На 28 октомври 2021 г. се случи много забележително събитие. На събитието Facebook Connect американската корпорация официално смени своето име и вече ще се казва Meta.
Събитието започна с реч на Марк Зукърбърг. Той каза, че въпреки всички трудности, Facebook възнамерява да развива технологиите за изграждане на по-добро бъдеще.
Веднага след краткото представяне от главата на Facebook беше показана цветна презентация, чиято основна тема беше какво ще бъде бъдещето със слоган: „Бъдещето ще бъде създадено от нас“.
По време на презентацията Зукърбърг говори за концепцията за така наречената Метавселена, която ще включва елементи на виртуална и допълнена реалност. Като пример той демонстрира как потребителят може да участва в концерт, който може както да е на живо, и едновременно с това и във виртуалното пространство.
„Определящото качество на Метавселената ще бъде усещането за присъствие, сякаш сте точно там с друг човек или другаде. Да се чувстваш истински присъстващ с друг човек е крайната мечта на социалните технологии. Ето защо сме фокусирани върху нейното изграждане“, написа по-късно Зукърбърг на страницата си във Facebook. Facebook вече прави първите си стъпки към тази цел като сближава потребителите чрез видео разговори в Portal и пренася хората в цифровия свят на социалната среда Horizon с помощта на очилата Oculus Quest 2.
„Думата Meta идва от гръцкия език и означава извън, след и отвъд. И това е много близко до това, което правим. За мен това символизира факта, че винаги можете да построите нещо друго“, каза Зукърбърг.
Meta изгражда Метавселената и това по същество е нов етап в развитието на Интернет, каза Марк Зукърбърг. Основната му цел е да свързва хората и да им помага да общуват. Самият Facebook трябва да се трансформира от компания за социални медии в компания за Метавселена. Според ръководителя на Facebook, Метавселената ще работи с VR (виртуална реалност) слушалки, мобилни устройства и игрови конзоли. Това ще помогне на хората да изоставят екраните, но да изпитат ефекта от това да бъдат във виртуалната реалност, както и да запазят способността си да общуват с всеки навсякъде по света. В същото време Зукърбърг подчерта, че като част от развитието на Метавселената имената няма да се променят: социалната мрежа Facebook, месинджърът WhatsApp и услугата Instagram ще си останат същите. Сега обаче, според него, компанията ще насочи усилията си към Метавселената и нейните услуги и ще внедри в тях, наред с други неща, и възможностите на социалната мрежа, която стана началото на всичко.
Какво е Метавселената? Най-често срещаните концепции за нея произлизат от научната фантастика. Метавселената в съзнанието на писателите на научна фантастика е утопична виртуална вселена или виртуално „убежище“. Нийл Стивънсън измисля термина "Метавселена" в романа си от 1992 г. "Снежна катастрофа“ (Snow Crash). В романа терминът се отнася до триизмерен виртуален свят, обитаван от аватари на реални хора. Метавселената на Стивънсън е следващият етап от развитието на Интернет: общ дигитален свят, който съчетава "физическа", допълнена и виртуална реалност.
Подобни, напълно дигитални светове са показани в трилогията „Матрицата“ и след това са преосмислени като оазис в романа на Ърнест Клайн „Първият играч е готов“. В него терминът се отнася до напълно реализиран дигитален свят, който съществува извън този, в който живеем.
Във художествената литература утопичната Метавселена е изобразена като нова граница, на която социалните норми и ценностни системи могат да бъдат пренаписани отново и освободени от културното и икономическо бреме на миналото.
Няма общоприета дефиниция за Метавселената, освен може би, че тя е по-странния приемник на Интернет. Поддръжниците на Метавселената в Силициевата долина понякога се позовават на описанието на рисковия капиталист Матю Бол, автор на учебника за Метавселената:
„Метавселената е огромна мрежа от постоянни и визуалирани в реално време 3D светове и симулации, които поддържат непрекъснатост на самоличности, обекти, истории, плащания, права и могат да бъдат изживявани синхронно от почти неограничен брой потребители, всеки със своето индивидуално усещане за присъствие."
Facebook, е технологична компания с вероятно най-голям дял в Метавселената, и я описва по-просто: „Метавселената е колекция от виртуални пространства, където можете да създавате и изследвате с други хора, които не са в същото физическо пространство като вас“.
На презентацията М. Зукърбърг отбеляза, че Метавселената не е точно виртуална реалност, и не е просто допълнена реалност. Но в крайна сметка той вижда Метавселената като нещо, което ще помогне да се осигури усещане за присъствие. Очаква се, че ще има приемственост между устройствата, така че ще е възможно да започнете да си чатите с приятели на телефона си и лесно да се свързвате с тях под формата на холограма, докато носите VR очила. Според шефа на Facebook комуникацията в този формат може да направи и частно регулиране в настройките. Включително ще бъде възможно да блокирате някого. Зукърбърг също така увери, че сигурността на личните данни ще бъде осигурена в Метавселената.
На същото събитие ръководителят на Facebook представи Horizon Home, новата разработка на Facebook, която ще позволи на всеки потребител да създаде свой собствен виртуален дом и да се разхожда из него със своя аватар. Това ще бъде пространство, където можете да каните приятели на чат, да прекарвате време заедно, да гледате видеоклипове, да играете мултиплейърни игри и много други. Работните стаи на Horizon ще работят по подобен начин, само за да създадат работно пространство, конференция или среща. Работните стаи ще позволят на хората да се събират, за да работят в една и съща виртуална стая, независимо от физическото разстояние.
Зукърбърг каза, че Метавселената е зелена, защото намалява пътуването до работното място. Според него повечето от работните въпроси могат да се решат дистанционно, например като се работи от вкъщи. Можете също така да откажете повечето от бизнес пътувания до други градове и държави, а срещите с бизнес партньорите ще се провеждат във виртуални конферентни зали.
Facebook работи, за да гарантира, че работните дейности да имат отделен работен потребителски акаунт във Facebook. Марк Зукърбърг обясни, че по този начин ще бъде възможно да се балансира по-добре работата и свободното време.
Ръководителят на Facebook смята, че с VR ще е по-лесно и по-забавно за учене. Образованието ще стане по-интерактивно, бъдещите лекари ще могат да се обучават във виртуална реалност, а бъдещите астрономи ще могат да изучават космическите обекти отблизо с помощта на добавена реалност. Други потребители ще могат да качат 3D модел на автомобила и да опитат с ръката си в ремонта на техниката. Facebook предлага да се учи в новата реалност с помощта на техните VR очила.
Презентацията показа как ще изглежда на практика виртуалната комуникация с човека. Визуално събеседникът в Метавселената изглежда реалистичен и движенията му не са само на ръцете, но и на краката. Например, когато говори, очите и устните му се движат. Това обаче все още изисква носенето на тежките VR слушалки, които все още трябва да бъдат свързани към източник на захранване с помощта на проводник.
Зукърбърг разкритикува устройствата, че все още изискват да се прекарва твърде много време пред дисплеите през 2021 г. Според него Метавселената ще промени тази ситуация и ще направи възможен лесен и прост изхода към виртуалната реалност с помощта на очила.
На презентацията Зукърбърг обясни как можете да се превъплътите във вашето виртуално копие в рамките на Метавселената. Всичко това може да се види с VR очилата. Например Зукърбърг показа как се разхожда във виртуалното копие на собствения си дом, как общува с хора под формата на холограми, а също така как сърфира виртуално. Във виртуалната реалност той избра костюм и започна да покорява вълните. Всичко това визуално много напомняше на това как изглеждат популярните игри в мрежата.
Шефът на Facebook припомни как една от стъпките към Метавселената беше пускането на смарт очила заедно с Ray-Ban през септември 2021 г., които бяха наречени Ray Ban Stories, и имат две предни 5-мегапикселови камери за заснемане на видеоклипове с дължина до 30 секунди и на фотографии. Устройството се синхронизира с приложението Facebook View, където можете да редактирате клипове и да ги изпращате до други приложения на вашия смартфон. Очилата са с микрофони и високоговорители. Можете да възпроизвеждате аудио от телефона си през Bluetooth, да отговаряте на повиквания, да слушате музика или да слушате подкасти. Според М. Зукърбърг по този начин компанията започва постепенно да изтегля своите потребители от дисплеите на смартфоните.
Facebook открито заявява, че иска да създаде истинска „разширена реалност“ с AR очила, и да сбъдне фантастичната мечта да си сложиш очилата и да получиш достъп до цялата компютърна вселена. В света на мечтите на Facebook тези очила могат да направят всичко - от прехвърляне на човек в пълноценна виртуална игра, до показване на известия за входящи съобщения под формата на заглавия, да поставя на карта на маршрутите върху стъклата на очилата, докато се разхождате из града и други.
Марк Зукърбърг говори за технологиите, които ще позволят да бъдат реализирани всички тези функции на Метавселената. През 2022 г. те планират да пуснат висококачествени слушалки за виртуална и разширена реалност Project Cambria. В устройството ще се внедри технология за проследяване на очите и лицето, а също така ще се внедрят алгоритми, които ще помагат в режим на живо да се пресъздаде реалната атмосфера около потребителя, превръщайки я във виртуално 3D пространство.
Метавселената обещава много игри за виртуалната реалност. Включително различни спортни дейности като фитнес, баскетбол и фехтовка. Всички състезания ще се провеждат с виртуални противници, които могат да се видят с VR очилата на Facebook.
Всичко, за което Зукърбърг разказа, може да се нарече влизане във виртуална реалност с помощта на очила.
Зукърбърг подчерта, че реализацията на Метавселената ще отнеме години и ще се превърне в една от приоритетните области на компанията. Настоящата презентация е само началото на това пътуване. Той завърши своята реч, че бъдещето ще бъде „отвъд всичко, което можем да си представим“.
***
На 28 октомври се случи невероятно събитие. Завесата беше вдигната, за да ни покаже репетицията на пиеса от бъдещето на човечеството. Бъдещето, което, от една страна, изглежда като една от модните антиутопии на днешния ден, а от друга, на добре познатата приказка за Оз и Изумрудения град. Дори VR очилата изненадващо съвпадат с усещането за носене на зелени очила в Изумрудения град.
Марк Зукърбърг в ролята на магьосникът от Оз през XXI век, и зачита всички атрибути на сегашното лудо време - от дистанционната работа, до съкращаването на транснационалното и вътрешнонационалното движение, до унищожаването на нормалното обучение и неговото превръщане в виртуално такова.
Основателят на Facebook и на Meta е много хуманистичен и екологичен. Той заменя истинските наркотици с виртуална реалност.
Само, че необходимо ли е това на човечеството?
(Превод за "Труд" - Павел Павлов)