Дневен хороскоп на Алена за петък, 06.12.2019

На 6 декември 2019 да почерпят

Скорсезе и Копола: Студио „Марвел“ не прави кино! Всичко е само един комерс, твърдят легендарните режисьори

Парламентът прие бюджета за 2020 г.

„Стачката на стачките” парализира Франция Милиони на бунт срещу пенсионните реформи на Макрон

#MeToo трейлър на новия политически коректен филм за Бонд “Силната чернокожа жена” Лашана Линч съперничи на 007

Пирати отвлякоха гръцки танкер край Нигерия

3028 лв. заплата в софтуерните компании Над 30 хил. са заетите в бранша

Протеини пазят сърцето и кожата в студа Балансираме белтъчния прием с фибри

Словашкият парламент отхвърли спорен законопроект за абортите

50% излишно висше образование

Чаатай Улусой надебеля

Кардайъ: Лъсна съглашателството между ГЕРБ и БСП

ГДБОП разби банда „ливанска пералня” (обзор) Босът Ахмад Шараф и пет от мулетата му са обвинени за пране пари

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 6 декември 2019

Павлин и екипажът му постигнаха нов рекорд на ветрила

С яхтата Espresso Martini пресякоха най-бързо Черно море

Елена Банкова е първата жена, участвала в такова състезание

Докато страната се тресеше от изборни партийни страсти и скандали български екипаж укротяваше не малко стихии, но истински и по мъжки в Черно море. Ветроходна яхта Espresso Martini постави след 31 години нов рекорд в пресичането му и проплава за първи път разстоянието от 513 мили в едната посока за по-малко от три денонощия. Или точно -за 2 денонощия, 19 часа, 37 минути и 8 секунди само на ветрила със средна скорост 7.59 възла.

Изпълних една мечта, каза за „Труд“ шкиперът и собственик на ветроходната яхта Павлин Надворни. Едва на 22 години и още курсант във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ той е бил в екипажа на легендарната лодка Bulcon Star, превърната в музеен експонат, която през 1988 поставя рекорда за най-бързо пресичане на Черно море по същия маршрут Варна-Сочи. Но сега идеята е още по-мащабна. С ветроходна академия „Кор Кароли“ и нейния председател Антоанета Георгиева, внучка на най-славния български мореплавател кап. Георги Георгиев, искат да възродят не само преходната награда PONTVS EVXINVS от преди три десетилетия за най-добрите ветроходци за духа и смелостта им, но и да предизвикат интереса на нови покорители на Черно море от цял свят. Хубаво е те да преоткрият този екзотичен воден път за спортни и круизни ветроходни плавания. Има верига от регати в Европа и в световен мащаб, в които приблизителното разстояние е 600 мили, близко до тези 513, защо да не дойдат в Черно море, казва Надворни.

Изключителният успех на Espresso Martini се дължи на целия 6-членен екипаж от инструктори и курсанти на академия „Кор Кароли“, бърза да каже Павлин. На борда са били освен него- Наско Стефанов, Елена Банкова, Йордан Николаев, Никола Николов и Георги Боев. Елена е първата жена, която пресича Черно море със състезателна лодка. През цялото време даваше вахта в студа наред с мъжете, опъваше платна и въжета, подчертава шкиперът на 45-футовата яхта. Стартът на плаването, което е част от честването на 140-годишнината от установяването на дипломатическите българо-руски отношения, беше даден на 26 октомври от Морска гара във Варна. По време на първия преход поради слабия вятър, дори безветрие и нулева скорост, екипажът включи двигател и съгласно регламента преустановихме опита си за рекорд в източна посока, разказа Павлин. На пристанището в Сочи ги очакват, дават интервю, а със съдействието на Руското генерално консулство ги посрещат официално в местната община. Градът е станал неузнаваем след домакинството на Олимпийските игри и вложените инвестиции за милиони. Въпреки настояването на домакините да останат, а и щурмовото предупреждение за лошо време, Espresso Martini поема обратно на 31 октомври- четвъртък, в Деня на Черно море. Никога не тръгвам в петък, 13-о число не ме бърка, но в петък не тръгвам, признава варненският шкипер. По време на плаването към Варна ветровете са достигали до 40 възла, при умерен постоянен вятър (15-20 възла) през останалото време.
Лодката тежи по-малко от 7000 кг, като 3700 кг от тях са в чугунено-оловен кил за устойчивост. Лека композитна постройка е и силата u е точно за дълги морски преходи. Но се изисква екипаж, който знае какво прави, защото много е динамична, натоварването u по въжета и ветрила е много голямо и може и да бъде и опасна при по-силен вятър. Когато при регати стиковахме екипажа, имаше един-два инцидента с изтръгнати нокти, обяснява Павлин. Слава Богу при прехода към Варна не е имало драми, въпреки че вълната южно от Керч е стигнала 4 метра, водата е заливала лодката, хората мокри до кости, давали двама по 3 вахти с непрекъснато дежурство. Вълна откъснала едно платно и четирима едва са успели да го издърпат. „Важното, че не е човек, защото, ако падне зад борда в нощно време, едва 5% е шансът му да бъде намерен. Аз не обичам инциденти, изключително дисциплинирано трябва да се отнасяме към тези простички правила, които спасяват живот, всичко останало е авантюра и никой не е застрахован, казва Павлин. Той припомня, че един от най-добрите моряци и ветроходци на всички времена Ерик Табарлик се удави по време на нищо и никаква регата след куп екстремни плавания, в това число самотни околосветски състезания. Единствено морска болест хванала човек от екипажа- тя се лекува само на легло със сън, а не с медикаменти, предупреждава яхтсменът.

На 3 ноември девет ветроходни яхти в морето и много народ на кея посрещнаха във Варна на финала в 12.34 ч Espresso Martini. Оттук нататък дано не минат 30 години, за да се подобри нашият рекорд, си пожела шкиперът й.

Павлин е на 52 години, от които 45 на яхта. За него морето е професия, хоби, призвание и самият живот. 13 години е работил в яхтената индустрия на Запад, пресичал е Тихия океан и поне дузина пъти Атлантика. Сега у нас фирмата му се занимава с чартъри и чрез мобилни екипи с ремонт на супер лодки в Гърция, Хърватска, Черна гора, Италия, а в академия „Кор Кароли“ обучава ветроходци.

Яхтата Espresso Martini с името на прекрасен екзотичен коктейл, което запазил, е била повредена от урагана Ема през 2017 г. Тя е модел на най-добрия дизайнер Брус Фарр. Купува я от собственика u като физическо лице и с двама приятели- Наско Стефанов и Светлозар Тенев, я докарали до Варна през големи премеждия през Биская и Гибралтар, после между Африка и Сицилия, където попаднали на обявената уж малка средиземноморска депресия, а тя в Италия разрушила цяло пристанище и изхвърлила 300 яхти на брега. Във Варна стегнали лодката със сериозен ремонт, готова за нови предизвикателства и рекорди, както и с отличен екипаж, способен да ги постига.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.