САЩ бяха изместени като най-големия кино пазар
Рекорди във времена на пандемия
Пандемията ускори един драматичен и революционен процес в развлекателната индустрия, олицетворен от класацията за най-гледаните филми на годината дотук. На първите две места са заглавия, за които почти никой българин - а и като цяло европеец - не е чувал. Това са “Здравей, мамо” с продадени билети за 822 милиона долара и “Чайнатаун, детектив 3” с 686 милиона долара. Далеч зад тях са добре познати холивудски блокбастъри като “Бързи и яростни 9”, “Черната вдовица” и “Годзила срещу Конг”.
Тази класация е илюстрация на американската кино капитулация пред епичната китайска експанзия. Китай вече е филмов пазар №1 в света, оставил предишния шампион САЩ да му диша прахта.
Пандемията допълнително ескалира историческото разместване на силите. Въпреки локдауните в Поднебесната империя продължиха да строят киносалони и дори през кризисната 2020-а добавиха нови 6000 екрана, които да посрещат зрители от разрастващата се средна класа в страната.
Китай вече има над 77 хиляди екрана общо - почти двойно на САЩ. Само за последните 10 години комунистическата страна е построила близо 70 хиляди салона. Това са нечувани статистики.
И се оказа, че китайската публика обича китайските филми. И така местни заглавия, които никой извън страната не иска да гледа, имат достатъчно широка аудитория, за да смачкат конкуренцията.
В същото време Холивуд е все по-зависим от китайския пазар и буквално преправя и кастрира свои мегапродукции, за да се харесат повече на местната публика, но и на партийните цензори. Големи американски блокбастъри от 2021-а като “Бързи и яростни 9” и “Годзила срещу Конг” направиха повече пари в Китай, отколкото в родината си САЩ. Но дори и така не успяха да доближат астрономическите печалби на китайските бокс-офис първенци “Здравей, мамо” и “Чайнатаун детектив 3”.
Другата драстична разлика е в съдържанието. Докато все повече американски продукции са открито анти-американски, с много повече про-китайски и про-глобалистки теми и сюжети, китайските филми препотвърждават агресивната про-китайска пропаганда и работят за засилване на чувството за китайска идентичност и гордост.
Блянът на холивудските студия беше да пленят публиката в огромната държава с американски истории. Но китайците очевидно предпочитат местна продукция с местни сюжети и звезди. Миналата година за пръв път в историята на страната всички 10 най-гледани филма си бяха китайски - кошмар за Холивуд.
Американският дял в китайската индустрия се свива, но китайското влияние в Холивуд тепърва ще се увеличава. Големите компании вече са зависими от най-населената държава на планетата.
Въпросът е дали китайските филми могат да пробият извън гигантския местен пазар. Засега няма такива изгледи, но май няма и спешна нужда. А що се отнася до американските филми - те ще стават все по-блудкави и правени, за да угодят на някаква все по-неясна и утопична идея за глобална аудитория.
Големият източен дракон се облизва, извисен над коленичещия и обсебен от политическа коректност Холивуд.