Промени в Кодекса за застраховането ще засегнат над 3 млн. българи, предупреждават от Съюза за стопанска инициатива
От ССИ предлагат вариант на решение
Цените на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” значително ще нараснат, ако парламентът приеме предлаганите от Министерството на финансите промени в Кодекса за застраховането. Това става ясно от становище на Съюза за стопанска инициатива (ССИ), изпратено до Министерство на финансите (МФ) в рамките на общественото обсъждане на подготвяните промени.
Промените се отнасят до това какви са правилата за плащане от страна на българското Национално бюро “Зелена карта” (Национално бюро на българските автомобилни застрахователи - НББАЗ) за щети, причинени от български автомобили зад граница. От една страна въпросът не изглежда много сложен. Но проблемът е, че в Италия има много случаи на измами, при които използват номера на български автомобили. При катастрофа пишат, че има пострадали хора, при положение, че реално са огънати само няколко ламарини. Има случаи дори претенции за изплащане на щети, причинени от коли с български номера, които дори не са били в Италия.
Системата на “Зелена карта” предвижда сред като НББАЗ плати за причинени щети от български автомобил в чужбина, да предяви претенции за плащане от българския застраховател, който е издал полицата “Гражданска отговорност” на автомобила. При безконтролно плащане по неоснователни претенции, които се предявяват само с цел източване на пари, ще се наложи българските застрахователи да вдигнат цените на “Гражданска отговорност”.
ССИ многократно изразява становището, че предложените от Министерство на финансите текстове за промени в Кодекса за застраховането (КЗ) могат да доведат до безконтролно източване на Националното бюро “Зелена карта”, до сериозни и трудно поправими вреди на застрахователния сектор, увеличаване на цената на “Гражданска отговорност” и разклащане на финансовата стабилност на държавата. Тези промени могат да породят инфлационни рискове, а това би ни отдалечило от приемането в еврозоната. Именно инфлацията е основна пречка за влизането на България в еврозоната.
Промените в Кодекса за застраховането трябва да гарантират финансовата сигурност на държавата, да не водят до драстично увеличение на цените на задължителната застраховка “Гражданска отговорност”, за да не бъдат засегнати неблагоприятно над 3 млн. български граждани, като същевременно отговорят на поетите ангажименти по Валутния механизъм II (ЕРМII), пише в становище на ССИ.
Разликата между предложенията на МФ и на ССИ е само в няколко думи, но последиците от това кой вариант ще бъде избран са съществени. Проектът на МФ предвижда българското Национално бюро “Зелена карта” да “заплаща, при спазване условията и сроковете на вътрешните правила на Съвета на бюрата”. А предложението на ССИ е “Бюрото обработва предявените към него гаранционни искания съгласно правилата за функциониране на системата Зелена карта и в съответствие с националното законодателство и европейските правни норми в областта на застраховането”.
Министерството предлага вариант на проектозакон, идентичен с този, предложен на второ четене от народните представители Мартин Димитров, Йордан Иванов и Искрен Митев в Комисията по икономическа политика и иновации към 48-то Народно събрание, който не само не беше приет, но и предизвика бурни спорове и основателно недоволство на целия застрахователен бранш.
Създава се чл. 506а:
Чл. 506а. (1) Бюрото обработва предявените към него гаранционни искания съгласно правилата за функциониране на системата Зелена карта и в съответствие с националното законодателство и европейските правни норми в областта на застраховането и движението на финансовите средства, и стриктно спазвайки Закона за мерките срещу изпирането на пари.
(2) Със заплащането на всяко гаранционно искане бюрото встъпва в правата на националното бюро, получило гаранционно плащане, спрямо своя член и в седемдневен срок от плащането предявява писмено претенция към този член за размера на платеното.
Създава се чл. 506а:
Чл. 506а. (1) Бюрото заплаща, при спазване условията и сроковете на вътрешните правила на Съвета на бюрата, предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на своите членове.
(2) Със заплащането на всяко гаранционно искане бюрото встъпва в правата на националното бюро, получило гаранционно плащане, спрямо своя член и в седемдневен срок от плащането предявява писмено претенция към този член за размера на платеното.
От EIOPA държат на безконтролно плащане
Предлагат спазването на Закона за мерките срещу изпирането на пари да бъде средство за предотвратяване на измами
За промени в Кодекса за застраховането настояват от Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), със седалище във Франкфурт. С влизане на България в “чакалнята за еврото” (механизма ЕРМII) сме поели ангажимент да изпълним поставени пред страната искания. А сега се оказва, че едно от тези искания е как да плаща Националното бюро “Зелена карта”.
Повод за исканите промени са натрупани забавени плащания от страна на бюрото, но те са за случаи от преди много години. Дори сега да бъдат гласуваните предлаганите от МФ промени, те ще важат от тук нататък, а не за заварените случаи.
Мотивите на ССИ за предложената промяна в Кодекса за застраховането са свързани с факта, че техниката на препращане от национален нормативен акт към частноправен документ (вътрешните правила на Съвета на бюрата-както предлагат от МФ), който по същество е търговско споразумение между частноправни субекти, е незаконосъобразна. С този подход българският законодател необосновано би поставил държавата в положение на зависимост от решенията на чужд частноправен субект, чиято основна цел е да регулира и улеснява финансови отношения между търговци, пише в становището на ССИ.
Вътрешните правила на Съвета на бюрата лесно може да бъдат променени, не дават правна сигурност и предвидимост и не могат да бъдат поставяни наравно, а още повече да бъдат над вътрешното законодателство и европейското право, посочват от ССК. Липсата на подобни законодателни текстове в други страни членки на ЕС и страни от системата “Зелена карта” беше изрично посочена и от два доклада на Комисията за финансов надзор.
От ССИ искат специално да бъде записано, че при плащанията от страна на националното бюро “Зелена карта” стриктно трябва да бъде спазван Законът за мерките срещу изпирането на пари. Идеята е НББАЗ да спазва правилата на този закон като средство за предотвратяване на измами и безконтролно източване на средства. За разлика от всички други случаи, при които от Брюксел искат затягане на правилата срещу изпирането на пари, в случая смятат, че това не е необходимо.
Имуществените застраховки са изключени от обхвата на Закона за мерките срещу изпирането на пари.
Да проверят Ралица Агайн
Има висши държавни служители, които са замесени в случая с промените в Кодекса за застраховането, във връзка със “Зелена карта”, каза за „Труд news” Алексей Петров, изпълнителен директор на ССИ.
Служебният министър на финансите Росица Велкова подведе Министерски съвет и Народното събрания като предложи безусловно усвояване на банковата гаранция на Националното бюро “Зелена карта”, каза Алексей Петров. Смятам, че тук в България има хора, които имат интерес да бъдат източвани пари от Националното бюро, допълни той. Процедурата по подготовка на промени в Кодекса за застраховането трябва да започне отначало, заяви още Алексей Петров.
Настоявам да бъде проверена Ралица Агайн, която като бивш зам.-председател на Комисията за финансов надзор с ресор “Застрахователен надзор” административно е принуждавала застрахователи да плащат по “Зелена карта”, а след това е отказала да провери къде са отишли парите, каза Алексей Петров. Той поиска за бъде прверено къде са отишли парите, след като не са отишли при пострадалите.
В случая е замесен и висш прокурор, който е развил тезата, че източването на фиска чрез “Зелена карта” не е престъпление и така е блокирал образуването на досъдебни производства по тази грандиозна корупционна схема, каза Алексей Петров.
За автомобил на 15 години искат 280 лв.
Зависи и от населеното място
Цените на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” са в много широки граници и зависят от фактори като опит на шофьора, мощност на автомобила и в кое населено място е регистриран.
Най-високи са цените на полицата за мощни автомобили, които са собственици на младежи без опит зад волана. Цената на “Гражданска отговорност” може да надхвърли 1000 лв. за чисто нов автомобил с мощност над 170 конски сили, регистриран в София, който е собственост на шофьор на 20 години, който е взел книжка преди по-малко от година. С такава цена реално някои застрахователи не искат да застраховат неопитни шофьори с мощни коли, но по закон не могат да им откажат полица и затова искат доста по-висока цена от другите компании на пазара. За същия автомобил има компании, които предлагат “Гражданска отговорност” за около 440 лв., показа проверка на “Труд news”.
Цените на задължителната застраховка са с около 50 лв. по-високи спрямо миналата година по това време. За кола на 15 години с мощност под 101 конски сили, собственост на софиянец с опит зад волана над 10 години цените започват от около 270-280 лв. и стигат до 330 лв. при различните компании.
При произшествие не осигуряват преводач
Няма да има защита от злоупотреби
Българските шофьори при катастрофа в чужбина подписват документи без да имат осигурен преводач
Отрицателно становище по отношение на проекта на Министерството на финансите имат и от Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ). Проектът предвижда създаването на нов член в Кодекса за застраховането, който на практика предоставя не само възможността, но и задължава Националното бюро на българските автомобилни застрахователи при неплащане на претенция по зелена карта да използва учредената от конкретния застраховател банкова гаранция, без каквито и да е изисквания по начина и съдържанието на предявената претенция за плащане, пише в становището на КАПБ.
По своята същност текстовете не се различават особено с предходното предложение на Министерство на финансите, което беше внесено от Министерски съвет в Народното събрание и дискутирано в Комисията по икономическа политика и иновации. Силно сме озадачени от опитите за повторно внасяне на подобни текстове при положение, че не срещнаха подкрепа от депутатите, като в същото време по изнесена от Комисията за финансов надзор информация стана ясно, че подобно законодателство няма в нито една друга държава-членка на ЕС, посочват превозвачите. Ако бъдат приети предложените текстове, ще отнемат възможността на българските застрахователи да имат защита от различни опити за злоупотреба по “Зелена карта”, заявяват от КАПБ.
Като международни превозвачи не веднъж сме били участници, преки свидетели или потърпевши в различни застрахователни събития, заявяват от браншовата Камара.
В такива случаи много пъти сме се натъквали на превишаване правата на контролните органи в чужбина, като в повечето случаи водачът не разбира какво подписва, не му се осигурява преводач, но бива принуден да го направи в противен случаи не му се връщат документите, стига се дори до положение, в което камионът бива принудително преместен на паркинг, като за разходите е отговорен превозвачът, докато не бъдат оформени и подписани всички документи, а ако водачът не е задържан, на него не му се осигурява преводач, включително при нужда от съдействие, пише в становището.
Документите, които обикновено се предоставят на водача за подпис вменяват негова вина за пътнотранспортно произшествие (ПТП), което в голяма част от случаите не е така. Не липсват и чисти застрахователни измами, в които дори няма ПТП и пострадал. Подобни случаи са причината българските превозвачи да плащат една от най-скъпите застраховки “Гражданска отговорност” в ЕС.
Несъществуващите ПТП са сериозен проблем за всяка транспортна фирма, защото при застраховането на тежкотоварни автомобили работи бонус-малус система. Всеки застраховател проучва транспортната фирма и щетите, които е имала, както и техния размер. Това означава, че ако има причинени повече щети, цената на застраховката ще бъде в пъти по-висока.
Самият превозвач дори не знае какви щети е причинил камионът, тъй като контролните органи в страните от ЕС не са задължени да изпращат протоколи от произшествията на превозвачите, а дори може да няма протоколи, а шофьорът само са е представил “Зелената карта” и да е подписал документ.
Ако предложената промяна бъде приета, на практика тези случай ще се увеличат безкрайно много, а застрахованият няма да може да защити правата си, защото националното бюро “Зелена карта” ще плаща без дори да има събрани доказателства кой е виновният шофьор. Това ще доведе до намаляване конкурентоспособността на българските превозвачи, а по-малките може дори да преустановят дейността си, посочват от браншовата Камара.