Изкушават с оферти и притискат с бързо плащане
Убеждават туристите да не подават жалби
През пролетните празници и предстоящия летен сезон десетки хора са “ужилени” от мними туроператори или измамници, представящи се за собственици на места за настаняване, отчитат контролните органи. Схемите са най-често в интернет, където мошеници привличат с обяви за евтини почивки. Изискват бърза резервация, често с притискане за плащане на цялата сума.
В такива обяви обикновено снимките са на различни от посочените ваканционни обекти, а предложените условия са удивително привлекателни, предупреждават туроператори. “Професионалните” туристи са си изградили нюх за измамните и заблуждаващите оферти, посочи пред “Труд news” основателят на платформата „ Ние потребителите” Габриела Руменова: “Друга група хора обаче избират по критерий най-ниска цена. Понякога заради разлика от 100-200 лв. са склонни да рискуват с оферти от хора, които не могат да бъдат идентифицирани. Затова и най-честите нарушения, които се случват в сферата на туризма в последните години, са свързани не толкова с административни несъответствия, а по-скоро с различен тип измами - които се случват след като потребителят е попаднал на оферти в социалните мрежи, онлайн пространството или дори някъде навън и е дал парите си на ръка или ги е превел съвсем безотговорно. След това не получава нищо, а често не може да си върне и парите”, обърна внимание Руменова.
Така е процедирала и асеновградчанката Ана Митева, измамила над 100 човека с екзотични екскурзии. Преди ден тя бе осъдена окончателно. Пловдивският окръжен съд постанови условна присъда на Митева.
Жената бе обвинена, че в периода 2016-2019 г. е въвеждала в заблуждение много хора, че организира и ще проведе изгодни екскурзии до различни дестинации по света. Така тя причинила значителни имуществени вреди на своите жертви - общо 718 150 лева.
Според материалите по делото, Митева се е представяла пред клиентите си като служител на известна туристическа агенция, въпреки че е действала сама. Предлагала промоционални пакети на изключително ниски цени, често обяснявайки ги с тайни оферти за близки или с предварително закупени места за големи компании. Предупреждавала да не се споделят цените пред останали туристи. Дестинациите били Дубай, Маракеш, Малдиви, о. Бали, Занзибар, Пунта Кана, Москва, Япония и други.
За да убеди хората да платят бързо, тя е твърдяла, че промоцията е с кратък срок и местата са ограничени. Затова настоявала парите да бъдат пратени бързо.
В повечето случаи, въпреки че хората плащали за екскурзиите, те не били организирани, а парите не са били възстановявани. За да поддържа заблуждението у своите клиенти, асеновградчанката е използвала различни извинения за отлагане или отмяна на пътуванията. Твърдяла за проблеми с авиокомпании, банкови преводи, внезапни заболявания, проверки от НАП или глоби от Комисия за защита на конкуренцията.
На първа инстанция тя получила 2 години затвор ефективно при първоначално общ режим. Прокуратурата обаче протестирала. Пред втора инстанция Митева признала фактите по обвинението в хода на съкратено съдебно следствие. Окръжният съд е потвърдил вината на Митева, като е подчертал високата степен на обществена опасност на извършеното престъпление и наличието на пряк умисъл и користна цел. Въпреки това, съдът е взел предвид данните за личността на подсъдимата, нейното семейно и социално положение, както и факта, че престъпната дейност е приключила във времето. В крайна сметка, Пловдивският окръжен съд е изменил присъдата на районния съд, като е определил наказание от три години условно. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Габриела Руменова от “Ние потребителите” съветва туристите да избират легитимни туроператори и места за настаняване, вписани в регистрите на Министерството на туризма. Да сравняват информацията за обекта в регистъра и тази в обявата или на сайта на търговеца - разминаване е индикация, че може да има проблем.
“Особено внимание изискват обявите със съмнително красиви снимки - те може да са стари, откраднати или създадени чрез изкуствен интелект. Отзивите в интернет следва да се преценяват критично - твърде позитивните и неясни коментари може да са фалшиви. Важно е договорът с туроператора да се чете внимателно, в него трябва ясно да са упоменати сроковете за уведомяване, неустойките при отказ от пътуване, както и условията при промяна на програмата”, обясни още Руменова.
С наближаването на летния сезон, пред “Труд news” Комисията за защита на потребителите (КЗП) напомни на гражданите да бъдат особено внимателни при планирането на своите почивки. “През 2024 г. общият брой на жалбите и сигналите надхвърля 27 000, включително по отношение на туристическите услуги, срещу мобилни оператори, банки, фирми за бързи кредити и др.”, посочиха от комисията. Обявиха, че за улеснение на гражданите до няколко седмици ще пуснат собствено мобилно приложение. С него ще могат да се подават жалби и сигнали от самите търговски обекти, както и да се заснемат и прилагат към жалбите доказателства за нарушенията.
“Потребителите ще могат да проследяват в реално време движението на своите жалби и при необходимост да предоставят допълнителна информация”, казаха от КЗП и изброиха за какво основно да следят туристите:
• Проверявайте дали туроператорът e регистриран на адрес: ntr.tourism.government.bg. На същия адрес може да проверите дали мястото за настаняване е категоризирано или регистрирано;
• Проверявайте дали туроператорът има валидна застраховка “Отговорност на туроператора”;
• Преглеждайте внимателно условията за отмяна на пътуването и възстановяване на суми;
• Изисквайте потвърждение на резервацията, четете внимателно договора и пазете всички документи - договори, касови бележки, фактури, както и кореспонденцията с туроператора;
• Бъдете предпазливи към оферти с прекалено ниски цени или неясни условия.
Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново
Измамите се случват най-често, когато пакетите за настаняване у нас в хотели със СПА и уелнес центрове, както и в къщи за гости особено по празниците са изчерпани. Това споделят криминалисти от Велико Търново.
Разследващите предупреждават, че най-голям е рискът при резервация на къщи за гости, които са едно от най-търсените места за настаняване за уикендите. Ако все пак туристите решат да потърсят оферти и да направят резервация, е важно да предприемат някои предварителни проверки и проучвания. Освен цената, друг ориентир за истинността на обява за отдаване на къща за гости могат да бъдат снимките.
Понякога те са на реално съществуваща къща за гости със същото име като в офертата-фантом, която може да бъде открита за наемане в специализирани търсачки, но на значително по-висока цена. В някои случаи не се посочва точен адрес на къщата и се прави уговорка, че при наближаването на датата на резервацията допълнително ще се изпратят координати или собственикът ще посрещне гостите някъде по пътя и ще ги заведе до мястото.
“Накрая се оказва, че става дума за несъществуващи никъде под небето къщи-фантоми или за реални къщи за гости, които обаче са на друг собственик. За да не попадне клиентът в капана на измамниците, трябва да провери дали обектът фигурира в регистъра на Министерството на туризма, който може да бъде открит на официалната интернет страница на ведомството, съветват полицаи от старата столица.
В Пиринско
Светлана Василева,
Труд news, Благоевград
Най-много измамени с резервации в Пиринско има чрез фейсбук групите, които предлагат апартаменти и къщи за летните месеци в Гърция.
Те са десетки, поддържат се на български език и от името на българи. Оказа се, че измамната схема пак е нашенска. Крадат се снимки от реални апартаменти и къщи от Северна Гърция и се оферират в социалните мрежи за определени дати. За резервацията се изисква минимум половината сума платена онлайн. Когато семейството отиде на място се оказва, че всичко е заето и няма такива хора, които вече са продали почивката за 5 или 10 дни например. Така се точат по 400-500 евро. И понеже сумата не е голяма, нашенци се отказват да водят дела и да подават жалби, защото си правят сметки, че ще им излезе още по-скъпо. Пък и кой ще търси хора с фалшиви профили. Затова и туроператорските фирми съветват да не плащат предварително, дори и разговорите по телефон не дават гаранция за автентичност на офертата.
Секнаха схемите по Северното Черноморие
Даниела Фархи,
Труд news, Варна
Измами с резервации за ваканции по Северното Черноморие няма от няколко години. Последните бяха през 2022 г., когато украински туроператори бяха подлъгали десетки бягащи от войната, че срещу комисиона от 200 евро им осигуряват безплатен дългосрочен престой в лъскави хотели край морето.
Тъй като там вече бяха настанени украинци, хората масово се хващаха на въдицата и разбираха, че са измамени, след като минат ГКПП “Дуранкулак”, където туроператорите ги изоставяха без подслон. След тази вълна няма известни случаи на ужилени при запазване на места за отдих край Варна, дори на ваканционни къщи, тъй като има достатъчно портали и регистри, през които потребителите могат да проверят дали офертата е истинска.
Оплаквания варненци правят предимно за неспазени програми на туроператори, чрез които са тръгнали на почивки в чужбина. Най-често те касаят предплатените в аванс допълнителни екскурзии, които на място се оказва, че или не могат да се осъществят заради малък брой резервирали или са с променен график и от самолета измореният турист трябва да потегли на обиколен тур, планиран иначе за след ден-два.