Внимание към паралелните филмови селекции
Награда на публиката в Петнайсетдневка на режисьорите
Добре известно е, че големите световни кинофестивали формират авторитетни журита, които определят наградите в различните конкурсни категории. Но само при някои фестивали организаторите предоставят възможност и хилядите зрители да дадат своя глас за предпочитан и харесван филм.
Нов постер на фестивала, на който вече ще гласува и публиката.
Фестивалът в Кан, който съществува от 1946 година, освен официалните селекции на организаторите, е приютил под авторитетното си реноме още две много важни филмови категории, подготвяни от други професионални организации. Едната от тях е изключително любопитната програма „Седмица на критиката“, която се подготвя от специализирана селекционна комисия, определена от Синдиката на френските кинокритици. Програмата съществува от 1962 година и е дала път на редица млади режисьори - дебютанти, които по-късно са се утвърдили като изтъкнати майстори на европейското и световно кино. Сред тях са Бернардо Бертолучи, Кен Лоуч, Агнешка Холанд, Лео Каракс, Гийермо дел Торо, Франсоа Озон, Филип Кауфман, Жак Одиар, Алехандро Гонзалес Иняриту много други.
А втората паралелна селекция е т.нар. Петнайсетдневка на режисьорите или в оригинално изписване La Quinzaine des Cineastes като независима подборка, организирана и осъществявана от френската Гилдия на филмовите режисьори. Тъкмо екип от режисьори прави селекцията на филми с всякакво времетраене (късометражни, средно- и пълнометражни; игрални и неигрални, дори и анимационни). Единственият селекционен критерий е ярко режисьорско присъствие, впечатляваща силна идея и забележителна професионална реализация. Програмата е създадена през 1969 година като професионален рефлекс след прекратения фестивал през май 1968 година и декларирана гражданска позиция на френските режисьори в подкрепа на масовите стачки и студентски вълнения през онова легендарно „горещото лято на 1968-ма“.
Програмата няма състезателен характер, поради това няма жури и награди. В летописа на Петнайсетдневката на режисьорите обаче са присъдени няколко Почетни отличия на забележителни творци като Мартин Скорсезе, Дейвид Кроненбърг, Нани Морети, Аньес Варда, Джейн Кемпиън и други.
Но от миналата 2024 година зрителите вече имат възможност да гласуват за свой филм – фаворит от Петнайсетдневката и тогава изборът им бе „Универсален език“, втори пълнометражен опус на канадския режисьор Матю Ранкин. Филмът му е смел абсурден триптих от ефектно преплетени сюжети, развиващи се в географски локации някъде между Уинипег и Техеран! Очевидно, режисьорската смелост се подкрепя от изкушените зрители в Кан. И сега на предстоящото ново 78-мо издание на фестивала в Кан (от 13 до 24 май 2025 г.) също можем да очакваме изненада от избора на зрителите на Лазурния бряг!