Очаква се броят на сделките да се запази през тази година
Пазарът на бизнес сгради навлиза в зряла фаза
Пространствата за съвместно живеене стават все по-популярни по света
Пазарът на бизнес имоти в България навлиза в зряла фаза с по-голямо предлагане на първокласни площи във всички сегменти. Пазарът се успокоява и се очаква да задържи ценовите равнища и обема сделки от миналата година, казва Радостина Маркова, пазарен анализатор в консултантска компания. Към края на 2018 г. изграждащите се офис площи в София са 440 хил. кв.м, а с тези в проект обемът нараства до 600 хил. кв.м. Очаква се това да доведе до значителен ръст на предлагането през следващите години и то да изпревари търсенето.
По отношение на наемите на офиси очакванията са тази година те да задържат нивата си около вече достигнатите стойности. Прогнозата на компанията е за плавен ръст на незаетите площи на офис пазара под натиска на увеличаващото се предлагане на ново строителство.
Ръст на свободните офис площи ще се усети най-вече при по-старите, с ниско качество и на недобри локации сгради, пише в доклад на консултантската компания.
Според Пламен Бачев, партньор “Консултиране и оценки” във компанията, наемателите са движеща сила на пазара през тази година. IT и аутсорсинг индустрията са основните двигатели на офис пазара с дял от над 70% от сделките през 2018 г. “Компаниите от този сектор преформатират услугите си с по-висока добавена стойност и по-висока цена. България едва ли ще бъде изместена от други страни като аутсорсинг дестинация”, смята Бачев.
Новите офис зони в София се развиват успоредно с развитието на инфраструктурата и най-вече на метрото, което е ключов фактор за имотния пазар.
Нова тенденция на офис пазара са споделените офиси, които за момента са под 2% от всички офис площи, но се увеличават и се развиват динамично заедно със стартъп фирмите и предприемаческата култура. В перспектива традиционният пазар и споделените офиси все по-тясно ще взаимодействат помежду си и в бъдеще вероятно в много нови проекти ще бъдат включени co-working зони за стартиращи бизнеси или по-гъвкави решения за съществуващи наематели, очакват от компанията.
В световен план нова тенденция са и пространствата за съвместно живеене (co-living), насочени предимно към младите хора, с общи площи за храна, забавления, спортуване.