Изборите - частен бизнес

Изборите - частен бизнес

Проверка на “Труд news” установи: Никой не знае колко ще струва новият софтуер за машините

Минаваме на хартия при повреди в принтера, в четеца на смарткарти и софтуерни грешки

Плащаме за транспорт и поддръжка 8,3 млн. лева без ДДС

С машинното гласуване изборите у нас се превърнаха в частен бизнес, и 47 дни преди местния вот няма яснота колко струва новия софтуер за машините.

ЦИК все още не е обявила обществената поръчка за направата му, установи “Труд news” след като потърси отговори на въпроса за цената на програмата от ЦИК и фирма “Сиела”, която е официален представител на “Смартматик”. “Все още е твърде рано да коментираме цена”, заявиха от ЦИК пред “Труд news”.

В ЦИК все още не са стигнали и до общо решение, как да изглежда екрана на машините и затова Комисията е поискала два варианта от фирмата-производител на машините “Смартматик”. Обмисляно е и да не се обявява обществена поръчка, тъй като има само една компания, която може да даде софтуер за машините за гласуване. Но в крайна сметка до края на седмицата се очаква решение на ЦИК за изработването на софтуера от страна на “Смартматик”.

“Очаквано, всички дейности по изпълнението на вариантите ще трябва да бъдат заплатени”, признаха от ЦИК.

Ориентировъчната цена на новия софтуер, която е коментирана между ЦИК и “Смартматик”, е около 1,1 млн. долара, но това е по данни от предходни избори и е възможно сумата да е по-висока.

От ЦИК обаче не приеха упреци към работата си за бавното решение по изработването на софтуера, а припомниха отново заключенията от доклада си от преди няколко месеца за промяна в законодателството. Въпросният доклад съдържаше следната констатация, която обаче не срещна никаква реакция в политическите формации в Народното събрание: “При всяка модификация на софтуера под различна форма се налага участието на представители на “Смартматик Интернешънъл Холдинг Б. В.”, което поставя българските избори в зависимост от една чужда компания, което създава предпоставки за недоверие в машинното гласуване”.

В същия доклад ЦИК посочва: “произвеждането на изборите следва да се разглежда като въпрос на национална сигурност, и е необходимо в Изборния кодекс да се посочи държавен орган, разполагащ с експертен и административен ресурс, който да е ангажиран с изработването на такъв софтуер и неговото модифициране”.

Специалисти и представители на избирателни комисии обобщиха и най-честите причини, поради които беше преустановявано машинното гласуване при предишни избори: повреди в принтера, повреди в четеца на смарткарти и софтуерни грешки.
От ЦИК припомниха, че при предишни избори се е преминавало към хартиените бюлетини и когато принтерът не е разпечатвал бюлетина или е разпечатвал само горната част на бюлетината.

Припомняме, че Централната избирателна комисия вече обяви обществена поръчка за местните избори на 29 октомври, свързана с техническите устройства за гласуване в размер на 8,31 млн. лева без ДДС и включва с прогнозна стойност и евентуалното провеждане на балотажите за кметове в различните градове и села.

Веселин Тодоров, изпълнителен директор на “Сиела”, пред “Труд news”: Чакаме ЦИК за техническата спецификация, в момента има елемент на работа на сляпо

Не ми се иска да афиширам предварителните изчисления

- Господин Тодоров, на какъв етап е подготовката на софтуера за машините за гласуване за местните избори от страна на “Сиела” и съответно “Смартматик”?
- Ние работим заедно със “Смартматик” или по-точно с техните експерти, не само от Нидерландия, но и от Панама и САЩ. Подготвяме се на база предварителната информация, която имаме. Все още няма открита процедура по Закона за обществените поръчки и няма окончателен вид на техническата спецификация и малко ни притеснява липсата на окончателна яснота.

- От “Труд news” получихме неофициален отговор, че от ЦИК няма да обявяват обществена поръчка, това променя ли по някакъв начин вашите ангажименти?
- Ние не знаем какво точно смятат да направят те, но ако смятат да го правят със собствени ресурси, разбира се биха могли и ние не можем да имаме никакви претенции. Ние можем да участваме, ако има някаква покана или някаква процедура. Обикновено, по Закона за обществените поръчки, дори когато е индивидуално отправена покана без обявление, се предполага някаква процедура, която трябва да включва и техническа спецификация, цена, срокове и така нататък. Но това не е в нашия контрол.

- Аргументът на ЦИК беше, че тъй като само вие може да предоставите въпросния софтуер, нямало нужда от въпросната процедура.
- Ние трябва да получим спецификация. Приблизително знаем какво да правим, но нямаме потвърден от тях окончателен текст, който може да стане по една процедура по Закона за обществените поръчки, независимо, че може да е отправена само до “Сиела”, на базата на авторски права, които “Смартматик” притежава и може да прехвърли на “Сиела” за конкретната дейност.

- Ще имат ли машините начален екран, как ще избираме кметове, общински съветници, районни кметове, кметове на кметства?
- Може би това е най-несигурното в момента - дали ще бъде както през 2021 година с начален екран, от който избирателят първо избира в кои избори ще участва, но това си е решение на ЦИК - да няма начален екран и бюлетините да се отварят една след друга в някакъв предварително избран ред или случаен ред.

- Знаете, че избиратели няма да могат да се включат във всичките видове избори, ако гласуват в друго населено място от същата община, как ще се ограничи това право - когато избирателят не може да гласува за кмет на кметство, примерно?
- Този казус може да се реши, ако има начален екран и тогава избирателят да не може да избере тези избори, в които няма право да участва. Машините не съдържат данни за избирателите и това ограничаване може да стане от председателя на Секционната комисия или оторизиран член на СИК.

- И последно - цената на новия софтуер, която държавата трябва да ви плати. Имате ли вече прогнозна цена, коментирали ли сте я с представителите на ЦИК?
- Ние до сега не сме участвали в този процес. Не ми се иска да афиширам предварителните изчисления, преди да сме прочели окончателно потвърдена от ЦИК техническа спецификация. Трябва и да съгласуваме разходите за експертите, които ще ангажираме от “Смартматик”, а както казах те не са само от Европа, вероятно ще имаме и командировъчни разходи, а някои ще участват според зависи от това как ще изглежда проекта. Дори ние не знаем колко би струвало, защото сме зависими от техническата спецификация и от “Смартматик”. Ние не сме участвали в тези разговори, въпросът за цената е по-скоро комуникация между ЦИК и “Смартматик”. Надяваме се съвсем скоро да научим елементите от техническата спецификация от ЦИК, или пък, ако ЦИК реши да го възложи на някого друг, то да ги даде навреме на въпросната компания.

- Да разбираме, че ЦИК трябва да са малко по-активни в момента в комуникацията, така ли?
- Започваме малко да се притесняваме от сроковете, защото ние работим, но както казах, не всичко е окончателно и в момента има елемент на работа на сляпо. Не е съвсем без да знаем, разбира се, ние също четем внимателно Изборния кодекс, следим и правилата, които ЦИК въвежда, но не можем да сме 100 процента сигурни и колкото по-рано бъде открита тази процедура, толкова по-сигурно ще може да се справим. Със сигурност има срокове, след което ние няма да можем да се справим и съответно няма да участваме.

Пламен Киров, професор по конституционно право, пред “Труд news”: От ЦИК ще вдигнат ръце и ще кажат „Колкото искате, толкова ще ви платим“

Плащат се едни десетки милиони за всеки избор за нещо, което трябваше да бъде платено още на първите избори, когато масово се прилагаха машини за гласуване от този тип - производство на “Смартматик”. Изборният кодекс не е изменян по отношение на методиката на определяне на изборните резултати нито за парламентарни, нито за президентски, нито за европейски, нито за местни избори.

Това трябва да е ясно на ЦИК, че ще се гласува с машини на всички тези избори и още когато се доставяха машините, трябваше да се поръча софтуерът за всички видове избори. Нима ЦИК не знаят, че освен парламентарни, има и местни избори и все някога тези машини ще се използват за местни избори? А сега излиза, че имаме машини, но нямаме софтуер за местните избори. Много странно поведение от страна на Централната избирателна комисия. След като законодателят въвежда машинно гласуване и се купуват машини, то за тях е необходимо да се разработи софтуер, който да обслужва цялата гама от избори, които ние провеждаме.

Каква е тази драма - месец и нещо до изборния ден ние да нямаме софтуер за тези машини? Кой ще отговаря, ако този софтуер не заработи или има проблеми с него? Това са все въпроси, които са странни дори за задаване, но дали и изборите ще се включат в общата визия на разпад на държавата, може би вече няма значение. Виждаме какво се случва наоколо в различните сфери и вероятно не трябва да се изненадваме. Но пак питам - на какво основание ЦИК ще плати едни милиони просто ей така? Нали трябва да се обяви обществена поръчка, за да се разработи този софтуер? Ако не може друг да го разработи, освен фирмата, която досега го е разработвала, да се предвиди някакъв анекс към договора. Но лошото е, че когато се правят такива анекси, от ЦИК ще вдигнат ръце и ще кажат “Колкото искате, толкова ще ви платим”, защото това се прави в последния момент. За всеки нов избор отиват едни милиони за обезпечаване на машинното гласуване. Нека тогава привържениците на машинното гласуване да вземат и да направят един фонд, в който да започнат да събират средства, така че ЦИК да може да си плати софтуерния продукт.

Излиза така, че първо харчим едни пари за доставка на машини, а след това непрекъснато харчим още пари за софтуерното обезпечаване, за поддръжка, за складове, за логистика и така нататък. Може би трябва да направим една сметка колко по-скъпо е гласуването с машини от вота с хартиени бюлетини.

Велин Жеков, председател на ОИК-Варна, пред “Труд news”: Машинното гласуване открива много въпросителни

Даниела Фархи,
ТРУД NEWS, Варна

Машинното гласуване за местните избори открива много въпросителни, защото ще трябва териториално да се определят параметрите на устройствата, коментира пред “Труд news” Велин Жеков, председател на ОИК-Варна. “На тях трябва да има отделни секции за кмет, общински съвет, кмет на кметство, а за София, Пловдив и Варна - и за кмет на район. В листата за съветници трябва да има опция и за преференциален вот”, даде пример Жеков.

“Очакваме решение и се надяваме да получим навреме указания как технологично ще се случват нещата, за да има време за обучение на секционните комисии. Те трябва да имат ясно разписан алгоритъм на работа, за да не допускат много грешки, тъй като 3-дневното отчитане не е добър вариант. Има и друг проблем - ако избирател е адресно регистриран в дадена община, но няма 6 месеца уседналост в дадения район или кметство, той може да гласува за общински кмет, но не и за районен”, посочи още председателят на ОИК-Варна и допълни, че на хартия има алгоритъм за подобни случаи, но на машина не е ясно как ще се отчита и отразява. “Сигурно е възможно технологично тези въпроси да се решат, но особено с избора на съветници контролът на машинния вот е важен, защото един глас може да е решаващ. Със законодателни промени вече е разрешено да се броят разписките, а не само данните от финалния бон, който отпечатва устройството, но се допуска да има разлика между данните в него и от разписките. Това предпоставя проблем”, каза още Велин Жеков.

“Надяваме се всички тези неясноти да бъдат изчистени достатъчно бързо. Въпреки че вотът ще е много сложен, не очаквам отлив на кандидати за СИК, тъй като възнагражденията са добри - член на комисия може да вземе до 300 лв., ако участва и в предаването на книжата в ОИК, а председател - 365 лв.”, коментира пред “Труд news” председателят на ОИК-Варна.

Фани Семерджиева, председател на РИК-Бургас, пред “Труд news”: Още няма разпореждане за машинното гласуване

Мария Кехайова
ТРУД NEWS, Бургас

Работим и имаме пълна логистична подкрепа от страна на общината и областната управа. Все още няма разпореждане от ЦИК за машинното гласуване, заяви пред “Труд news” Фани Семерджиева, председател на ОИК-Бургас. “При машинно гласуване на тези избори, софтуерът ще е различен от предишните. Тук ще имаме за избор на кмет на град Бургас, на кметове в 9 кметства, и на общински съветници”, допълни Семерджиева.

“Има други градове, които ще имат и районни кметове. Затова 3 или 4 ще са бюлетините на машина. Всичко това трябва тепърва да се уточни. На екран колко ще се прелиства бюлетината за общински съветници например, както и всички останали детайли”, посочи още от неяснотите за местните избори председателят на ОИК-Бургас.

Най-четени

На живо

Подкаст с Виктор Блъсков: Български "фактчекъри" и глобалисти, работили по схема за цензура