Няма кой да купи бизнес в Германия

250 000 предприятия заплашени от закриване в близките години

Предприемачи търсят наследници

"Знанията ще бъдат изгубени, а това е опасно", казва 68-годишният Хартмут Пецолд, докато подрежда няколко кашона с препарати за почистване на автомобилни стъкла в склада си в Хаген. От 1988 година насам той разработва и продава заедно с брат си Кристиан автолакове и други продукти за грижа за автомобилите.

"Когато си прекарал толкова години в грижи за повърхностите, когато си обработил хиляди литри боя и си печелил трофеи и състезания, искаш да предадеш наученото на други", казва 66-годишният Кристиан Пецолд пред германската обществена телевизия АРД.

През последните години братята осъзнават, че е време да поверят предприятието на други. Те обаче напразно се опитват да намерят наследник. Само че няма заинтересовани – нито в семейството, нито извън него. Хиляди други германски фирми имат същия проблем - няма кой да поеме бизнеса им.
"Приемствеността при фирмите е огромно предизвикателство за германската средна класа", потвърждава експертът на Германската търговско-промишлена камара (ГТПК) Марк Еверс.

"Предприемачите, които търсят кой да наследи бизнеса им, са три пъти повече от броя на заинтересованите да се нагърбят с тази задача", казва той пред АРД. От Камарата са изчислили, че през следващите пет години повече от 250 000 предприятия ще бъдат на ръба на закриването, ако дейността им не бъде продължена от друг – без значение дали това ще бъде човек от семейството, или не.

Една от причините за това се крие в самите фирми: 29% от компаниите смятат, че им е трудно да се откажат от бизнеса си емоционално. Всеки пети предприемач изчаква твърде дълго да прехвърли бизнеса си, за да реализира по-късно по-висока продажна цена, цитира АРД данни от Търговско-промишлената камара.

Именно предприемачи ще липсват на Германия в бъдеще, прогнозират от ГТПК. "Знанията и ценностите изчезват. Ако има по-малко предприятия, ще имаме по-малка конкуренция и ще бъдем по-малко иновативни. В крайна сметка цените ще се повишат и ще имаме проблем и с конкуренцията от други страни", казват още от Камарата.

Компаниите трябва да са пригодени за бъдещето. Приблизително три до десет години преди планираното предаване собствениците трябва да започнат да подготвят фирмата за следващото поколение.

(Със съкращения)