има една прослойка неграмотни субекти, които едва са закърпвали 3ки в училище… те такива са и „професора“ и истините от делиормана.

        1. А ти къде научи как се източват социални осигуровки, как се изнасилват и убиват момичета, как се краде и как се бие с железен прът?

          1. иди на психиатър да ти предпише хапове – имаш нижда.

            пп. аман от слабоумни тролове,

  7. Невероятна статия, право в десетката. Само да вметна – ако се приложи учебната система на Япония, заедно с възпитатанието у дома в една стотна от тяхната , България ще е другото име на Швейцария. Хейтърите пак се изходиха, но добре че ги има, та да им се смея на коментарите.
    Не забравяйте, че ни управлява дясно правителство, за тях е добре системата да бълва необразовани полуидиоти, бъдещи безплатни работници. Затова и апелирам -не заробвайте децата си в България, ако можете пратете ги навън.

    1. Е…този ме просълзи….! Да вкараме предмет как се свалят момичета/момчета …йеее! Явно изобщо не му минава през „докторската“ глава, че всеки е УНИКАЛЕН и на такова нещо НЕ МОЖЕ никой да те научи! Нооо….виж, като махнеш математиката, историята , литературата, физиката и химията ставаш само за прислужничка, компаньонка и автомонтьор !! Поредният соросджия…!

  8. За съжаление , прав е човека. Положението е трагично. Като бивш асистент в университет съм ги оставял по време на изпит с папките им с лекциите и те преписват грешни теми. И са влезли в университа, и получиха дипломи за инжинери.

  9. момчил потвърждава старата истина, че икономика влизаха да учат тези, които никъде другаде не искаха да ги приемат… даже лесото и минно-геоложкия приемаха с по-висок бал от винс-овете.
    пп. момчиле, къде научи боравенето с вазелина?

  10. Авторът на материала не е в час.На него не са му ясни много неща от и за образованието. Необходима е основа(фундамент),без него не може нищо да се надгражда.Има неща като таблицата,азбуката,основните закони и т.н.,които трябва чисто просто да се знаят!!!!

  11. Когато по изключение едно дете попита учителя си защо трябва да учи висша математика, физика, биология или химия, получава мълчание. Учиш без да знаеш защо, като ти преподават кисели старици и после дори да завършиш с отличие, не можеш да се реализираш на 90 % от територията на България.

  12. Точно същите въпроси си задавам и аз от години!!!!Ама абсолютно същите,като прибавим и корен квадратен от….Предмета пеене ми беше най-противен.Ако учехме творчеството на Емил Димитров и Васил Найденов щеше да е много интересно.Или пък за „Дийп Пърпъл“или „Бийтълс“.Ако играехме по физическо само футбол-този предмет щеше да ми е любимият.Но ни бе забранено.Обаче практическа полза от химията,физиката,математиката-алгебра,геометрия-НИКАКВА!До сега не съм имал и единичен случай да са ми трябвали в живота дори и елементарни неща от тях.Е-трябва да умееш да смяташ,четеш,пишеш…Но най-важното-как се сваля момиче?На това никой не ме е учил.А това е от първостепенно значение да бъда щастлив!И сега не зная.Ухажването,флиртът,обноските се учат постепенно от живота.Някои си ги имат по природа.Излязох 18 годишен от средното училище без да знам чужди езици.Е-само руския.Но в днешно време си тотална нула без език.Английският е задължителен!Днес ми се налагаше да се оправям дълго с едни мексиканци,които освен испански друг не говореха.Благодарение на слабите си познания по този език се оправих,макар и трудно.Но от това печеля пари.Всеки ден имам клиенти-чужденци,които са дошли в БЪЛГАРИЯ и искат да говориш техния език.Патриотизмът е нещото,на което задължително трябва да учат децата.Родолюбието умишлено е занемарено,по молба на дпс.Докато при нации без никакви постижения изкуствено залагат на любовта към родината.Иран,Венецуела,Сърбия,Египет,мароко,дори и в най-долнопробната-турция….

  13. Един от великите умове на човечеството, беше определил математиката като основа на всичко. Дори и в поезията е нужна, беше казал същият човек, колкото и парадоксално да звучи на някои. А този автор очевидно иска да се произвеждат тъпанари, които не познават нищо освен грубо практичното. Има нации, които освен собствената си държава не познават че съществуват и други в света и автора очевидно ни тласка натам. Трябва ли да има училища за древни езици, като такива знания са излишни за икономиката? Глупак го наричат някои тук, аз няма да употребя подобни квалификации, но ми се струва че и той самия е учил по системата по която са учили последните 10-15 поколения. Защото ако беше както препоръчва днес, вероятно и публикацията му щеше да е написана на шльокавица или маймуница.

  14. Всеки е наясно какво не трябва, ама не каже какво трябва. Ученият доктор да направи един учебен план и да го представи да го обсъдят хората.

  15. Чувствата се описват с думи, светът е написан с математика. От субатомната физика, през биохимията до астрономията. Останалото е невежество и суеверие.

  16. Да предположим, че един човек поощрява единствено невежеството и тесногръдието под претекст, че имало по-важни неща. Да предположим и че този човек не е в час с действащото образователно съдържание и действащите учебни програми, защото това, за което говори този един човек го има и сега в учебния предмет „Технологии и предприемачество“, преподава се от първи до дванайсети клас. А това, че този човек не го знае и му се привижда, че е открил топлата вода със собствените си идеи, си е негов пропуск в личната общообразователна подготовка. ….Ами то… така е, като на човек му се струва, че всичко, което се учи в училище е излишно. Пропуснал е този един човек че „откритието“ му отдавна е внедрено. Същото и с “ излишното“ познание за солната киселина. На него – не, но на други хора е потрябвало все пак. Ами ако на него не му трябва фундамента на познанието, на други им трябва. Развиват се хората: умствено, професионално, всякак… Без добро общо образование, което поставя основите на интелекта на личността, открива нейните ( на личността) заложби и развива нейните дарби и таланти, ще отидем един ден към маймунското ниво на еволюция.
    Що се отнася до тясната специализация в познанието още от ранна възраст и „големият проблем“,че децата учели “ излишни“ предмети, Юджийн О’Нийл добре го е казал: “ ТЯСНАТА СПЕЦИАЛИЗАЦИЯ В ШИРОКИЯ СМИСЪЛ НА ДУМАТА ВОДИ ДО ШИРОКА ИДИОТИЗАЦИЯ В ТЕСНИЯ СМИСЪЛ НА ДУМАТА“. Да, нека учебниците да бъдат написани по-правилно и по-добре; нека някои ненужни части от уроците да бъдат преработени и съкратени, но основата трябва да даде добри познания.

  17. Уникално….НЕВЕЖЕСТВО !!! Не мога да повярвам, че чета такова нещо…?! Този не прави разлика между фундаментално научно знание и жизнен опит…!!! В съвременния високотехнологичен свят на нанотехнологии, роботика, генетика и Изкуствен интелект всеки се оценява по това колко от математиката, химията, биологията е усвоил, а не….дали си попълвал данъчната декларация правилно,….това е в нивото обща култура! Премахнете тези предмети от програмата и ще видите къде ще се окажете….в Африка!!! И това го е написал….доктор ?!! Елементарни неща…Статията е показателна за нивото на научните степени , които се раздават на такива хора с липса на елементарни познания! ТРУД…излагате се с такива статии и автори !

    1. Всъщност е похвално, че „Труд“ публикува подобно писание, иначе още някои, мислещи като този, на тъмно ще прокарат промени в образованието. Сега поне става ясно какво ни готвят към джендъризма – неграмотност. Идеята да накарат младите да са горди от това, че нищо не знаят, защото не им е потребно (както долавям е горд авторът). Да забият нос в смартфоните и да живеят в някакъв виртуален свят. На лошо отиват нещата.

    2. Ми това е и винаги е било нивото на винс-аджиите… като не те приемеха в лесото или минногеоложкия, унсс-то отваряше широко вратите си за двойкаджиите… при това амбициозните и нахалните.
      Не е случайно, че у нас „интелигенцията“ е на нивото на екскрементите.

  18. Александрина Димова-много сте хубава!Искам да се свържа с Вас.Но не за уроци по химия

    1. Споко бе! Момата има допълнителни квалификации… даже за хранителни добавки може да си говорите между сеансите…

  19. SLED KATO 30 GODINI SE UPRAJNQVAT VYRXU OBRAZOVANIETO DOKARA MATERIALA DO IDIOTIZYM DA SE GRYMNAT SEGA SAMO TOVA OSTAVA

  20. Статията е страхотна. Училището трябва да дава само основата, а не неразбираеми предмети на академично ниво. Който иска още да учи има колежи, университети и т.н.
    Трябва да се завършва училище още в 10ти клас. След това, който му се учи – продължава още 2 години, ако още му се учи – колеж, институт и нагоре, има достатъчно сита през, които да премине ако е умен и амбициозен, но вероятно до там ще стигнат само 5%.
    И не ме избирайте погрешно – добре , нека има химия, но да е елементарна и да я ползваш в живота, добре, нека има физика, но пак да е лесно смилаема, не искам да се учат безумни формули, ненужни….добре, и математика да има, но за какво ми е да изчислявам обема на отрез от кълбо ? И до ден днешен не ми е потрябвало.
    Но това няма да стане скоро. Да се срути
    статуквото в девалвиращото образование е кауза пердута. А и нали знаете, сега с интернет и цифровизацията….и да тичаме срещу тях няма да ги стигнеме.

    1. то за де6или кат те6е и фамилия са го разделили и на забавачка до основно … средно виждам, че не ви трябва.
      аман от полуграмотни комплексари.

  21. НА КНИГАТА БЪДИ ПРИЯТЕЛ

    ТЯ Е БЛАГОДАТЕЛ

    КОЙТО ОТ КНИГА СЕ СТРАХУВА

    ЭА НИЩО НЕ СТРУВА

    ЧЕЛА МАЦА КНИЖКИ

    КАК СЕ ЛОВЯТ МИШКИ

    …после энаете, как теэи мишки
    иэяли сите книжки…

    УРААА

    ИМА РАЭНИ КНИЖКИ

    ЭА ПЛЪХОВЕ И МИШКИ

  22. Това го пиша специално за “грамотните“,които най-безстрашно критикуват правописа ми:,,имено“ се пише с едно ,,н“!Както и,,.фино“.Какво е правилото?Превръщаме,,фин“в прилагателно-фин шоколад,а не финен шоколад,имен ден,а не именен ден.Ако се изговаря,, именен “,тогава ,,именно“е правилно.Ако се изговаря,,финен“,тогава ,,финно“е правилно.Ние,обаче,казваме ,,имен ден и фин шоколад“,следователно се пише, както съм го написала,бедни ми ,граматико!

    1. Когато човек не е сигурен, проверява в речника. Грамотният човек винаги има речник до себе си, защото всеки език е пълен с изключения. Правилното е „именно“, „поименно“ и т.н.

  23. Поздравявам Тартаковер,първо за интелигентността му и не на последно място за прекрасния български език,който владее!

  24. PROBLEMAT V BALGARSKOTO OBRAZOVANIE NE E V,,MATERIALA,,KOITO SE PREPODAVA,A V ,,NA
    4INA,,NA NEGOVOTO NAPISVANE!TRUDNO RAZBIRAEMIJT AKADEMI4EN EZIK S KOITO SA NAPISA
    NI U4EBNITZITE -OTBLASKVA U4ENITZITE!ZA,,NAU4NA KONFERENTZIJ,,MOZE DA E DOBAR,NO ZA
    PREPODAVANE NA DETZA I MLADEZI E NEPODXODJSHT!

  25. ZA,,NJKOI,,OBRAZOVANIETO E,,NENUZNO,,!ROBOTITE SA VE4E FAKT!I SE VNEDRJVAT VAV VSI4KI
    SFERI!USILENO SE RABOTI PO VAPROSA ZA,,IZKUSTVEN INTELEKT,,!IKOGATO I TOI STANE,,FAKT,,
    SHTE STANAT IZLISHNI I OBRAZOVANITE XORA I OBRAZOVANIETO!S IZLKU4ENIE NA EDNA MALKA 4AST-,,NEOXODIMI,,I,,BOGOIZBRANI,,!NA TAM VARVJT NESHTATA!

    1. ми като те гледам с тази латиница и главни букви, едва ли някому си нужен…

  26. От такива умници , незнайно как са се титуловали като доктори и доценти образованието ни е такова , че и цялата държава

  27. Само в компютърната и комуникационна техника има 9 Нобелови награди по физика и още 20-тина по малки открития. Да не говорим за постиженията на термодинамиката (топлинната машина) – автомобили, хладилна и климатична техника, електротехниката – електрификация, и много други ежедневно използвани уреди. За постиженията в химията нека каже някой химик, за биологията – биолог. В основата на тези природни науки е великата математика.

  28. Поздравявам всичко мислещи читатели на ТРУД! Статията счупи рекорда по брой, но и по аргументирани неодобрение, което е показателно. Пълна пародия, написана от некомпетентен окичил се с доктор по забележете икономика, поучава ни за образование. Читателите на Труд се оказаха мислещи хора! Браво!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.