Корнелия Нинова: Имаше див пазарлък по стаите за Изборния кодекс

Цветан Цветанов за преференциите: В политиката не можеш да правиш законодателство на инат

Венецуела затвори границата с Бразилия Мадуро и Гуайдо се надпреварват с концерти

България и Македония вече са с единна нивелачна мрежа

Хиляди цивилни още в капана на халифата (ИНФОГРАФИКА) Офанзивата срещу последния анклав в Сирия е към края си

Бразилски самолет докара 23 тона хуманитарна помощ на границата с Венецуела

Предупредителен код за валежи и силен вятър в цялата страна утре

Евродепутати лобират за крупен измамник в Молдова “Бизнесменът” е участник в “обира на века”

Министър Кралев откри Световната купа по ски в Банско

Президентът на Таджикистан забрани да го възхваляват Рахмон притеснен от прекаленото му популяризиране

ЕС очаква Тереза Мей да поиска тримесечно отлагане на Брекзит

Русия забранява отглеждането на мечки, паяци и скорпиони за домашни любимци

400 американски военни идват на учение на полигона „Ново село“

Масови протести на магистрати в Румъния

Труд Уикенд – един вестник за два дни

Проблеми в семейството, социалните мрежи и традиционните медии отключват агресията при децата

Родителите и институциите могат да ограничат насилието в ранна възраст

Все по-често научаваме за жестоки побои между ученици – в новините те вече се описват като „поредния случай“. По данни на Министерството на образованието и науката само през учебната 2015-2016 г. регистрираните случаи на насилие в училищата са били над 9000.

Каква е причината за тази агресия? Защо вербалното и физическото насилие превземат класните стаи? Психолозите нямат еднозначно обяснение.

Понякога агресията се явява продължение на порочна семейна практика. Редица изследвания сочат, че младежите, които са били бити и малтретирани в детството си, има по-голяма вероятност също да се превърнат в насилници. Агресията може да се породи и от усещането за анонимност в съвременното общество и в социалните мрежи. От оставането на заден план на ценности като солидарност, емпатия, готовност за оказване на помощ и подкрепа.

Социалните мрежи вече са съществен фактор за насилието сред младите. Информацията от традиционните медии също насажда впечатлението, че голяма част от конфликтите се решават чрез насилие. Израстването в медийна среда, наситена с агресия, засилва вероятността младежите да изберат този метод в опита си да се справят с проблемите.

Другите фактори за формирането на един насилник са незадоволените потребности от обич, сигурност и грижа в семейната среда, липса на социален опит, търсене на внимание от околните, лични страхове.

Родителите са първата „институция“, която трябва да се справя с проявите на насилие при децата. Между първата и третата година е нормално малките да преминат през периоди на агресия, но това не е израз на безсърдечност, те просто не си дават сметка, че и другите имат чувства. Ролята на родителите в тези моменти е да запазват спокойствие и да обясняват защо такова поведение не е правилно.

Родителите обаче не са специалисти и с напредването на възрастта агресивното поведение на децата може да се задълбочи. Тогава е ред на институциите да се намесят. От учителите например се очаква да подхождат педагогически правилно и да обръщат внимание на проблемните си възпитаници. В противен случай агресията може само да ескалира.

Децата и младежите се нуждаят от авторитет, който да им помогне да различават доброто от злото. Да формулират емоциите си с думи, да знаят и изразяват по подходящ начин какво чувстват. За да не стигат до най-първосигналния отговор – насилието.

Проект „Подобрени услуги за психично здраве“ на НЦОЗА по програма БГ07 „Инициативи за обществено здраве” с подкрепата на Норвежки финансов механизъм (НФМ) 2009-2014 г. и Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство  (ФМ НА ЕИП) 2009/2014 към Договор № РД-13-242 за БФП № BG 07-PDPC 03/25.11.2014 г. и Допълнително споразумение № РД-13-29/03.02.2016 г.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.