Единственият шанс за следващите десет години, в които се очаква цялостното изграждане на автомагистрала „Струма“, е незабавно да започне строителството на обходния път на Кресна, пише „Еконовини”. Преди два месеца председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ – инж. Йордан Вълчев – обеща, че до края на август или най-късно в началото на септември ще има разрешение за строеж и ще започнат теренните дейности.
Защо е важен обходният път на Кресна?
От над 20 години българските граждани, туристи и бизнесът очакват окончателното завършване на АМ „Струма“. Това обаче не се случва основно заради безкрайните съдебни обжалвания на проекта за магистрала през Кресненското дефиле от страна на зелени неправителствени организации.
Стигна се дори до там, че за да стане магистралата реалност, държавата – в лицето на АПИ и Министерството на околната среда и водите – бе принудена да подпише споразумение с екологични НПО, с което се отказва от най-бързия и евтин вариант за довършване на трасето – този през самото дефиле. В замяна екологичните организации се задължиха да не обжалват повече изграждането на АМ „Струма“.
Споразумение между АПИ и зелени НПО отлага цялостното довършване на АМ Струма за след 2035 г.
Това означава, че за изграждането на магистрала извън дефилето ще трябва изготвяне на нов идеен проект и избор на различно трасе. Предстои и провеждането на нови екологични оценки и оценки за въздействие върху околната среда (ОВОС). Едва след приключването на тези процедури – като не броим почти неизбежното обжалване от страна на зелените НПО – ще може да се пристъпи към техническия проект и същинското строителство.
С други думи, реалистичният срок за завършване на магистралата с две платна от София до Кулата е някъде между 2035 и 2040 година.
Затова няма друга алтернатива и спасение от километричните задръствания, освен възможно най-бързото начало на строителните работи по обходния път на Кресна.
Какво представлява новото трасе?
Новото трасе започва на 1 км преди Кресна в посока Кулата. Заобикаля града от изток – откъм Пирин, и се включва в наскоро (през 2023 г.) изграденото пътно кръстовище „Кресна“, където пътят се качва на магистралата към Кулата.
Дължина: 5,5 км
Платна: две, с проектна скорост 80 км/ч
Тунели: два – с дължина 630 м и 250 м
Мостове: четири, с обща дължина 1,2 км – трасето два пъти преминава над река Струма
Шумоизолация: над 750 м шумоизолиращи екрани
Паркинги: за 100 тира и автобуса
Търговски площи: предвидено пространство за изграждането им
Проектът е напълно подготвен за старт:
Има одобрена екологична оценка
Подписани са договори с изпълнителите
Осигурено е финансиране
Влязъл е в сила Подробен устройствен план (ПУП)
Провеждат се отчуждителни процедури