Откриха изложба с творби на Албрехт Дюрер във Велико Търново

Откриха изложба с творби на Албрехт Дюрер във Велико Търново. Уникалната колекцията включва репродукции от дърворезби, създадени в края на 15 век, издадени от Ермитажа. Сбирката се допълва и от два оригинала от Германия. Шедьоврите са изложени в Художествената галерия "Борис Денев" в старата столица, където ще останат до 10 май. Първото представяне е във Велико Търново, след което втората експозиция ще е в замък в град Синая, Румъния, където ще престои половин година.

Изкуствоведи уточняват, че Дюрер е първата звезда на северния ренесанс по отношение на печатното изкуство. След Гутенберг, пресата и новия начин на печатане на книги, той се явява представител на второто поколение след Гутенберг, който вече е истински ренесансов автор.

Дюрер е уникален творец, автор е на трактати по перспектива, по пропорции на човешката фигура. През краткия си живот от 58 години е създал невероятно творчество.

Експозицията включва религиозни сцени от живота на Исус Христос и на Дева Мария, много елементи, изобразяващи Апокалипсиса. Изложбата започва с изображение на прочутия носорог на Дюрер. Особеното при него е, че самият творец никога не е виждал носорог, а го е скицирал и рисувал по описания, но тази гравюра, която пресъздава есенцията за представата на тялото на носорога, е била в учебниците за децата до края на 18-и век. Това обяснява Петър Лазаров, художник със световна известност, специалист по гравюра на дърво, преподавал в Китай повече от 15 години. Благодарение на своя учител във Великотърновския университет Иван Маринов, започнал творческия си път, изучавайки картините на Дюрер.

Сред 44-те ксилографски отпечатъка в галерията във Велико Търново са изложени и оригиналите „Обрязването на Христос“ и „Смъртта на Мария“. Свидетелство за автентичността на двете графики е намиращият се от задната страна на отпечатъка син овален колекционерски печат с надпис GR. A. Cz / KIEW под номер Lugt 1207 а . Този печат е идентифициран като принадлежащ на граф Прокоп Адалберт Чернин от Киев (1726 – 1777), известен руски аристократ и колекционер, и проф. Григорий Александрович Цугаевич, колекционер от Киев, който е живял в Париж и Лондон.

Интерес представлява това, че технологията на картините е основана на дърворезите на надлъжно дърво. Дюрер е правил рисунката, а майстори след него са ги гравирали върху дървото, за да остане само високата черна линия, след което печатар ги е отпечатвал, издател е обобщавал труда на няколко души. Цензор пък е позволявал издаването им.

"Това са илюстрации към библии и богословска литература, но Дюрер прави революция, независимо, че изображенията са аскетични от гледна точка на тоналност и ярки като сюжетност, той ги превръща в самостоятелни произведения, които днес ние виждаме", споделя Лазаров.

Най-четени