Фалшиви новини саботират магистрала „Струма”

Поредният шантаж срещу българските строители може да коства загуби от 1.5 млрд. лева

Историята за нерегламентирано строителство по маршрута на новия участък на лот 3.2 от автомагистрала „Струма” е лансирана на европейско ниво още в края на ноември 2018 година. Тогава никой не й е обърнал внимание, защото било очевидно, че става въпрос за фалшива новина и откровена манипулация и опит за шантаж над българския строителен бизнес, показа разследване на „Труд”.

Сателитните снимки на „новите” пътища по трасето в бъдещата част на аутобана в района на Кресна бяха излъчени от телевизия БиТиВи като „разследване”, което показвало как изборът на изпълнител за изграждането на лот 3.2 в посока София е предрешен. Причината – някой вече извършвал сондажи и строителство, тоест още преди обществената поръчка там вече се работело.

Източници на „Труд” разкриха, че сателитните снимки, дадени на БиТиВи от неправителствената организация „Антикорупционен фонд”, са показвани преди 3 месеца по време на заседанието на Постоянния комитет към Бернската конвенция. Страната ни се присъединява през 1991 година към Конвенцията, която гарантира спазването на екологичното законодателство в Европа. Повече от 10 години „зелените” неправителствени организации се опитват да спрат строежа на АМ „Струма” именно през Комитета, с чийто решения се съобразява Европейската комисия. Именно при разглеждането на казуса с аутобана през ноември представителите на „еколозите” показали снимките, които са правени през лятото на 2018. Фотосите са отхвърлени като доказателство за някаква незаконна дейност, заради която страната ни може да бъде наказана от европейските институции.

Няколко месеца по-късно снимките се появяват и стават основа за „разследването” на БиТиВи, като за източник е посочена НПО-то „Антикорупционен фонд”. Пред камерата на телевизията е Николай Стайков, който е известен като основен участник в „Протестна мрежа” и шеф на вече несъществуващ сайт, бълвал лъжи срещу кабинета „Орешарски”. Сега Стайков е представен като член на „Антикорупционния фонд”, който е създаден и финансиран от фондация „Америка за България”.

Информацията е подадена на БиТиВи точно навечерието на отварянето на офертите за изпълнението на източния участък на АМ „Струма”. Според източниците на „Труд”, телевизията най-вероятно е подведена, за да обслужи интересите на неправителствените организации за забавяне на магистралата. Именно под техен натиск първоначално лот 3.2 трябваше да представлява 16-километров тунел, на стойност над 1 милиард лева. След многогодишни спорове държавата взе предвид аргументите на българския строителен бранш – че такова съоръжение ще е опасно, защото ще минава през земетръсна зона – Кресненския пролом, а в близост има и бивши уранови мини.

Заради натиска за тунела изграждането на АМ „Струма” се забави и България е на път да изпусне сроковете. Ако това стане, страната ни трябва да връща на Брюксел финансирането за целия аутобан на стойност 1.5 милиарда лева.

 

Няма незаконни дейности

Разследването на БиТиВи бе излъчено в понеделник и продължено във вторник с внушението, че някоя от големите български строителни фирми знае, че ще спечели обществена поръчка.

Сред споменатите дружества бе и „Главболгарстрой“, откъдето в понеделник излязоха с позиция, че нямат общо със случая.

В отвореното си писмо от фирмата обясниха, че отговор може да даде авторът на идейния проект за бъдещия участък от лот 3.2 на АМ „Струма“ - „Пътпроект-2000“. Оказа се, че истината е именно там. Пред „Труд“ управителят на дружеството Любен Симеонов обясни, че става въпрос за допълнителни сондажи, извършени по негово искане и няма нарушения на закона.

 

Грант от 900 хил лв. зад сигнала до БиТиВи

Неправителстевната организация „Антикорупционен фонд” е създадена през есента на 2016 година. Мастилото по съдебната регистрация на НПО-то още не е изсъхнало, когато доскорошният протестър Николай Стайков и сподвижниците му получават грант от „Америка за България” на стойност от 902 хиляди лева.

Преди да дадат сателитните снимки на представителите на „зелените”, за да ги пробутат на Бернската конвенция, от Фонда се занимават основно с „екологични” казуси по Черноморието.

На сайта на неправителствената организацията първото, което прави впечатление е, че се работи на базата на анонимни сигнали.

 

Любен Симеонов, управител на „Пътпроект – 2000”, пред „Труд”: Някой иска „Струма” да не бъде завършена

„Труд” потърси за коментар управителя на „Пътпроект – 2000” инж. Любен Симеонов. Той обясни, че сондажите са направени по негова инициатива, тъй като фирмата му е автор на идейния проект за участъка. Стойността на допълнителната работа е 100 000 лева и е за сметка на дружеството.

„Причината е, че при изготвяне на идейния проект за строителството на тази отсечка правихме сондажи през зимата на 2017 г, които искахме да повторим и в по-топло време, за да закараме сондите на място и да сме сигурни в изводите за геоложкото състояние на терена. Той е изключително сложен, проектът стратегически и скъп и аз не бих си заложил на карта 50-те години в професията и трудовия си стаж като проектант, за да прибера пари за нещо, който не съм направил добре”, аргументира се специалистът.

Той добави, че допълнителната работа е извършена, след като съдът окончателно е отхвърлил жалбата на „зелените”.

„Нямам идея каква е целта на тези нападки срещу проекта. Понякога си казвам – като че ли има хора, които са загрижени АМ „Струма” да не бъде завършена - да провалят проекта, да се върнат парите, които сме усвоили от Европа за останалите лотове и не мога да си отговоря на въпроса защо правят това. Питам се какво значи Антикорупционен фонд? Кой го финансира? За това ли им дават заплата - да слухтят, да пречат и да говорят срещу такива важни проекти”, коментира още инж. Симеонов.

 

Тома Белев дава нареждания в социалните мрежи - „Зелените” пак ще бавят аутобана

Тома Белев дава съвети във фейсбук как да се подаде нова жалба до съда, за да се забави строежа на лот 3.2 от АМ „Струма”.

Доказателството, че „зелените” са замесени във фалшивата новина за АМ „Струма”, се появи в социалните мрежи. „Екологът” Тома Белев започна да дава съвети как може да бъде пусната нова съдебна жалба срещу лот 3.2. Миналата година българският съд се произнесе окончателно по делото, заведено от „зелените”, според които изобщо не трябва да има път в района на Кресненското дефиле, а тунел.

Магистратите бяха категорични, че сегашният източен вариант на участъка не нарушава екологичното законодателство. Така АМ „Струма” при Кресна ще бъде с две платна – едното ще е по сегашния път, който ще се ремонтира и разшири, а другото ще води в посока София, минавайки през Кресненското плато.

Делата на „еколозите” са сред основните причини аутобанът още да не е готов. Според Белев има основание за жалба, защото имало нови обстоятелства – извършените сондажи не влизали в обхвата на екологичната оценка на проекта за лот 3.2 и съдът можело да приеме този аргумент. Пред „Труд” специалисти по право коментираха, че няма шанс подобна жалба да бъде приета сериозно от никое съдилище у нас.

 

Подписан е договорът за тунел „Железница“

Агенция „Пътна инфраструктура” и избраният изпълнител ДЗЗД „АМ Струма тунел 2018” подписаха договора за изграждане на тунела „Железница”. Съоръжението от АМ „Струма” с дължина от близо 2 км, ще бъде най-дългият пътен тунел у нас. В сдружението, с което вчера бе подписан контрактът, участват компаниите „Джи Пи Груп” АД, „Глобал Кънстръкшън” ООД и „Виа План” ЕООД. Договорът е на стойност 185,3 млн. лв. без ДДС, а финансирането е от Европа.

От „Джи Пи Груп” АД бяха обявили предварително, че ще се оттеглят от поръчката „заради обществения интерес и манипулативната обстановка, която се опитваше да отъждестви граденото десетки години име на компанията в строителния бранш с престъпни квалификации”. За да не бъде провален търгът за изграждане на магистрала „Струма” от управата на дружеството съобщиха, че са решили да се съобразят със законодателството и да сключат договора. Причината - ако обществената поръчка се провали сега, държавата няма да успее да организира нов конкурс и да изгради отсечката в срок, така че да не бъде загубено еврофинансирането за цялата магистрала.

Коментари

Задължително поле