Колко изкарват шофьорите в Германия и защо негодуват?

В Германия има недостиг на десетки хиляди шофьори в градския транспорт

Навън е още тъмно, когато Меси Азар сяда зад волана. 31-годишният мъж е шофьор на автобус в германския град Висбаден и отговаря за транспортирането и сигурността на стотици пътници ежедневно. Азар обича своята професия, но не спира да си повтаря, че грешките в нея не са позволени, защото се наказват жестоко - включително с човешки живот, пише АРД.

И това не е единственият фактор, който прави професията на шофьор в обществения транспорт непривлекателна. Германската медия посочва различни причини, които карат особено по-възрастните шофьори да се откажат от професията. Сред тях са изтощителните смени рано сутрин и късно вечер, работата през уикенда и по празници, относително ниското заплащане, огромният психически натиск да се спазва графикът, както и увеличаващият се брой на конфликти с пътниците. В същото време млади шофьори се намират все по-трудно.

Германската обществена медия обобщава, че общественият градски транспорт в Германия е изправен пред огромни предизвикателства. По данни на федералното сдружение на автобусните превозвачи (BDO) в страната в момента липсват близо 20 000 шофьори на автобуси, което води до съкращаване на курсове в общо 65% от фирмите. Прогнозите на сдружението са, че ако не се предприемат някакви мерки, до 2030 година е ще има недостиг от близо 65 000 шофьори.

Близо 57% от шофьорите на автобуси и трамваи са над 55-годишни, а между 4000 и 6000 от тях всяка година излизат в пенсия. Според синдикалистите е крайно необходимо да се подобрят условията на труда в професията, за да може тя да стане по-привлекателна и за млади хора.

Шофьорите на автобуси в Германия изкарват средно по около 3200 евро брутна заплата, съобщава ARD. Известно е, че данъчните отчисления в Германия, както и осигуровките "изяждат" близо половината от това брутно възнаграждение.

Затова много от шофьорите са принудени да работят извънредно - в никои случаи над 220 часа на месец, за да си осигурят необходимия доход. Друг проблем е свързан с това, че обучението за професионален шофьор на автобус в Германия излиза твърде скъпо - значително повече, отколкото в други страни от ЕС.

Перспективите за бъдещето не са никак оптимистични. Според проучване на синдиката "Верди", за да се задържи сегашното ниво на транспортно обслужване в Германия до 2030 година, ще е необходимо да се запълнят около 63 000 овакантени от пенсионери места.

(Със съкращения)

Най-четени