Какви са рисковете за компаниите на Мъск след скандала с Тръмп?

Бизнесменът Илон Мъск от години има проблеми с регулаторите в САЩ в областта на транспорта, околната среда, комуникациите. След скандала с президента Доналд Тръмп обаче рискът, че те ще предприемат мерки срещу многобройните му компании, се превърна в реална запраха. 

Ето списък на американските регулатори, които контролират компаниите на Мъск, включително автомобилния производител Tesla, SpaceX, Neuralink, социалната медия X и строителната фирма The Boring Company.

Федерална комисия по комуникациите

През април Федералната комисия по комуникациите гласува за започване на преглед на десетилетния режим за споделяне на радиочестотния спектър между сателитните системи, търсен от SpaceX.

SpaceX иска достъп до нов радиочестотен спектър от FCC през следващите години, за да ускори внедряването на сателитни интернет услуги.

Прегледът от американския телекомуникационен регулатор има за цел да позволи по-голямо и по-интензивно използване на радиочестотния спектър за космически дейности.

Съществуващите намаления, одобрени през 90-те години на миналия век, ограничават потреблението на енергия, което възпрепятства по-доброто покритие от Starlink на SpaceX и други системи.

Агенция по храните и лекарствата (FDA)

Агенцията по храните и лекарствата (FDA) наблюдава клиничните изпитвания на Neuralink -  компанията за мозъчни импланти на Мъск, като в крайна сметка ще реши дали те ще продължат и дали чипът на Neuralink ще излезе на пазара.

Агенцията вече одобри такива тестове в САЩ. Neuralink също така провежда клинични изпитвания извън САЩ, включително в Канада.

FDA първоначално отхвърли искането на Neuralink за започване на клинични тестове, позовавайки се на рискове за безопасността, съобщи Ройтерс през 2023 г. Оттогава агенцията е дала на стартиращата компания одобрение за провеждане на клинични изпитвания, които все още продължават.

Агенция за опазване на околната среда (EPA)

SpaceX е изправена пред екологични разпоредби от EPA, която контролира изхвърлянето на отпадъчни води на компанията на оперативната ѝ площадка в Тексас.

Дейността на компанията е обект и на екологични прегледи съгласно Закона за националната екологична политика, като няколко агенции, включително Службата за риба и дива природа, са длъжни да анализират въздействието на изстрелванията и кацанията на ракетите на компанията върху сушата, водата и дивата природа.

Национална администрация за безопасност на движението по магистралите

Tesla е изправена пред постоянен надзор от страна на американските следователи по автомобилна безопасност относно безопасността на своите превозни средства, особено при използване на усъвършенствани системи за подпомагане на водача.

Миналия месец Националната администрация за безопасност на движението по магистралите поиска от Tesla да отговори на въпроси относно плановете си да стартира платена услуга за роботизирани таксита в Остин, Тексас, през юни, за да се оцени как автомобилите на производителя на електрически превозни средства с напълно автономна технология ще се представят при лоши метеорологични условия.

NHTSA също така разследва катастрофа на Tesla с напълно автономно управление при условия на намалена видимост на пътя от октомври.

Агенцията заяви, че търси допълнителна информация за разработването на роботаксита от Tesla, „за да оцени способността на системата на Tesla да реагира по подходящ начин на условията на намалена видимост на пътя“, както и подробности за плановете за внедряване на роботаксита и използваната технология.

Федерална авиационна администрация

През септември FAA предложи глоба от 633 000 долара на SpaceX за неспазване на лицензионните изисквания през 2023 г. преди две изстрелвания. Това разследване остава отворено. FAA може също да наложи нови ограничения или допълнителен контрол след серия от експлозии при тестовете на новата ракета на SpaceX.

Комисия по ценни книжа и борси

Мъск е замесен в съдебен спор с SEC относно придобиването на Twitter през 2022 г., като Мъск сега трябва да отговори, което отваря нов раздел по тези твърдения следващия месец.

Регулаторът също така е започнал разследване срещу неговата компания Neuralink, според писмо от декември от адвоката на Мъск, което той публикува в платформата за социални медии X.

Федерална търговска комисия

FTC е агенция за защита на потребителите, която гарантира, че компаниите за социални медии като платформата X на Мъск защитават поверителността на децата и данните на американците.

Федералната търговска комисия (FTC) наскоро започна разследване за координация между медийни надзорни групи, някои от които Мъск обвини в организиране на незаконен бойкот от групови рекламодатели срещу неговия сайт в социалните медии.

Риск за компаниите на Мъск е и спирането на субсидиите 

„Най-лесният начин да спестим пари в нашия бюджет, милиарди и милиарди долари, е да прекратим правителствените субсидии и договори на Илон“, написа Доналд Тръмп в своята социална мрежа за съобщения Truth Social. „Винаги съм се изненадвал, че Байдън не го е направил!“

Заплахата на Тръмп да съкрати държавната подкрепа би засегнала Tesla, но тя представлява най-голяма опасност за ​​SpaceX.

Частната ракетна компания е получила милиарди долари за изпращане на астронавти и товари до Международната космическа станция, осигуряване на изстрелвания и извършване на друга работа за НАСА. В момента компанията се надпреварва да разработи мегаракета за космическата агенция, която да изпрати астронавти до Луната следващата година.

Дъщерно дружество на SpaceX, компанията за сателитен интернет Starlink, изглежда също се е възползвало от някога близките отношения на Мъск с президента.

По време на пътуване с Тръмп до Близкия изток миналия месец Мъск обяви, че Саудитска Арабия е одобрила Starlink за авиационна и морска употреба. Въпреки че не е ясно доколко политиката е изиграла роля, последва поредица от други скорошни сделки в Бангладеш, Пакистан, Индия и другаде, тъй като Тръмп заплаши с тарифи и изпрати дипломати, които се надпреварват да угодят на президента.

Един от показателите за успеха на SpaceX: Кръг на частно финансиране, последван от частна продажба на акции през последните месеци, я оцени на 350 милиарда долара (около 325 милиарда евро), в сравнение с очакваните 210 милиарда долара (около 195,3 милиарда евро) преди година.

Най-четени