Г-жо Ангелкова, министър на Тома Белев ли сте?

На 23 януари 2019 да почерпят

Мултикулти извращения на номинациите за „Оскар“ Етнически квоти и политически послания с “Черната пантера” и “Зелената книга”

ЕК алармира за БГ гражданството (обзор) Институцията е обезпокоена от схемите за предоставяне на паспорти срещу инвестиции

Палестинец е убит след израелска въздушна атака в Газа

Комисията одобри Преспанския договор, утре влиза в гръцкия парламент

Би Би Си: Дейвид Бауи е най-великият артист на ХХ век За най-велик лидер на ХХ век е избран Нелсън Мандела

Африка спасява Пирин с подписи, събрани от „зелените“ Преброяване на „еколозите” поиска бизнесът

Майк Помпео: Очаквам напредък в ядрените преговори със Северна Корея

Американският заместник-държавен секретар Уес Мичъл подаде оставка

ВМРО предлага: Доброволни отряди срещу циганската престъпност Настояват за „Данък лукс” и преизчисляване на старите пенсии

Водолази търсят потънало 15-годишно момче във водите на микроязовир край Пловдив Детето отишло да се пързаля върху замръзналия водоем, който се пропукал и го погълнал

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 23 януари 2019

Пешеходец е загинал на място, пометен от кола на входа на Бургас

Проф. Кантарджиев: Недоказуема е точната бройка на починалите от грип

Нова година – нови изненади в Черно море Пентагонът праща кораб заради събитията около Керч, но искат много повече

Карикатура: Иван Кутузов - Кути

Русия и Турция не искат други играчи от Босфора на север

Около три милиарда евро струваше на Русия да се свърже с автомобилна и ж.п. връзка с Крим. Проект, за когото всички критици на Кремъл твърдяха, че този проект е невъзможен, провал, илюзия, но бе реализиран за рекордно време. Започнатият през 2016 г. мост над Керченския проток беше открит за автомобили през месец май и е дълъг 18,1 км. С това съоръжение Русия вече напълно контролира Азовско море. С откриването му съоръжението започна да създава проблеми за корабоплаването на Украйна и връзката й с пристанището й в гр. Мариупол (бивш гр. Жданов). Едно от най-големите търговски пристанища на страната, наричан още и „столица“ на тежката промишленост и черната металургия в Източна Украйна.

Металургичните заводи „Азовстал“ са сред от най-големите в света. Освен него „затворен“ остана и град Бердянск. Това е основната военно-морска база на украинския флот в Азовско море. Вече се налага за всяко придвижване на военни, търговски и риболовни кораби да бъде искано разрешение от руската страна и тя да осигурява водещ кораб и лоцман. Естествено беше това положение да доведе до конфликти.

Ескалацията настъпи когато Украйна изпрати два бронирани катера и морски влекач да усилят охраната в Азовско море. Русия реагира веднага и след преследване с кораби и авиация, катерите, заедно с морски буксир, бяха превзети, а екипажите на трите украински кораба – задържани. В момента ги очаква съдебен процес, като нарушители на държавна граница.

Инцидентът даде повод на украинския президент Порошенко да наложи военно положение за 30 дни в 10 от пограничните области с Източна Украйна, Азовско и Черно море. Заради напрежението случаят беше поставен на разглеждане в Съвета за сигурност на ООН, а украинският президент поиска повишено присъствие от НАТО в Черно море.

На фона на тези събития отново се заговори за евентуалните промени на съотношението на силите в Черно море. НАТО отговори с обща декларация в подкрепа на украинския президент и отправи призив към Русия за освобождаване на екипажите. От говорителката на организацията – Оана Лунджеску, беше заявено, че НАТО не предвижда увеличаване на групировката си в Черно море и счита възможностите на натовските черноморски държави Турция, Румъния и България за достатъчни. Беше подчертано, че във връзка с напрежението в региона съществено е усилено патрулирането в района на Черно море и от 80 за миналата година бройката на патрулите е нараснала до 120 за тази.

В същото време всички са наясно, че напрежението ще се повишава през идващата година, като приготовленията за това започнаха. На първо място веднага след инцидента САЩ отправиха искане към Турция за пропускане на ескадрен миноносец през Босфора. Това веднага разбуди подозренията за разполагането на американска военна флотилия в Черно море, чак до притеснения за навлизането на самолетоносачи. Всичко това на този етап е немислимо, заради режима на ограничения, които налага Конвенцията от Монтрьо върху проливната зона на Дарданелите и Босфора, както и разполагането на военноморски кораби от държави, които не са черноморски.

През 1936 г. за тази конвенция настоява Турция с цел да не се превръща това затворено, но важно стратегически море в неконтролируема арена за надпревара между флотилиите на великите сили. Конвенцията е изменяна няколко пъти и в сегашния си вариант дава право военните кораби на не-черноморски държави да присъстват не повече от 21 дни в Черно море, положение което недопуска постоянното дислоциране на чужда ескадра. Следващо ограничение вече определя и общия брой на корабите, не повече от 9 броя. Следва ограничение и по тонаж, водоизместимост до 15 хиляди, като общо цялата групировка не може да надхвърля 30 хиляди тона. Конвенцията разграничава съдовете и по вид и предназначение.

Конвенцията  не забранява изрично преминаването на самолетоносачи през Проливите, но ограничението за тонажа съгласно чл. 14 за нечерноморските страни осуетява присъствието на модерни самолетоносачи, без да се наруши Конвенцията. Всеки един от 12-те самолетоносача на САЩ е с водоизместимост над 90 хил. тона. Възможно присъствие на ВМС на САЩ са корабите от вида „Тикондерога“ с водоизместимост от 9,8 хил. тона, „Арли Бърк“- 9 хил. тона и спомагателни към тях. Две подводници тип „Вирджиния“ – всяка с водоизместимост от 8 хил. тона. Евентуалното навлизане на кораби от двата типа са както притеснителни за Русия така и възможност за двете страни за взаимно разузнаване и отработване на новите си бойни тактики.

Този тип бойни кораби са носители на управляемо ракетно оръжие (УРО) в компонента на универсалните пускови контейнери Мк-41. В тези контейнери от 122 до 96 бр. за двата вида могат да бъдат инсталирани както крилатите ракети „Томахоук“, така и ракетите SM-2 и SM-5 от системата „Аеджис“ (Aegis combat system), морският вариант на ПРО. Но по-притеснителното за Москва е възможността присъствието на този кораб на САЩ да даде увереност на украинската страна за нов опит за преминаване и то в навечерието на Новата година. Иначе присъствието на такава група от кораби не представлява сериозна опасност от рязко промяна на баланса на силите за дълго време в Черно море. Такова развитие е реалистично само при изменение на Конвенцията от Монтрьо.

Промените се правят на определен период от 20 години, като последната дата беше през 2016 г. Тогава Турция се намираше в период на най-сериозната си криза с Русия след свалянето на руския самолет над Сирия от турските ВВС, но дори тогава Турция не посмя да направи изменения, защото точно тази конвенция защитава страната от пълно обграждане по морските й брегове.

В момента Турция и Русия са в стратегическо партньорство по много въпроси, като общите енергийни проекти и военните операции в Сирия, което означава, че двете страни, които имат паритет по флот в Черно море и така те ще ограничават присъствието на трети мощен играч, способен да наруши статута на това за тях „вътрешно езеро“ във военно и енергийно отношение.

За Новата година Турция е приготвила изграждането на нова военноморска база в Черно море. Новият военен обект ще се намира в град Сюрмене, на 40 км от град Трабзон, на 150 км. от Грузия и на 300 км. от Русия. Очаква се във военната база да служат 400 военни, както и да работят 200 цивилни. Някой специалисти предполагат, че това е предизвикано от инцидента в Керченския проток, но за такъв проект и за прилежащите към него разрешителни се заговори още преди година и половина.

Това ще бъде третата военноморска база на Турция на черноморския бряг и девета в състава на ВМС. Към момента такива са на Средиземно море в гр. Мерсин и Искендерун, Акзас и Фоча в Егейско море, Чанаккале на Дарданелите, Босфора в Истанбул и Ерегли и Бертине в Черно море. Турската преса извежда и друга причина за новата база, като необходимостта от защита на проекта „Турски поток“. Спорна откъм аргументи теза от кого, защо и как?! Третата теза, е че флотът на Турция се нуждаел от база за разсредоточаване и стратегически маньовър.

Когато става въпрос за „Турски поток“, съвсем възможно е Новата година да ни донесе нов подарък от Вашингтон, като този проект бъде включен под санкции наред със „Северен поток 2“, като противоречащ на интересите на САЩ в региона.

Франсис Фенън, помощник държавен секретар по въпросите на енергоресурсите заяви, че „Турски поток“ е политически инструмент. А първият заместник-държавен секретар на САЩ Джон Съливан на брифинг в Министерския съвет, след срещата си с вицепремиера и министър на външните работи Екатерина Захариева, отново повдигна въпроса за продължението на „Турски поток“ през страната ни, като увери , че това е суверенно наше право. Това е така наистина, но въпреки, че е спорно правото на Конгреса на САЩ да налагат санкции над чужди държави, заради техни бизнес проекти, този факт си остава. Вижда се как се разви казусът срещу Иран, където ЕС се противопостави на санкциите от САЩ, но европейските фирми не. Така както и с китайската финансова директорка и дъщеря на собственика на „Хуауей“, задържана в Канада по искане на САЩ. Новата година в Черно море ще носи нови изненади.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (4)

  1. Интересен анализ. Казват, че имало древно китайско проклятие за интересните времена… да видим!

  2. Много добър анализатор. Компетентен и безпристрастен. Редовно следя анализите му. Дано този път се окаже лош пророк!

  3. Черното море,
    Слънцето пече,
    „лесно“ влеэнал,
    ТРУДНО иэлеэнал…
    На Черното море,
    сладко сийбе

  4. Както винаги, перфектен анализ на автора Димитър Гърдев, от който става ясна ролята на детайлите и отделните части на пъзела. Поднесени по този начин, много факти стават разбираеми.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.