Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: 400 човека ще протестират в Страсбург срещу пакета „Мобилност“

Руски самолети с военни са кацнали във Венецуела

Кучета, предвождани от козел, нападат хора в столичен парк

Юлиан Ангелов, ВМРО: Искаме да запазим формулата „ОП“ и да се явим заедно на изборите, за да покажем единство

Лекар от Казанлък обяви гладна стачка

Митрополит Антоний: Църквата не толерира изписването на свещени текстове по сградите

Вучич: Сърбия никога няма да се присъедини към НАТО

Пхенян върна своите представители в междукорейската Служба за връзка

Гуайдо призова венецуелците да се подготвят за завземането на властта

Джасинда Ардърн разпореди пълно разследване на атаката в Крайстчърч

Днес е Благовещение

“Лъвове“, бийте заради Ивайло

Шестима израелци са пострадали след след ракетен обстрел от Ивицата Газа

Днес става ясно дали пакетът „Мобилност“ ще влезе в дневния ред на Европарламента

Докладът на Робърт Мълър оневини Тръмп за договорки с Русия

Нов живот за отбранителната индустрия Пред световните компании стои изискването за минимум 20 процента коопериране с българските фирми при участие в превъоръжаването на пехотата.

Договор по проекта за превъоръжаване на Сухопътните войски може да има не по-рано от началото на следващата година. Това ще наложи препланиране на заложените за тази година средства. Забавянето се дължи на възлагането на външна експертиза на високо ниво да анализира и оцени кандидатите. Защото, освен военните способности, важни критерии се явяват индустриалното сътрудничество и лицензионният трансфер.

Отказ няма. Нито МО, нито някой в Сухопътни войски има намерение да връща гласуваните 1, 220 млрд. лв. за нови бойни машини на пехотата, бе категоричен заместник-министърът на отбраната Анатолий Величков пред бизнеса в отбранителния сектор. Интерес представлява новоразписаната процедура, която ще бъде изградена на базата на два етапа. Първият – подаване и класиране на оферти, вторият – избраните продължават в състезателен преговорен процес с Междуведомствената работна група, председателствана от министерствата на отбраната и икономиката. В първия и особено във втория етап важна роля има темата за индустриалното сътрудничество. Тя заемала и най-голям дял в изискванията, които предявява външната експертиза, поискана от МО.

Участниците в тази своеобразна надпревара е добре да знаят, че трябва да играят с минимум 20 процента коопериране с български компании. Колкото повече процента отгоре, толкова по-висока оценка. Тези, които имат намерение да доставят директно на армията машини отвън, са без шанс. Такива, обаче след проведените срещи в МО не останали. Нещо повече, имало запитвания с коя българска компания може да се свържат, за да си подобрят офертата.

За първи път от 28 години е поставено изискването за предоставяне на лицензионни права на МО. Които компании го покрият, ще бъдат по-нагоре в класирането. Става дума, включително, в посока бойната платформа да бъде модернизирана, надграждана, доразвивана и интегрирана. И още нещо много важно – да бъде предвиждана и за експортни цели. Това вече е много сериозна амбиция, която гледа доста в годините напред.

Защо МО иска лицензии? Причината е, че превъоръжаването ще приключи за определено време, но жизненият цикъл на машините ще продължи 35 години. Целта е министерството да има права за поддържане на техниката. Казано по друг начин „Българската отбранителна индустрия да има за 35 години напред опция за работа с МО по поддръжката“. До момента това не се е случвало. Винаги е било обратното. Придобива се някакъв продукт, след което идва необходимост от сключване на договор за поддръжка. Т.е. единственият доставчик си определя цените съобразно неговия интерес. Плаща обаче българският народ. Има още нещо интересно в изискванията. То е за развитието на нови продукти. Залага се основата не само за участие при изграждането на машината и при поддръжката, но и за разработване на нови отбранителни продукти.

Освен на отбранителната промишленост, МО иска да вдъхне нов живот и на старата бойна техника. В момента се обсъждат програми, които ще бъдат реализирани под формата на договори за контролно-възстановителни работи. И не само за това. Като политическа воля на министъра на отбраната, прогнозира неговият заместник, до края на годината ще бъдат заявени конкретните намерения за модернизация на съществуващото въоръжение, колкото и еретично да звучи това. Например? Бойните машини на пехотата (БМП-21) да придобият нови способности, включително да допълнят бъдещата бригада от колесни машини с верижна техника, която да не отстъпва на ноовопридобитите натовски образци. Реализиране на проекти за модернизация на системите за реактивен залпов огън. Като 122-милиметровата залпова ракетна установка БМ-21 „Град“, която има обсег 40 км. Необходимите за Сухопътни войски самолети Су-25 не само ще бъдат възстановени, но намеренията са да се отиде към замени на остарели възли и агрегати.

Засега от МО дават гаранции, че намеренията ще бъдат реализирани. Те са основани на премахването на условията за монопол при осигуряване на логистичната поддръжка на изделията. Ликвидиране на средата за развитие на посредничеството между доставчици на отбранителни продукти и министерството. Отстояване докрай на тезата, че посредничеството между Министерството на отбраната и основни доставчици не е най-добрата търговска практика. Създаването на условия българската отбранителна индустрия, българските производители да бъдат активни участници и да съумеят да се включат в проектите, които бяха одобрени от Народното събрание за модернизиране на Въоръжените сили.

На този етап имаме изразена политическа воля. Остава да видим до колко ще успее кооперирането на армията с отбранителната ни индустрия. Не е тайна, че тази връзка отдавна е прекъсната.

 

Препланират неусвоените пари

Почти е ясно, че два от трите проекта за модернизация на армията няма да се случат като договори до края на годината. Това налага препланиране на предвидените около 200 млн. лв., за да не бъдат загубени. За корабите МО вече е изпратило такова писмо до Министерството на финансите. За бойните машини все още не е. Оказва се, че е малък 90-дневният срок, който е даден за отговор на оферти. За самолетите се чака 1 октомври , за да станат ясни участниците в надпреварата да ни продадат изтребители. Не се изключва вариантът и там да има искане за препланиране на заложени за тази година средства.

Още по темата

  1. Армията ни – евтина, но ефикасна? И оперативно съвместима, иска премиерът Бойко Борисов

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  2. Правим бартер за новите изтребители? Пускаме американците да тренират на базите ни, но срещу по-ниски цени на самолетите и бойните машини

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  3. За сиянието на големите модернизационни проекти в армията Трябва сериозно да се помисли за дебелата сянка, която пада върху повечето проблеми във войската

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  4. Самолетоносачите – за сдържане или експанзия Един струва колкото наши 24 военни бюджета

  5. Доклад войска не храни Властта е длъжна да опровергае тази приказка, включително и в буквалния смисъл

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  6. Освен изтребители и кораби, държавата купува и 200 бронирани машини за армията

  7. Оптимизъм в отбраната?! Президентът го вля, премиерът го разсрочи

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  8. Нови приоритети: Бойната машина изпреварва изтребителя Не е новина, че на Бойко Борисов не му се дават повече пари за армията

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  9. Министерство на безотчетната отбрана

  10. 3 млрд. лв. търси кабинетът за изтребители и кораби (обзор)

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.