Как вместимостта на производствени съоръжения, инсталации и продуктопроводи може да бъде проблем за конкуренцията в страната?
По повод политическите спекулации на тема данъчни складове, пресслужбата на „ЛУКОЙЛ България” е упълномощена да съобщи следното:
Възниква въпросът, как вместимостта на производствените съоръжения, инсталации и продуктопроводи може да бъде проблем за конкуренцията в страната? От 1999 г. насам тя не е претърпявала особени промени и, надяваме се, никой не очаква от групата ЛУКОЙЛ да разруши част от съоръженията си. Нещо повече, според споменатото вече изявление на директора на Агенция „Митници“, държавата не е отказала на никого да лицензира данъчен склад. От официалния списък на лицензираните данъчни складове се вижда ясно, че такива се притежават както от водещите участници на пазара на горива, така и от редица малки и средни фирми в цялата страна.
Изобщо, твърдението, че всички потребявани в страната горива трябва да минават през данъчни складове, категорично не отговаря на истината. Ако даден търговец желае да внесе готово гориво с добавен биокомпонент, той абсолютно законно може да плати дължимия за него акциз и да го достави до всяка бензиностанция, без да минава през данъчен склад. Законодателят е изискал биокомпонентът на горивата задължително да се добавя в данъчен склад, понеже само в данъчните складове има измервателни уреди. Подминаването на този факт е единствено в услуга на сивата икономика, в чиито говорители се превръщат спекулиращите с темата политици. По данни на БПГА, общият обем на петролните бази в България надхвърля 2 милиарда литра за съхранение на дизел и 1 милиард литра за съхранение на бензин. Ако всички те са снабдени с нужните измервателни уреди и подлежат на еднакъв контрол от страна на държавните органи, делът на сивия сектор в бранша би се свил значително. Ако пък и нормативната база в бранша стане по-устойчива (Законът за акцизите и данъчните складове, например, е променян близо 40 (четиридесет) пъти в последните 10 години, т.е. средно по веднъж на всеки 3 месеца), много повече търговци биха предпочели да инвестират в собствени петролни бази, вместо да наемат вместимости, което те правят напълно свободно и продиктувано от съображения за икономическа изгода.
Насочването на усилията към поддържане на стабилна нормативна база, върховенство на закона, равноправно отношение към всички участници на пазара и еднакъв контрол и изисквания за всички е единствено ефективният начин за постигане на позитивни резултати в сектора на търговията с горива.