От 50 лв. до 500 лв. е глобата за нарушение на Закона за чистотата на атмосферния въздух
Няма отлагане или гратисен период за санкциите
От 50 лв. до 500 лв. е глобата за шофьор на автомобил с екостикер от първа екокатегория, който навлезе в идеалния център на София. От 1 декември - идният петък, за първи път в столицата се въвежда Ниско емисионна зона (НЕЗ).
В нея до 24 февруари 2024 г. ще бъде забранено движението на леки и лекотоварни коли с двутактови двигатели от рода на “Трабант”, бензинови и дизелови автомобили, произведени преди въвеждането на екостандартите Евро 1, както и за такива с по-високи екостандарти, но в напреднала възраст (виж схема 1).
В наредбата на Столична община се посочват и границите на Големия ринг, който ще се задейства през декември след 2 години. Групата представители на БСП в предишния Столичен общински съвет атакува наредбата пред тогавашния областен управител, като един от мотивите бе, че от Големия ринг са изпаднали замърсени райони като Красна поляна, Хиподрума и др. Наредбата обаче влезе в сила и до момента на задействаните на зоните, те могат да се променят от новия СОС.
Въвеждането на ограниченията бе прието с наредба на Столичния общински съвет през декември 2022 г. в изпълнение на решение на Софийски градски съд. Съдът постанови да бъдат предприети мерки за въвеждане на НЕЗ като част от план за подобряване качеството на въздуха. Те се отнасят само за трите зимни месеци - декември, януари и февруари. Забраните не засягат автомобили на граждани с адресна регистрация в Малкия ринг и за хората със специални потребности и увреждания, които трябва да подадат заявления в Центъра за градска мобилност. Примерни образци от тези заявления могат да се вземат от сайта на Столична община.
На границите на зоната тази седмица ще бъдат монтирани знаци, които ясно показват нейния обхват, обещаха от общината. Те обаче не посочиха дали ще има някакъв гратисен период, докато шофьорите на стари коли свикнат да минават по заобиколни маршрути. Ако не го правят, те рискуват да получат акт по Закона за чистотата на атмосферния въздух и да получат глоба. За нарушение на общинската наредба на юридически лица може да бъде наложена имуществени санкция от 200 до 1000 лева.
5-те екокатегории за леки и лекотоварни автомобили бяха въведени в средата на юли 2021 г. и се виждат на екостикерите с чип, които колите получават веднъж годишно при минаване на Годишен технически преглед.
Полицаи от СДВР и КАТ няма да участват в контрола. Засега
Нарушение има, когато МПС-то е с работещ двигател
Камерите на КАТ се прочуха с електронен фиш по снимка на “Фолксваген Голф”, заснет да се движи с превишена скорост, докато го кара репатриращ автомобил. Дали ще се случи същото със снимки от общинските камери?
Полицаи от Районните управления, на чиято територия попадат части от Малкия и Големия ринг, нито техни колеги от КАТ ще имат задължения да спират автомобили и глобяват техните водачи, нарушаващи общинската наредба, научи “Труд news”.
На обсъждания преди няколко месеца се е стигнало до съгласие сили на МВР да бъдат викани на помощ само при необходимост (има и подобен текст в наредбата). Тогава е било решено основно глобите да се налагат по снимки от камерите, а по улиците - от служители на Общинска полиция, на Инспектора и на Центъра за градска мобилност. Дали обаче това решение остава в сила и при новия кмет Васил Терзиев и екипа му, остава загадка.
В Наредбата пише само, че кметът със заповед упълномощава лицата, които имат право да глобяват. Но няма и дума как ще се действа. Да речем, че по направена снимка на автомобил от първа екокатегория в Малкия ринг, после трябва бъде открит, извикан и санкциониран неговият собственик, или посочено от него лице - ползвател на автомобила. Не се знае също дали автомобилите, които се движат по граничните улици като “Опълченска”, бул. “Сливница” и т. н. са в нарушение. Освен информационни табели на входовете към Малкия ринг (те още не са монтирани), ще има ли и патрули на Общинска полиция, които в реално време да спират шофьорите да не влизат в зоната, или ако вече са влезли - да ги глобяват.
Важен въпрос: Глобата “за ден” ще се налага или за всяко нарушение по отделно? Тоест - ако един жител на град Елин Пелин с “Жигули 1300”, произведено през 1978 г. и мине 2 пъти по булевард “Христо Ботев” и обратно, но не е спрян от общинари, той 50 лева или дължи или 100 лева. Ако направи същото в понеделник, сряда и петък, той ще получи ли глоба 300 лева, или само 150 лв.? Ако снимката се забави и човекът хабер си няма, че е системен нарушител, той може цял месец да обикаля из центъра и накрая да плати глоба 5 пъти колкото е стойността на неговото “Жигули”.
Нощем камерите ще снимат ли, патрули ще има ли? - на това също не се отговаря в наредбата. В нея обаче пише, че шофьорът е нарушител, когато МПС-то е с работещ двигател. Тоест - ако е паркирано любимите на всички софиянци “паяци” няма да могат да го репатрират. Не трябва да глобяват собственика, ако автомобилът се вози на платформа, или ако си стои в гараж.
Антенки излъчват сигнали вече 2 години и половина
Шофьорите свикнаха с по-скъп преглед
Лепят екостикери за 6,80 лв. без ДДС и на трамваи, без да е ясно кои изгорели газове измерват.
Холограмният екостикерът, на който има 5 екокатегории и се лепи на предното стъкло при преминаване на Годишен технически преглед (ГТП), беше въведен в средата на 2021 г. Тогава той струваше 6,80 лв. без ДДС, първият му тираж беше 1,5 млн. екземпляра, а изпълнителят - най-добрият изпълнител на почти всички обществени поръчки - печатницата “Демакс” на фамилията на депутата от БСП Петър Кънев.
Екостикерът и 5-те екокатегории се отнасят до леките и лекотоварни автомобили до 3,5 тона - микробуси, камиончета, пикапи... Но понеже той замени изобщо знакът за преминаване на ГТП, започнаха да лепят екостикера на мотори, ремаркета, каравани, че даже и на трамваи.
В екостикера има чип с миниатюрна антенка, която цяла година трябва излъчва сигнал, съдържащ “лични” данни от регистрацията на МПС-то. Проблемът е обаче, че трябва да има и устройство, което да приема този сигнал. Идеята екостикерът да бъде на предното стъкло горе до тавана е точно, за да може този четец да е на стълб или мост и да приеме сигнала, когато под него мине автомобилът. Такива четци Столична голяма община не е купила и монтирала, или поне така отговаря. Градските легенди обаче споменават, че самите производители от “Демакс” може да доставят ръчни четци - нещо като машинките за четене на бар кодове, с които да въоръжат инспектори от общината, но източници на “Труд news” не потвърдиха.
5-те екогрупи, на които се делят колите, са чисто българска измислица и не съвпадат с евростандартите Евро1, Евро 5 и т. н., въведени от световните производители на автомобили.
Техниците от пункта за ГТП определят екокатегорията индивидуално за всеки автомобил, като освен неговата възраст и Евро стандарта, който покрива, вземат предвид и стойностите от уредите за изгорели газове. Най-много от този метод се оплакват таксиметровите шофьори и всичките им колеги, които карат на газ, защото смятат, че колата им заслужава по-висока категория. Но после спряха да се оплакват, защото разбраха, че цялата работа с екостикера е шменти-капели - просто прегледите трябва да станат малко по-скъпи, като вече е с всяко нововъведение.
Общината не е похарчила и лев за четци
Адвокат Петър Славов е член на Висшия адвокатски съвет, бил е депутат от 43-то Народно събрание.
Наредбата на Столична община стъпва основно на Наредба Н 32 за годишните технически прегледи на МПС, която атакувах във Върховния административен съд (ВАС). По жалбата ВАС е образувал дело и е насрочил заседание за януари идната година.
Съвсем скоро там ще има развитие и ще се произнесе съдът дали съм прав в жалбата си, че не може с някакви стикери и с някакви измислени замервания да се прави тази 5-степенна категоризация. Смятам, че е редно да се ползват данните за екокатегорията от производителя, които са записани в големия регистрационен талон на всяко МПС. Нека имаме предвид, че Законът за чистотата на атмосферния въздух и Законът за движение по пътищата въобще не предвиждат такъв стикер, който да се лепи по стъклата на колите, затова напълно е възможно той да бъде обявен от ВАС за незаконосъобразен и да бъде отменен. Тогава вече Наредбата на Столична община няма да има на какво да се позове, за да приеме тази 5-степенна категория за допускане или не в съответната зона.
Вторият важен момент е, че миналия месец по Закона за достъп до обществена информация аз попитах Столична община какви действия са предприели за въвеждане на екостикера и какви средства са инвестирали за четци на чипа в екостикерите. Получих отговор от ресорния заместник-кмет по транспорта, че нито лев не са похарчили за четци на екостикерите и практически излиза, че не са направили никаква подготовка за тяхното автоматизирано четене. Което означава, че те ще трябва с подръчни средства, с примитивни способи и с физически контрол да ти спрат колата и да се взират на коя точно от 5-те категории е продупчен екостикера на стъклото и след това да не те допуснат да влизаш в малкия ринг, или да те санкционират, ако вече си влязъл.
Моята прогноза е, че ако не се отложи влизането в сила на наредбата, ще се стигне до много спорове с гражданите, включително и до съд, тъй като си представете, че от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) започнат да слагат скоби или да репатрират автомобили от ниските категории, а такава дейност на ЦГМ никъде не е регламентирана, защото в закона много добре е записано кога може да бъде премествано принудително едно МПС. Тогава общината ще започне да губи дела, да плаща разноски по делата, адвокатски хонорари, държавни такси и т. н. Според мен трябваше един месец преди 1 декември да въведат един преходен период, в който да не се санкционират граждани, всички, хората, които живеят в малкия ринг или имат увреждания и са изключени от наредбата да имат достатъчно време да подадат заявления, за да не бъдат глобявани.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш